Fota fiskar med Canon Eos 300D - vad behöver jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    Fota fiskar med Canon Eos 300D - vad behöver jag?

    Jag har en digital systemkamera, en canon eos 300D med lite olika linser, bl.a. 18-55, ett fast på 50, 100-300 samt en extender x 2 och mellanringar på 12 och 24 och 36 m.m.

    Tänker köpa ett mindre akvarium och göra i ordning det för fotografering av guppys, endlers osv. Kommer bl.a. limma i en glasskiva som delar karet i 2 delar. En där bakgrund å växter finns å en framför dessa där jag tänker låta den fisk simma som jag skall fota.

    Vad behöver jag ha mera och vad kostar det?

    Behöver jag köpa blixt eller kan man sätta fast belysning å fota med den? alla tips är av intresse.

    edit: bör kanske tillägga att jag kommer använda ett kar på 16-26 liter någonting så karet inte blir allt för stort. karet skall enbart vara till för just fiskfotografering. ÄR det lagom?
    Senast redigerad av wierdalien; 25 April 2007, 17:21. Anledning: ändrat mm på mellanringarna
    -----------------------
  • Fiddan
    • June 2006
    • 885

    #2
    Det är ett macro objektiv du ska ha.

    Canon EF 50/2,5 Macro 1:2 ca <3000:-
    Canon EF-S 60/2,8 USM Macro ca >4000:-
    Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 för Sigma ca <3000 kr
    Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Sigma ca >4000 kr

    Sedan finns det 100 st till men de här är ganska prisvärda om det är hobby fotografering.

    fast strunta i mina rekommendationer jag håller på att plugga inför mitt egna kamera köp.
    skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

    Kommentar

    • Martin.M
      • March 2007
      • 117

      #3
      Rekommenderar Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 eller Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 om vi ska hålla oss i hyffsade prisklasser.

      Tyvärr har jag inget macro själv alls då min kameraväska blev stulen
      Last.FM

      Kommentar

      • wierdalien
        • February 2003
        • 936

        #4
        ok nytt objektiv. behver jag nått i blixtväg?
        -----------------------

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          En extern blixt att ha löst (dvs i sladd eller trådlöst) är aldrig fel vid akvariefotografering. Du kan ha tusentals watt med akvariebelysning men det räcker endå inte till utan blixt om du vill ha korta slutartider. (Korta slutartider är en förutsättning för skarpa bilder på små kvicka fiskar).
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #6
            Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 har fått mycket bra kritik i tester och brännvidden är precis lagom för fiskfoto.
            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • wierdalien
              • February 2003
              • 936

              #7
              så vad kan man tänka sig i blixtväg å vad skall man ha för sladd eller trådlöstmojj? kan inget om sånt så alla tips e så klart välkomna.

              blir väll att köpa ett macro då samt nån blixt me tillbehör beroende på va ni har för tips
              -----------------------

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Canon speedlite 430 och en trådlös sändare som heter canon speedlite ST-E2 är inte fel när du ska leka i karet.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Nu har jag i och för sig inte någon Canonkamera men deras blixt borde vara ungefär likvärdig med Nikons.
                  Själv fotar jag till 99% med den externa blixten fastsatt på kameran och det funkar bra i de flesta situationer så du kan ju först testa utan den trådlösa sändaren (den kostar ju i alla fall uppåt 2000)
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Får du inte tillräckligt med makro med ditt telezoom + mellanringar idag? Isåfall kan du ju börja med att satsa på en blixt och skaffa ett nytt objektiv när du lärt dig tekniken.

                    Det är ju bättre att lära sig först och sedan köpa det man behöver, istället för att först köpa vad andra tror att man behöver och sedan (inte) lära sig något...


                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Själv fotar jag till 99% med den externa blixten fastsatt på kameran och det funkar bra i de flesta situationer så du kan ju först testa utan den trådlösa sändaren (den kostar ju i alla fall uppåt 2000)
                    Med blixten på kameran brukar det vara svårt att åstakomma bilder med helt svart bakgrund, som brukar bli riktigt effektfullt!
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • wierdalien
                      • February 2003
                      • 936

                      #11
                      finns det någon annan variant utöver stådlös sändare? eller e det bökigt att ha nån typ av sladd eller liknande?

