Endlers på Universeum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_N
    • April 2006
    • 573

    Endlers på Universeum

    Ni har säkert diskuterat Universeum massa gånger redan, men jag vill ändå skriva om det. Var där i helgen och tittade, och såg såklart massa fiskar av olika slag, men det var först när jag kom till akvariefiskar som jag blev riktigt fascinerad.
    De har ju efterliknat nån svartvattensbiotop, och att se Kardinaltetrorna glöda i det mörka vattnet var mäktigt, likaså discusarna. Kardinalerna var även ovanligt stora, antagligen för att karet de hade vida översteg vad man har hemma. Var grymt kul att se hur de såg ut i sin rätta omgivning.

    Det roligaste var dock att de hade Endlers (tror det var Endlers, bra likt iaf) i samma kar. Tänk er små guppysar i ett 10.000liters typ
    Fanns även gott om guppy-yngel
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Guppina på Universeum sattes insom första startfiskarna en gång i tiden. Då det finns en biotoptanke med byggnaden har det funnits krafter som velat få bort dem, de hör ju inte hemma i amazonas. Dessa försök har helt enkelt misslyckats, det är inte lätt att utrota guppi från en 300000 literstank.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det är inte ens lätt att få bort dom från ens egan akvarier när de väl slagit rot

      Annars är det väl som så att guppy idag lever vilt över större delen av världen så det är väl nu för tiden "biotopriktigt" i nästan alla miljöer.

      Pratade igår med en kvinna som serverade där jag åt lunch. Hon såg att jag läste en akvarietidning och då berättade hon att hon som barn (vilket borde ha varit för 35-40 år sen) i Singapore fångade slöjguppy i ån i närheten av där hon bodde
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Daniel_N
        • April 2006
        • 573

        #4
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Guppina på Universeum sattes insom första startfiskarna en gång i tiden. Då det finns en biotoptanke med byggnaden har det funnits krafter som velat få bort dem, de hör ju inte hemma i amazonas. Dessa försök har helt enkelt misslyckats, det är inte lätt att utrota guppi från en 300000 literstank.
        MVH
        Magnus
        Förstår att folk vill ha bort dem, tyckte själv det var lite underligt att de fanns där. Kan även förstå att det är helt omöjligt att få bort dom
        Man kan ju undra varför de satte in dem alls, eller varför de inte bara satte in hanar.

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Ursäkta en idiot från Danmark, men VAD är Universeum?

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av mohlin
            Ursäkta en idiot från Danmark, men VAD är Universeum?
            Det är en svensk motsvarighet till Randers regnskog. Länk: http://www.universeum.se/
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av mohlin
              Ursäkta en idiot från Danmark, men VAD är Universeum?
              Läs Zoopetavdelningen "Offentliga akvarier"
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • harbard
                • July 2002
                • 1085

                #8
                Ursprungligen postat av Daniel_N
                Man kan ju undra varför de satte in dem alls, eller varför de inte bara satte in hanar.
                Var nog tänkt som ett "ekologiskt projekt",se "Vattenbruket":
                Sidan kan antingen ha tagits bort eller flyttats. För att hitta rätt, försök söka eller gå till startsidan.

                "Från akvariet tas småfisk ut för att bli foder till Universeums större fåglar och fiskar".
                De första exemplaren hade stora kroppar och långa stjärtfenor och var troligen urvalsodlade Endlers eller hybrider med praktguppy.De man kan se idag i Anakondaträsket (längst ner i byggnaden) ser ut som vanliga vilda eller förvildade guppyer.Skulle gärna vilja ha några.Någon som känner någon (som känner någon etc) som kan skaffa från Universeum?
                <<<(^:>*
                Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                Kommentar

                • osterlind
                  • May 2006
                  • 193

                  #9
                  Ursprungligen postat av Daniel_N
                  Ni har säkert diskuterat Universeum massa gånger redan, men jag vill ändå skriva om det. Var där i helgen och tittade, och såg såklart massa fiskar av olika slag, men det var först när jag kom till akvariefiskar som jag blev riktigt fascinerad.
                  De har ju efterliknat nån svartvattensbiotop, och att se Kardinaltetrorna glöda i det mörka vattnet var mäktigt, likaså discusarna. Kardinalerna var även ovanligt stora, antagligen för att karet de hade vida översteg vad man har hemma. Var grymt kul att se hur de såg ut i sin rätta omgivning.

                  Det roligaste var dock att de hade Endlers (tror det var Endlers, bra likt iaf) i samma kar. Tänk er små guppysar i ett 10.000liters typ
                  Fanns även gott om guppy-yngel
                  var i universeum finns dettta

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av osterlind
                    var i universeum finns dettta
                    Guppina finns i varenda "akvarium" i regnskogen
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Daniel_N
                      • April 2006
                      • 573

                      #11
                      Ursprungligen postat av osterlind
                      var i universeum finns dettta
                      Som Kjell säger, så finns de överallt i regnskogen, men det var i discusfloden jag såg mest av dom.

                      Kommentar

                      • osterlind
                        • May 2006
                        • 193

                        #12
                        Ursprungligen postat av Daniel_N
                        Som Kjell säger, så finns de överallt i regnskogen, men det var i discusfloden jag såg mest av dom.
                        okej,då missa jag det

                        Kommentar

                        Arbetssätt...