Funderar på att starta en akvariebutik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladys
    • March 2005
    • 1962

    #16
    Jag har köpt Amanos här för ca 35:-
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

    Kommentar

    • Berserken
      • December 2005
      • 472

      #17
      Men priset är inte viktigaste man vill få fina fiskar med

      Kommentar

      • MichaelE
        • June 2002
        • 903

        #18
        håller med scooby, extraknäcker lite i en zoobutik och det är faktiskt fiskarna och tillbehören man tjänar mest pengar på, hund och kattmat är nästan plus minus noll
        Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

        Nu med både salt och sött .
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av MichaelE
          håller med scooby, extraknäcker lite i en zoobutik och det är faktiskt fiskarna och tillbehören man tjänar mest pengar på, hund och kattmat är nästan plus minus noll
          Inte om man satsar på dessa bitar och inte ser det bara som ett komplemet till det övriga. Gör man det så är hund- och katt oerhört mycket mer lönsamt än fisksidan - detta om man tar hänsyn till den arbetsinsats och utrymmeskrav resp. grupp ställer.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • scooby
            • April 2005
            • 65

            #20
            tillbehören på hund och katt drar in mycket men däremot inte själva fodret som man har mer som en service produkt iallafall högkvalitetsfodren marginalen per säck räknas i några kronor
            scooby

            Kommentar

            • santa
              • December 2005
              • 504

              #21
              Men här i v-ås så verkar det som några av våra zoo-affärer har ett påslag på 3ggr om inte mer en då på fisk..Kan knappt köpa fisk här om det inte vore för en affär..
              Min hemsida http://santanagti.mine.nu

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                tillbehören på hund och katt drar in mycket men däremot inte själva fodret som man har mer som en service produkt iallafall högkvalitetsfodren marginalen per säck räknas i några kronor
                Håller fortfrande inte riktigt med - det mest lönsamma vi hade i affären var Whiskas kattmat och då var pålägget bra 15% eller nåt sånt

                Men här i v-ås så verkar det som några av våra zoo-affärer har ett påslag på 3ggr om inte mer en då på fisk..
                Sunt, pålägget borde t.o.m. vara ännu högre på det levande däremot borde tillbehören ofta vara billigare än vad de är idag
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Rosa
                  • September 2002
                  • 435

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Håller fortfrande inte riktigt med - det mest lönsamma vi hade i affären var Whiskas kattmat och då var pålägget bra 15% eller nåt sånt


                  Sunt, pålägget borde t.o.m. vara ännu högre på det levande däremot borde tillbehören ofta vara billigare än vad de är idag
                  Inte för att vara oförskämd eller så

                  Whiskas kattfoder räknas väl inte som ett högkvalitetsfoder då det även sälja i matvaruaffärer.

                  Men det skulle vara intressant att veta pålägget för tex. Hills Ekunuba och de andra svindyra fodren.

                  Av de som jag pratat med som har relativt små affärer så säger de flesta som Kjell akvariedelen är inte speciellt lönsam och medför mycket jobb.
                  Eva

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av Rosa
                    Inte för att vara oförskämd eller så

                    Whiskas kattfoder räknas väl inte som ett högkvalitetsfoder då det även sälja i matvaruaffärer.

                    Men det skulle vara intressant att veta pålägget för tex. Hills Ekunuba och de andra svindyra fodren.

                    Av de som jag pratat med som har relativt små affärer så säger de flesta som Kjell akvariedelen är inte speciellt lönsam och medför mycket jobb.
                    Det fanns inte så mycket mer än Whiskas på den tiden jag hade affär - det var väl Severa då men det hade en väldigt liten del av marknaden.
                    Att man tjänade mycket på kattmat berodde på att omsättningen var väldigt hög och att det krävdes en minimal arbetsinsats.
                    Vad gäller storleken på affär så var inte min så där jätteliten i alla fall - den var då en av Europas största
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • [xstream]
                      • March 2006
                      • 520

                      #25
                      Jag antar att det enda som skulle kunna få upp lönsamheten på fisksidan är att bygga systemen för underhåll så effektiva som möjligt och kanske föda upp fisk inhouse? Eller finns det speciella regler för uppfödning också?

                      När jag var yngre så vill jag starta akvariebutik, men jag har övergett det nu. Alldeles för mycket jobb och risker för att det ska vara värt det. Däremot funderar jag på att försöka föda upp fisk i ett lite längre perspektiv.

                      Cheers
                      720L Malawi-biotop

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #26
                        Det är antagligen mycket(!) billigare att importera fisk som odlats i dammar i varma länder än att hålla på och odla "i butiken".
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • [xstream]
                          • March 2006
                          • 520

                          #27
                          Jo, antagligen. Precis som att det är billigare att skeppa över fisken till kina för att filéa.

                          Ett trick som en lokal handlare här i jkpg använde var att höja temperaturen i butiken till 25 grader. Värme ingick nämligen i hyran. Det borde ju spara en hel del el och inköpskostnad på doppvärmare.

                          Cheers
                          720L Malawi-biotop

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av [xstream]
                            Ett trick som en lokal handlare här i jkpg använde var att höja temperaturen i butiken till 25 grader. Värme ingick nämligen i hyran. Det borde ju spara en hel del el och inköpskostnad på doppvärmare.
                            Så gör nog de allra flesta och sedan kombinerar man det med en rejäl luftavfuktare också för annars "ruttnar" lokalen.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #29
                              Påslaget på dyra foder är ca 15-18 %
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...