blixtar för akvariefotografering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    blixtar för akvariefotografering

    Halloj,

    Kunde inte hålla mig. Köpte en eos 400d igår Är helt lycklilg, och livet är perfekt. MEN... Mycket vill alltid ha mer, eller vad det heter.
    Vill ha slavblixtar eller liknande, som jag lägga på karet när jag fotar fiskar. Finns det några billiga? Har sett blixtrar liknande Canon SpeedLite men de är ju så dyra Finns det inga enklare varianter som går att lägga på karet?
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    #2
    Skillnaden mellan slavblixtar och Canon Speedlite är att Canons blixt har ttl-automatik (kameran mäter inkommande ljus genom objektivet och justerar mängden ljus efter det), medan slavblixten bara triggas till att lösa ut.
    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Ursprungligen postat av Micke
      Skillnaden mellan slavblixtar och Canon Speedlite är att Canons blixt har ttl-automatik (kameran mäter inkommande ljus genom objektivet och justerar mängden ljus efter det), medan slavblixten bara triggas till att lösa ut.
      ttl? står det för Time To live? (Som i datorvärlden?)

      Har du någon vanlig, billigare, slavblixt att rekomendera? eller tycker du att jag ska vänta med att köpa något tills jag har pengar nog för en Canon SpeedLite eller liknande?
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #4
        Ttl i blixtsammanhang står för through-the-lens. Det är en enorm skillnad på att fotografera med ttl-mätande blixtar och slavblixtar. Jag föredrar att ställa in kameran manuellt och köra blixten på automatik.
        Det finns slavblixtar från cirka 4-500:-, tänk på att välja en som kan ställas att lösa ut på andra blixten eftersom de flesta kamerorna idag har förblixtar. En ännu billigare anternativ är att köpa en så kallad slavtändare som sätts på blixtfoten, och köpa någon begagnad blixt.
        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av Micke
          Ttl i blixtsammanhang står för through-the-lens. Det är en enorm skillnad på att fotografera med ttl-mätande blixtar och slavblixtar. Jag föredrar att ställa in kameran manuellt och köra blixten på automatik.
          Så gör jag också... Slavblixtar fungerar säkert superbra om man tex fotar modeller som snällt sitter på sin stol, men fiskarna simmar ofta omkring så man får bara en chans att ställa in rätt ljus, då varje bild är (förhållandevis) unik.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            #6
            Köper erat resonemang.

            Vill inte lägga ut en förmögenhet på en blixt känner jag... max 2000:-
            Finns det någon TTL-automatisk blixt för det priset? Vilka använder ni förresten?
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Jag är inte insatt i utbudet av blixtar så jag kan egentligen inte ge några rekommendationer. Personligen kör jag med Canons Speedlight 550EX ihop med en sändare Canon ST-E2.

              EDIT:
              (550EX har numera ersatts av 580EX ute i affärerna, och denna kommer inom en snar framtid att ersättas av 580EX-II som nyligen presenterats av Canon).
              Senast redigerad av petnym; 05 April 2007, 18:03.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Micke
                • January 2002
                • 1718

                #8
                Till akvariefotografering bör man klara sig långt med den mindre Speedlite 430 Ex som kostar drygt 2700:- http://www.cyberphoto.se/info.php?article=430EX

                Sen finns det piratmärken som ska vara kompatibla med Canons e-ttl till betydligt lägre priser:
                I 40 år har vi erbjudit kreativa människor rätt teknik till rätt pris. Här hittar du allt du behöver inom foto, video, ljud och mycket mer. Välkommen!


                Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!


                Jag använder Nikon SB-600: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sb-600
                Mvh Michael Persson

                www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Jag kör med canon speedlight 430 och sändaren ST-E2 och resultatet blir super.
                  Har man ett 60 el. 100 macro så blir det riktigt läckra bilder

                  Det sura är att man får slanta upp närmare 4500:- för blixt o sändare
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • Micke
                    • January 2002
                    • 1718

                    #10
                    Ursprungligen postat av drd
                    Det sura är att man får slanta upp närmare 4500:- för blixt o sändare
                    Jag kan trösta dig att samma kombination hos Nikon går lös på 5700:- (SB-600 blixt och SU-800 sändare).
                    Nu har Nikon även möjlighet att styra externa blixtar med den inbyggda blixten så behovet av sändare är inte lika stort. Om det är möjligt på Canon vet jag inte och jag har heller aldrig lyckats få något svar på det av canonisterna . Om kameran inte ska användas i blixtskon på kameran och man ändå vill utnyttja ttl-mätningen kan man använda sändare, kabel eller den inbyggda blixten (osäker på Canon). Det är viktigt att kolla upp innan man köper blixt så att man inte råkar ut för en oförutsedd utgift.
                    Mvh Michael Persson

                    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Martin.M
                      • March 2007
                      • 117

                      #11
                      Jag använder en 580 EX till min 400d.
                      Ska dock köpa en slavsändare, känns som ett måste när man börjar bli bättre på att fotografera.
                      Last.FM

                      Kommentar

                      Arbetssätt...