Hjälp med bra systemkamera!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    Hjälp med bra systemkamera!

    Tanten har börjat fundera på om hon ska skaffa sig en bättre kkamera. Just nu har vi (hon) En helt vanlig enkel digitalkamera men hon vill ha en bättre, en systemkamera..
    Vi kan absolut inget om kameror, utom det absolut nödvändigaste (som vart avtryckaren sitter) Om nån orkar förklara lite om skillnader på vanlig/system så får ni gärna göra det
    Så, här finns det en massa duktiga, kunniga fotografer som bara brinner av lust att hjälpa några stackars nybörjare, eller hur
    Vill veta allt ni har att berätta!

    Några krav/önskningar:
    1. Det ska gå att ta svartvitt/cepea(stavning?)
    2. den ska vara relativt snabb, hade en långsam förut som vi båda fick utbrott på
    3. Det ska vara en lätthanterlig kamera, lätt att ställa in för olika objekt, akvarium, djur, människor, landskap, ja ni fattar...
    4. priset ska/bör vara mellan 5-10 000 SEK

    Kan tillägga att vi nog inte kommer köpa några supertillbehör. Har läst att det finns olika objektiv, macro osv. utan vi nöjer oss med kameran, än så länge. Man vet ju inte hur intresset utvecklar sig, så finns det bra tillbehör så är det ett plus men tipsa inte om en kamera bara därför

    Sen får ni gärna berätta vad man en bra kamera ska kunna, det här med slutartider och sånt, och gärna förklara vad det är..

    Vill ha så många erfarenheter som möjligt

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    #2
    glömde ett krav/önskan.
    Det ska vara bra zoom. det ska gå att zooma in på tex en fisk och ta kort på ett sår och liknande utan att det bara blir en grynig massa...

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Du kanske skall överväga att köpa en kamera från segmentet som finns mitt emellan kompaktkamerorna och systemkamerorna... Långzoom tror jag det kallas. Se mina förslag nedan... Att köpa en systemkamera och använda den utan objektiv tror jag inte är nog bra idé...

      Exempel på kända långzoom-kameror: Olympus SP-550 UZ, Sony DSC-H9, Canon S3 IS eller Panasonic Lumix DMC-FZ8

      Ps: Det du kallar "zooma in" heter makro på fotograf-språket...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        #4
        Har kikat runt lite på olika systemkameror och det brukar följa med några makroobjektiv (då vet man vad makro betyder också, man lär sig nåt nytt varje dag).. Menar att vi inte kommer köpa till några bättre utan nöja oss med det som följer med. Lite otydligt kanske

        kan du förklara lite lätt vad det är för skillnad på kompakt, långzoom och system?
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          1/ Det borde väl gå att ta svartvitt med alla digitala systemkameror - fast det är bara ett antagande jag vet inte
          2/ Alla digitala systemkameror är snabba
          3/ Där är ju objektiven det som är det viktiga - men ett zoomobjektiv med en brännvid mellan ca 25-80 eller något sådant täcker ju in rätt mycket, utom närbilder och fotografering på långt håll
          4/ Gå till en affär och se vad de har att erbjuda och kolla hur den känns i handen. Skillnaden är inte så stor mellan olika fabrikat. Canon och Nikon har den fördelen att det finns gott om tillbehör att välja mellan när man alltefterhand skaffar mer tillbehör

          Kan tillägga att vi nog inte kommer köpa några supertillbehör. Har läst att det finns olika objektiv, macro osv. utan vi nöjer oss med kameran, än så länge
          Ett objektiv lär du behöva - annars funkar ju inte kameran. Ofta säljs ju de olika kamerorna i ett paket med kamerahus och ett zoomobjektiv ungefär enligt punkt 3

          Det ska vara bra zoom. det ska gå att zooma in på tex en fisk och ta kort på ett sår och liknande utan att det bara blir en grynig massa...
          Nja det är ju för denna typ av fotografering som man behöver just ett macro.

          På denna sida http://www.ciklider.se/artiklar/ en bit ner har du några artiklar om fotografering.

