Fotografering ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ranya
    • January 2008
    • 7

    Fotografering ;)

    Hej!
    Jag undrar hur ni tar kort på era fiskar?
    Jag själv har en kamera på 12 MP, men har svårt att ta bra foton på mina fiskar, även mina orkidéer.
    Jag har provat olika inställningar hit och dit men inget fungerar som jag vill...
    Har nån något bra tips?
    Till historien hör att jag inte har några monsterfiskar direkt, mest guppys och pansarmalar som ju är rätt små...

  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    På vilket sätt blir bilderna dåliga? Små fiskar säger du... använder du kamerans makrofunktion?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Guppy är bland det svåraste att fotta tyvärr. Själv har jag inte lyckats en enda gång. Det blir mer eller mindre fartränder på vart enda fotto. Men makrofunktionen är verkligen att rekomendera. Blir kanonskarpa bilder av det

      Lycka till..
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • qaoz
        • March 2008
        • 46

        #4
        Stativ minskar rörelseoskärpan.

        Svårt malbiten...

        Kommentar

        • axeisi
          • September 2007
          • 804

          #5
          Försök att ha så mycket ljus som möjligt när du fotograferar plus en så stor bländare som möjligt.
          Om inte det räcker så kan du ju höjja iso lite, akta dig bara för för högt iso.

          Försök att ha en slutartid på run 1/200 då blir det ofta bra (skarpt)



          Axel

          Kommentar

          • ranya
            • January 2008
            • 7

            #6
            Hejsan!
            Tack för många svar!
            Jag har provat makro, sportinställning för rörligt objekt och tom matfotograferingsinställningen. Jag skall prova några av era tips så återkommer jag förhoppningsvis med fina bilder

            Kommentar

            • ranya
              • January 2008
              • 7

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              På vilket sätt blir bilderna dåliga? Små fiskar säger du... använder du kamerans makrofunktion?
              Jag använder makro ja, men det blir ändå helt suddigt med värsta fartränderna....
              Ser ut som en musikvideo från 70-talet

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av ranya
                Jag använder makro ja, men det blir ändå helt suddigt med värsta fartränderna.... Ser ut som en musikvideo från 70-talet
                Använder du blixt? ...närbilder kräver massor av ljus som inte ens ett akvarium belyst med 400W metallhalogen kan tillgodogöra.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                Arbetssätt...