                      Jo jag har mellanringar å kommer hyffsat nära. Det e andra som rekomenderar mig till macro.

                      Så egentligen borde jag vänta med nytt objektiv å börja med blixt? å sedan ev sändare om det behövs?
                      Senast redigerad av wierdalien; 17 April 2007, 11:48.
                      -----------------------

                      Kommentar

                      • Micke
                        • January 2002
                        • 1718

                        #12
                        Ni som använder Canon, går det att styra den externa blixten (med ttl-mätning) med den inbyggda? Jag har aldrig lyckats få något svar på det.
                        I så fall klarar man sig väldigt långt på det. Vill man inte ha ljus från den inbyggda blixten kompenserar man ner den(Nikon har ett tillbehör att sätta över den inbyggda blixten också).

                        På Nikon ser funktionen ut på Nikon där man kan styra två grupper av externa blixtar med den inbyggda:
                        Bifogade filer
                        Mvh Michael Persson

                        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Ni som använder Canon, går det att styra den externa blixten (med ttl-mätning) med den inbyggda? Jag har aldrig lyckats få något svar på det.
                          Nej, det gör det tyvärr inte. Man behöver en canon speedlite ST-E2 som nämns ovan till det. Här är faktiskt Nikon bättre kan jag erkänna. ST-E2 är dock infraröd så någon modifiering behövs ej.
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Micke
                            • January 2002
                            • 1718

                            #14
                            Okej, tack för svaret petnym! En tröst är i alla fall att Canons sändare är betydligt billigare än Nikons.

                            Nikon SU-800 tr&aring;dl&ouml;s kontrollenhet f&ouml;r Nikon Creative Lighting System Ta kontroll &ouml;ver hela ditt tr&aring;dl&ouml;sa blixtsystem genom den stora och tydliga displayen p&aring; ko
                            Mvh Michael Persson

                            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • erland
                              • June 2003
                              • 410

                              #15
                              Vill du komma billigare undan och kan klara dig utan TTL mätning så kan du köpa:
                              - Sigma EF-500 DG Super II (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=473779)
                              - Dörr IR-sändare för studioblixt (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372280)

                              Du får då en kraftigare blixt än Canon Speedlite 430EX, vilket kanske inte är så stor nytta vid just akvariefotografering men kan vara användbart vid andra tillfällen. Nackdelen är att du får inte trådlös TTL mätning på blixten såvida du inte köper två st Sigma blixtar (en på kameran och en på stativ), utan du måste ställa in kamera och blixt manuellt när du utlöser den trådlöst. När blixten sitter på kameran stödjer den E-TTL II precis som Canon's blixt.

                              Jag tror det finns kabelbaserad utlösning av blixten också, min EOS400D har dock inget uttag för kabeln utan man måste i sådana fall köpa en kontakt att sätta i vanliga blixtskon som man sen via kabel kan koppla till till blixten där du måste ha en motsvarande anordning. Det kan vara en sån här man skall ha, men jag är inte säker:

                              (95cm tycker jag dock känns i kortaste laget)

                              Vill du komma ännu billigare undan vad gäller blixtar kan det vara värt att titta på slavblixtar som du kan lösa ut trådlöst eller via kabel, exempelvis:

                              Jag har sett varianter på slavblixtar ned mot 500:- strecket, jag har dock ingen erfarenhet kring hur tillförlitliga slavblixtar är och hur ljusstarka de måste vara.

                              Det finns andra här som har mer erfarenhet kring blixtfotografering än mig, så jag är inte helt säker att ovanstående är de allra bästa alterantiven. Jag har själv IR-sändaren och Sigma blixten och de har fungerat bra.
                              Erland Isaksson
                              Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                              Min Zoopet Blog

                              Kommentar

                              Arbetssätt...