          Skillnaden mellan en digital systemkamera och en vanlig kompakt digitalkamera är främst
          1/ När man trycker på avtryckaren på systemkameran så fotar man med minimal fördröjning. Med en vanlig dröjer det ett ögonblick (vilket gör att fisken har hunnit simma iväg)
          2/ Med en systemkamera kan man skaffa objektiv som passar för olika ändamål. Den en vanlig kompakt så sitter objektivet fast i kameran och man har ingen möjlighet att utveckla sig.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av battalionP
            Har kikat runt lite på olika systemkameror och det brukar följa med några makroobjektiv (då vet man vad makro betyder också, man lär sig nåt nytt varje dag).. Menar att vi inte kommer köpa till några bättre utan nöja oss med det som följer med. Lite otydligt kanske
            Nja det är nog ytterst ovanligt att macron ingår i paketet - i regel brukar nog någon zoom ingå
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Hans.Lindaker
              • April 2006
              • 1837

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Nja det är nog ytterst ovanligt att macron ingår i paketet - i regel brukar nog någon zoom ingå
              Ja det har du rätt i. Kikade nu igen och det var zoom.. Vad är det för sillnad på zoomobjektiv och makroobjektiv?

              Vad är det för skillnad på långzoom och system? och varför är långzoom bättre än kompakt?
              Lutar väl kanske åt en långzoom. Visste inte att det fanns ett mellanläge, trodde bara att det fanns kompakt och system

              Mycket frågor men ni vet hur det är

              /Hans
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

              Kommentar

              • erland
                • June 2003
                • 410

                #8
                Jag håller med petnym, det låter som att du borde köpa en kompakt kamera med mycket zoom och manuella inställningar. Jag har själv haft 2st sådana innan jag nyligen köpte min Canon EOS400D systemkamera. De kompakt kameror jag haft är numera utgångna modeller Olympus C700UZ och Minolta Dimage A1, båda klarade av det du nämner. De flesta fotona i mitt fotoarkiv är tagna med dem, se min signatur längst ned.

                Det man också bör vara medveten om är att akvariefotografering är inte enkelt oavsett vilken kamera man har. Det är mycket enklare att ta en bra bild på ett födelsedagskalas inomhus eller på naturen utomhus. Så förvänta dig inte att en ny kamera skall lösa alla problem. Nu är du säkert redan medveten om detta, man jag ville bara nämna det i förbigående som ett förtydligande.

                Det som enligt min mening är funktioner på kameran som förenklar vid akvariefotografering är:
                • Möjlighet att ställa in slutartid manuellt. Detta gör att man man själv får kontrollen över om bilden skall bli ljus eller mörk istället för att lita på att kameran gissar rätt. Det gör det också möjligt att ta en lite mörkare bild med med en skarp fisk istället för en ljus bild med en suddig fisk.
                • Möjlighet att koppla på en extern blixt. Detta är det som gör att man får ett naturligt ljus i bilderna, istället för det platta intryck som brukar bli resultatet när man använder den interna blixten. Tricket är att man vill kunna placera blixten ovanför akvariet så ljuset kommer uppifrån.


                Men en av de viktigare faktorerna är att fotografen lär känna sin kamera och listar ut hur man skall använda och ställa in den vid olika förhållanden. Detta gäller oavsett om man använder en systemkarmera eller den billigaste kompakt kameran. Den kanske viktigaste faktorn är tålamod, det gäller att vänta in fisken inte jaga den med kameran.
                Erland Isaksson
                Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                Min Zoopet Blog

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Jag har sedan tidigare en sony kamera som heter DSC-H1 den första av sonys alla långzoomare som är riktigt bra som allroundkamera.
                  Den har 12 ggr optisk zoom, nu vet jag inte riktigt vad det motsvarar i dslr optik men tror minst 400 mm.
                  Sedan så har den 1 cm i närläge (macro) så det går alldeles utmärkt att ta superbra macrobilder.

                  Nu är det så att min gick sönder i displayen i sommras och då jag länge funderat över en s.k proffskamera så köpte jag en canon eos 30d i höstas men nu är det ju så att man måste hålla på att byta diverse objektiv fram och tillbaka hela tiden beroende på vad man ska plåta.

