Danmarks akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Danmarks akvarium

    var idag på Danmarks akvarium i köpenhamn. dom hade hyffsat mycket men det som var mest "speciellt" var väl som kjell skriver i sin artikel om akvariet att dom har så mycket tropiska sötvattens fiskar.

    några imponerande var t.ex en stor flowerhorn, jättestimmet med pirayor i ett av dom jättestora karen, deras 1,5 meters RTC;er, arowanor, stora svartpacuer, saltvattenskulfiskar som var större än 1 meter, en stor röd 8-armad bläckfisk, hajar, en jätte hummer på ca 60-70cm och deras saltvattenssköldpadda. bara för att ta några av dom man kommer ihåg lite extra.

    något som jag också tyckte var konstigt var att dom inte hade discus och att karen inte innehöll så mycket växter. det var bara klippbakgrunder och klippinnredning. i vissa kar så hade dom en lotus och några STORA cryptocoryne. inte så mycket mer växter.

    ett coolt kar tyckte jag var deras stora akvaterrarium. stor landdel och stor vattendel med sprutfiskar. i det hade dom dock mycket växter.

    lite längre in hade dom 5 jättekar. ett med paroonhajar, sköldpaddor och några mer fiskar som jag har glömmt, ett med saltvattens kulfiskar och en saltvattenssköldpadda, ett med hajar, ett med RTC, svartpacuer, arowanor och någon art till, och ett med pirayor.

    en sammanfattning; det var värt ett besök men i vissa kar var det lite tråkigt och trångt. repiga rutor och lite slitet. men som sagt helt klart värt ett besök. roligt och spännande med mycket olika arter och stora fiskar.



    (jag tog bilder men dom kan jag försäkra er om att ni inte vill se)
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    klart vi vill se.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Nu sjunger väl detta akvarium på sista versen och det är det kanske inte så vettigt att byta ut repiga rutor. Det planeras för ett nytt och större offentligt akvarium i Köpenhamn.
      Oavsett vilket - lägg gärna in lite foton här och ni kan ju också titta på några av fotona i Zoopets artikel
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        ni ville se. här är dom bästa av dom sämsta
        Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,3 KB
ID: 2134531Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,4 KB
ID: 2134532Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,8 KB
ID: 2134533Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 009.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,4 KB
ID: 2134534Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 015.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,9 KB
ID: 2134535


        jag hade ju bara min mobilkamera med mig och i dåligt ljus genom glas blir det ju bara skitbilder. hoppas ni kan se vad det är på bilderna iallafall

        annars kommer här en förklaring; bild nr1 någon snygg saltfirre som jag inte vet namnet på, bild nr 2 saltvattenssköldpaddan, bild nr 3 och 4 pirayor, bild nr 5 kulmagade sjöhästar. ja dom hette faktiskt så !

        kjell; angående det nya akvariet i köpenhamn så skulle det vara klart 2013. såg ut till att bli riktigt stort och fint. format som en sjästjärna ungefär. (det fanns en modell i "detta" akvariets inngång)
        Senast redigerad av freddi36; 14 July 2011, 18:10.

        Kommentar

        • stefan s
          • April 2008
          • 104

          #5
          Ett nytt akvarium har börjat byggas i Kastrup, söder om köpenhamn endast en hållplats från flygplatsen med metron. 1 år innan det öppnar kommer man stänga det gamla för att börja flytta fiskarna. Därför tror jag inte dom gör några större satsningar.

          Den Blå Planet er Nordeuropas største akvarium og tilbyder en verdensomsejling under havet for børn og voksne.


          http://www.denblaaplanet.dk/Luftfoto.../slidshow.aspx?

          Vi har taget hul på foråret, og det betyder påskeferie og fødselsdag! Ses vi?
          Senast redigerad av stefan s; 17 July 2011, 09:48.
          70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
          Min zoon

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Det var i deras stora Pirayatank som jag såg fjärilsciklider med yngel - som attackerade pirayorna när de kom för nära!! *s* Vet inte om de hade kvar den lilla bäcken? Den hänger ihop med pirayatanken, men man ser den från ett annat håll. Mycket naturtroget när jag såg det senast, zebrafisk, svarta stenar med mossa på. Bra snurr på vattnet.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              nej, någon bäck såg jag inte. men det var riktigt många pirayor som tog min uppmärksammhet så jag kanske missade den..

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Kul med lite foton - tack för det.

                Skall också bli trevligt att besöka det nya Danmarks Akvarium när det blir klart
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...