Resultat fototävlingen februari

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #31
    Ja men även du måste väl förstå att det blir skillnad på bilder i en akvaristisk fototävling contra en i en fotoklubb. Här har de flesta ett akvarieintresse och då kommer fiskarna i första hand.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #32
      Guy: Observera att jag inte lägger någon värdering i det hela utan bara observerar skillnaderna.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #33
        Jag förstår vad du menar och håller till viss del med dig, men det gör inte flertalet av de som röstar.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #34
          Det jag dock inte kan förstå är att en del röstar på motivet och helt struntar i det fotomässiga.
          Det är bara att läsa kommentarer för att förstå att det är så.
          Får en av mina röster för den är en favoritfisk

          Antar att denna är jojjens. Självklart skall den ha en röst Tycker den
          är fin, men lite mörk, samt onaturliga färger.
          Annars mysig bild!

          Tyvärr så gillar jag inte slöjstjärtar, men det är säkert ett lyckat foto i ögonen på någon som gör det.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #35
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Du har uppenbarligen totalt misstolkat mitt inlägg.
            Okej.

            Men jag tycker att det är bra att diskussionen om tematävlingarna har kommit igång, och hoppas att den fortsätter.
            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #36
              Ursprungligen postat av Guy Palm
              Det jag dock inte kan förstå är att en del röstar på motivet och helt struntar i det fotomässiga.
              Det är bara att läsa kommentarer för att förstå att det är så.
              Men det är klart det blir så, om jag väljer mellan en tjock hängig slöjstjärt med olika stora ögon eller att rösta på en perfekt annan fisk även om slöjstjärts bilden kanske var skarpare, så väljer jag den perfekta fisken.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Simon H
                • January 2008
                • 515

                #37
                Grattis till er alla från mig väldigt bra gjort alla som va med i tävlingen.

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #38
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Men det är klart det blir så, om jag väljer mellan en tjock hängig slöjstjärt med olika stora ögon eller att rösta på en perfekt annan fisk även om slöjstjärts bilden kanske var skarpare, så väljer jag den perfekta fisken.
                  Det blir ju fel att tänka så egentligen. Om ett tema vore säg prickig. En fisk med vita pricksjukan och bra skärpa är bättre än en prickigt mönstrad fisk men dålig skärpa. Eller mina mysko smaklökar är kanske fel ute igen
                  Senast redigerad av eriahl; 16 February 2009, 08:27.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #39
                    För en gångs skull är vi eniga.
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • Micke
                      • January 2002
                      • 1718

                      #40
                      Hur man bedömer i en bild är upp till var och en, det går inte att komma ifrån. Vill ändra på det måste man förändra röstandet måste man sätta upp flera bedömningspunkter som ska poängsättas. Jag är tveksam till att det skulle innebära en förbättring eftersom säkert färre skulle rösta då det skulle uppfattas som krångligare.

                      Några kriterier som jag brukar titta på när jag bedömer en bild är; bildens innehåll (säger bilden mig något?), tekniskt utförande (t ex. ljus, skärpa, skärpedjup och färger), originalitet/kreativitet (är det en bild som sticker ut från mängden?), komposition (bildens uppbyggnad). För mig är alla dessa punkter viktiga och betyget blir en sammanvägning av dem. Hur en bild passar in på ett tema faller under punkterna bildens innehåll och originalitet/kreativitet, någon vidare bedömning hurvida en bild uppfyller ett tema anser inte jag behövs.

                      Mvh Michael Persson

                      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #41
                        Ursprungligen postat av Guy Palm
                        Det jag dock inte kan förstå är att en del röstar på motivet och helt struntar i det fotomässiga.
                        Det är bara att läsa kommentarer för att förstå att det är så.
                        Jodå, men trots allt så tycker jag att SLUTRESULTATET i tävlingen är OK. Sen finns det alltid några som lägger in egna udda aspekter i sitt röstande som att de t.ex. inte gillar slöjstjärtar, inte gillar svenska fiskar eller att de tvärtom röstar på ett foto för att det visar deras favoritfisk etc. Ju fler som röstar - desto mindre påverkas resultatet av detta.

                        Experimentellt foto är helt OK så länge som det håller sig inom ramarna för temat men samtidigt så är det ju också som så att detta är en akvaristisk hemsida och inte en foto hemsida då tror jag nog som flera har påpekat att för de allra flesta så väger det akvaristiska betydligt högre än det "fototekniska". Detta är ju inget unikt med zoopet - det är bara att kolla på andra akvaristiska fototävlingar som på ciklid.se och ciklider.se där förhållandet är likartat. Om någon av dessa fototävlingar i så fall skulle anses sticka ut lite i experimentell riktning så är det väl i så fall zoopet. Vi vågar ju t.o.m. välja lite udda teman som t.ex. "Färgen röd", "Titt ut", "Närgånget", "Stim" etc.
                        Ciklid.se har först i år påbörjat med teman (dock än så länge bara med "artbeskrivningar som saknas"), medan ciklider.se inte har några teman alls.
                        Så trots allt är det faktiskt Zoopets fototävling som strävar mest efter förnyelse så att det inte bara blir "artbilder".
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Micke
                          • January 2002
                          • 1718

                          #42
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Jodå, men trots allt så tycker jag att SLUTRESULTATET i tävlingen är OK.
                          Det tycker jag också.

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Vi vågar ju t.o.m. välja lite udda teman som t.ex. "Färgen röd", "Titt ut", "Närgånget", "Stim" etc.
                          Ciklid.se har först i år påbörjat med teman (dock än så länge bara med "artbeskrivningar som saknas"), medan ciklider.se inte har några teman alls.
                          Absolut, Zoopet är den akvaristiska fototävling jag känner till som kommit längst i det avseendet. Men jag tycker att det är synd att att det ofta läggs så mycket energi på diskutera gränsdragning för teman istället för att använda det mer kreativt.

                          Det stämmer att Ciklider.se inte har några tematävlingar, underlaget är fortfarande för litet för att begränsa motiven.
                          Mvh Michael Persson

                          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #43
                            Oj, lite förvånad över resultaten är jag allt, men det betyder bara att jag inte tolkat temat som de flesta andra.
                            Trodde nog att just temat skulle vara min räddning till en högre placering med ett småkasst foto.

                            Jag fick ju tröstpriset iaf, så jag ska inte klaga allt för mycket
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #44
                              Då jag har missat detta helt så får jag säga Grattis till Vinnaren!!
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              • Robin_Hedstrom
                                • January 2005
                                • 1818

                                #45
                                Ursprungligen postat av petnym
                                Som hobby-fotograf sedan över 20 år tillbaka (ja, jag började tidigit!) märker jag en markant skillnad på hur man ser på bilder i fotograf-kretsar jämfört med vanliga semester-fotografer. Det jag ville uttrycka var bara att en del av det som det klankas ned på här skulle ha hyllats i fotograf-sammanhang. Två helt skillda världar nästan...
                                Äntligen har någon satt ord på fenomenet! Jag håller helt med.
                                /Robin Hedström
                                http://www.robinhedstrom.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...