                  Funderar faktiskt på att köpa mig en ny sony långzoomare för att det är enklare att ha med sig istället för att släpa på alla prylar som krävs för att ha motsvarande optik med sig med canon kameran.
                  Inte för att jag för den sakens skull ska sälja canon´en utan bara för en enkel sak att ha med sig.
                  Dom här långzoomarna har lite nackdel med sin klumpighet emot sig bara men det är inte så stor nackdel så länge man inte ska släpa med den på fest på stan.

                  Nu vet jag att det finns mängder av motsvarande kameror i långzoomsegmentet men jag har bara testat sonykamerorna men är å andra sidan riktigt nöjd med den jag har.

                  Det finns en sida som heter www.42photo.com som är i USA och dom har riktigt bra priser, dock kan man ha osis och åka på lite moms om man skickar efter därifrån men det är ändå bra priser.

                  Sonys nya ska tydligen ha 15 ggr optisk zoom oxå förresten !
                  Bildstabilisator har den oxå och massa manuella inställningar oxå.
                  Gå och kläm lite på en sån i nån butik så blir du nog inte missnöjd.

                  Lycka till !
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • peter_m_jonsson
                    • April 2006
                    • 451

                    #10
                    Annars kan ni göra som jag gjorde. Jag köpte ett Canon 350D kamerahus och ett 18-200 zoom. Kanonbilder och klarar alla situationer.
                    Mellan Nikon och Canon är det är en jämn kamp, men andra systemkameror kan jag iget om.

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      #11
                      Ursprungligen postat av erland
                      Det man också bör vara medveten om är att akvariefotografering är inte enkelt oavsett vilken kamera man har. Det är mycket enklare att ta en bra bild på ett födelsedagskalas inomhus eller på naturen utomhus. Så förvänta dig inte att en ny kamera skall lösa alla problem. Nu är du säkert redan medveten om detta, man jag ville bara nämna det i förbigående som ett förtydligande.
                      • Möjlighet att ställa in slutartid manuellt. Detta gör att man man själv får kontrollen över om bilden skall bli ljus eller mörk istället för att lita på att kameran gissar rätt. Det gör det också möjligt att ta en lite mörkare bild med med en skarp fisk istället för en ljus bild med en suddig fisk.
                      Jodå nog vet jag att det är svårt att ta bra bilder på fisk
                      Men det jag vill förbättra gentemot våran kamera är närbilderna.. har tex en sjuk fisk nu som jag har försökt ta kort på för att posta här men det går bara inte, det blir bara suddigt så fort man kommer nära. Bilder en bit ifrån är det inga problem alls med.
                      det var mest därför jag trodde att det var systemkamera som gällde, att dom automatiskt hade bättre makro än vanliga kompakta..

                      Det här med slutartid fattar jag inte riktigt, eller inte alls om jag ska vara ärlig, vad är det?

                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • Hans.Lindaker
                        • April 2006
                        • 1837

                        #12
                        Ursprungligen postat av drd
                        Jag har sedan tidigare en sony kamera som heter DSC-H1 den första av sonys alla långzoomare som är riktigt bra som allroundkamera.
                        Den har 12 ggr optisk zoom, nu vet jag inte riktigt vad det motsvarar i dslr optik men tror minst 400 mm.
                        Sedan så har den 1 cm i närläge (macro) så det går alldeles utmärkt att ta superbra macrobilder.
                        Ja det är precis så jag menar. Tantens mammas gubbe har en kamera (som jag alltid trott varit system, har kanske fel?) med 1 cm makro och tar skitbra närbilder..

                        Men frågan kvarstår, vad är det för skillnader mellan dom tre, kompakt, långzoom och system?

                        Tack föressten för alla bra och snabba svar! Mer sånt

                        /Hans
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                        Kommentar

                        • erland
                          • June 2003
                          • 410

                          #13
                          Ursprungligen postat av battalionP
                          Vad är det för sillnad på zoomobjektiv och makroobjektiv?
                          Zoomobjektiv:
                          - Du kan stå kvar på samma ställe och zooma in på motivet. En del har ganska bra närgräns och kan även användas för närbilder. Generellt sett kan man säga att ju mer zoomomfång destå sämre bildkvalitet, så det är inte enbart fördelar med ett stort zoomomfång. Med zoomomfång menas området du kan ställa in zoomen inom från att få med så mycket som möjligt på bilden till att zooma in på något som är långt borta.

