Rekommendera en kamera!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loial
    • December 2007
    • 50

    Rekommendera en kamera!

    Skulle behöva skaffa mig en digitalkamera igen... (underförstått - son på 3 år och vatten = dålig kombination... )

    budgeten ligger på cirka 2.500.-, så en systemkamera är inte riktigt att diskutera, även om det skulle sitta fint.
    Jag har haft en KonicaMinolta s414 som jag trivdes väldigt bra med. Hade senast en Sony DSC-W50 som inte riktigt spelade jämt med mig.

    Det här tycker jag är viktigt:
    1. Optiken. Gärna hög ljuskänslighet, lång zoom (minst 3x), bra makrofunktion.
    2. Hastighet/smidighet. Snabb AF och respons. Ogillar skarpt slöa kameror...
    3. Pålitlig AF. Har knäppt alldeles för många suddiga bilder med Sonyn (som inte går att se att dom är suddiga i displayen.)
    4. Möjlighet till extern blixt.
    (5. Eventuellt bildstabilisator. Har dock för lite koll för att avgöra.)

    Megapixeldravel och allehanda extraordinära tryck och pys-funktioner är jag heller inte så mycket för.

    Vad skulle ni rekommendera? vad tycker ni jag ska tänka på?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Möjlighet till extern blixt är det ytterst få kompaktkameror som har, men jag vet en enda kompaktkamera som har det: Canon G9, som är något slags mellanting mellan kompaktkamera och systemkamera...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • doctor
      • August 2002
      • 300

      #3
      Det tillhör inte vanligheterna med blixtsko på kompakter men även Nikon har en. http://www.nikon.se/product/sv_SE/pr.../overview.html
      Men om man kan kalla G9an eller den där för kompakt vette sjutton dock. Men de är båda bättre än de flesta tunnare kameror på i stort sett allt. Vill du ha något smidigare med bra optik så kan kanske Fujis f50fd vara ett alternativ om du inte lyckas hitta en F31 hos någon handlare för den är snäppet vassare faktiskt. 12mp på en liten kompakt verkar vara lite för mycket pga den lilla sensorn.
      Min PBase
      Min Flickr

      Kommentar

      • Loial
        • December 2007
        • 50

        #4
        Jag var möjligen lite optimistisk med det där med extern blixt, men man kan ju drömma...

        12Mpixel på en kompaktkamera - behövs det egentligen öht? Jag fick kanonfina bilder som gick bra att förstora med min KM s414 - 4 MPixlar...

        Har läst runt lite, och just nu lutar det faktiskt åt en canon powershot A720. När jag köpt dom två andra kamerorna så är det canons powershotvarianter jag också tittat på, men det har blivit annat av olika anledningar. Kanske blir tredje gången gillt?

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #5
          2500kr kan du få en gammal systemkamera om du bara vill. Men då är det enklaste enkla du får. Kan vara kul att börja med något.
          Att tänka på när man köper ny kamera är vad den ska användas till oftast. Min sambo skulle slängt min systemare i golvet om det varit hennes- den är för långsam för henne. Det är ingen ögonblicksfångare direkt då det tar ett tag om du ska fota. Även på Auto-programmet.
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • Whistler84
            • November 2007
            • 850

            #6
            Canon 300d brukar finnas för under 3000kr på blocket, kan vara värt att titta på. Bra kamera att börja med om man är sugen på D-SLR men inte vill sälja bilen för att ha råd (vilket en polare faktiskt gjorde i veckan).

            Kommentar

            • Loial
              • December 2007
              • 50

              #7
              Nu blev det en Canon powershot A720 - efter snart två veckor med den kan jag inte säga mer än att jag är nöjd!
              Rapp autofokus och bildhantering, stora möjligheter att ställa in det mesta, även program med bländar/slutarprio.
              Riktigt bra optisk bildstabilisator - inga problem att ta skarpa bilder med 1/10 slutartid - handhållet.

              En nackdel får jag väl säga att blixten är - ganska klen, och tar lång tid att ladda när man dra på lite effekt. Har tänkt komplettera med slavblixt för bättre makrofoton senare. ISO 1600 var väl heller ingen höjdare - blev mest brus.

              Invigde förra helgen med en weekendkryssning till Helsingfors - på söndagen blev det ett besök på aquaria vattenmuseum i väntan på bussen hem, här följer lite bilder.
              (observera att jag haft kameran några dagar här - alla bilder är inte tipptopp än ;-) )

              Alla bilder utom två är tagna utan blixt.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0233.JPG
Visningar: 1
Storlek: 142,4 KB
ID: 2099474
              (Med blixt)
              Härlig mal på aquaria

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0253.JPG
Visningar: 1
Storlek: 76,6 KB
ID: 2099475
              Den här gynnaren simmade fram och tillbaka snabbt, svårt att fånga på bild...

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0272.JPG
Visningar: 1
Storlek: 149,2 KB
ID: 2099476
              slutartid 0.5s+blixt.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0282.JPG
Visningar: 1
Storlek: 113,6 KB
ID: 2099477
              fyrögonfisk

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0295.JPG
Visningar: 1
Storlek: 156,0 KB
ID: 2099478
              Två nästan meterlånga arowanor.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0303.JPG
Visningar: 1
Storlek: 136,8 KB
ID: 2099479

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0307.JPG
Visningar: 1
Storlek: 118,3 KB
ID: 2099480

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0308.JPG
Visningar: 1
Storlek: 125,5 KB
ID: 2099481
              Pacu+piraya

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0139.JPG
Visningar: 1
Storlek: 107,2 KB
ID: 2099484
              Riktigt snyggt akvarium, fotat på Stockmans varuhus i helsingfors.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0138.JPG
Visningar: 1
Storlek: 107,7 KB
ID: 2099483
              Stockmans

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0137.JPG
Visningar: 1
Storlek: 155,1 KB
ID: 2099482
              Stockmans

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0159.JPG
Visningar: 1
Storlek: 80,9 KB
ID: 2099485
              Helsingfors från båten. Synd på lyftkranen...

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0194.JPG
Visningar: 1
Storlek: 70,8 KB
ID: 2099486
              Ehh... tja, det blev inte bara akvaristik ;-)

              Kommentar

              Arbetssätt...