                          Makroobjektiv:
                          - Specialanpassat för att ta närbilder. Saknar oftast helt zoom utan man får flytta sig själv och kameran om man vill ändra vad som skall komma med på bilden. Ger skarpare och bättre bilder än ett zoom objektiv med bra närgräns.

                          Ursprungligen postat av battalionP
                          Vad är det för skillnad på långzoom och system? och varför är långzoom bättre än kompakt?
                          Lutar väl kanske åt en långzoom. Visste inte att det fanns ett mellanläge, trodde bara att det fanns kompakt och system
                          Det finns väl egentligen två huvudkategorier "Systemkamera" och "Kompaktkamera".

                          Systemkamera kännetecknas med att objektivet är löstagbart och man kan därmed byta till ett objektiv som är anpassat för en viss fotosituation. Exempelvis ett makroobjektiv när man skall ta närbilder, eller ett vidvinkel objekttiv när man skall ta fjällvyer där man vill ha med mycket på bilden eller ett zoom objektiv när man vill zooma in på något långt borta.

                          Kompaktkamera kännetecknas av att objektivet sitter fast och inte går att byta ut. Det finns dock kompaktkameror i många olika prisklasser:
                          • De billigaste som oftast har lite eller ingen zoom och bara automatiska inställningar. Kan ofta vara ganska små och enkla att ta med sig, nackdelen är att att de är svårare att ta bra bilder med dem vid svåra fotosituationer, exempelvis akvariefotografering.
                          • De lite dyrare som har lite zoom 3-5x och har en del manuella inställningar . Dessa fungerar väldigt bra för de flesta och är en ganska bra kompromiss om man inte vill lägga ut så mycket pengar.
                          • De dyrare som ofta kan ha mycket zoom, 10x eller mer, plus att de har i princip samma möjligheter till manuella inställningar som en systemkamera. De blir ofta lite större och klumpigare än de billigare kompaktkamerorna. Dessa modeller fungerar ofta utmärkt för akvariefotografering, nackdelen jämfört med en riktig systemkamera är enligt min mening framför allt att det blir något brusigare bilder samt att de inte är riktigt lika snabba.
                          Erland Isaksson
                          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                          Min Zoopet Blog

                          Kommentar

                          • Micke
                            • January 2002
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av battalionP
                            Vad är det för sillnad på zoomobjektiv och makroobjektiv?
                            Zoomobjektiv är ett objektiv där du kan variera brännvidden. Kort brännvidd (lågt tal) ger stor bildvinkel och du kommer längre ifrån, lång bränvidd ger liten bildvinkel och du kommer närmre. Ett vanligt normalzoom för en digitalkamera systemkamera har bränvidder på omkring 20-70 mm.

                            Ett makroobjektiv är ett specialobjektiv för närbildsfotografering. Det finns zoomobjektiv med "fuskmakro". Ett riktigt makroobjektiv ger en avbilningsskala på 1:1 eller mer, dvs. motivet blir lika stort på bildsensorn/filmen som i verkligheten. Det finns makroobjektiv med olika bränvidder, avbildningsskalan är den samma det som sklijer är hur nära motivet man berhöver gå. Om man t ex. ska fotografera insekter kan man inte gå för nära eftersom man skrämmer dem, då är det bra med lite längre brännvidd.
                            Mvh Michael Persson

                            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Micke
                              • January 2002
                              • 1718

                              #15
                              Närgränser på makroobjektiv är egentigen ointressant. Närgränsen räknas dessutom från bildsensorn/filmen och inte från frontlinsen på objektivet. Det är mycket mer intressant med avbildningsskalan som säger mer om objektivets användbarhet till närbildsfotografering. Man behöver ju inte vara nära för att ta närbilder.
                              Mvh Michael Persson

                              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...