Behöver kamerahjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    Behöver kamerahjälp!!

    Jag funderar på att köpa en Canon Digital Ixus 850 IS och behöver veta om den är snabb när man trycker på avtryckarknappen...Min nuvarande Nikon coolpix 4600 är så seeeg att när bilden väl tas så har fisken simmat iväg
    Och så undrar jag om man får till hyfsat bra närbilder med canonen...
    Tacksam för svar

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    #2
    Ingen som vet nåt om denna canon???

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag vet inget om kameran ifråga men jag tror inte den är så mycket snabbare än den du har nu.
      Alla vanliga systemkameror har en fördröjning som gör att det är svårt att fota snabba fiskar. För att få en snabb kamera så måste man skaffa en digital systemkamera - men det klart de kostar ju några tusenlappar till.
      Så mitt råd är att behålla den du har och vänta med att köpa en ny tills du har råd med en digital systemkamera. T.ex. så fick ju Nikon D50 ett mycket bra betyg som du kan läsa om i en annan tråd i forumet - en sådan kostar ca. 5.500 med ett objektiv till.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • saltbiff
        • December 2006
        • 607

        #4
        jaha..nu vart det nog ett missförstånd...Jag är ju bara en glad amatör som vill ha en någolunda snabb kamera som man kan få hyfsat fina bilder från...behöver alltså inte nån värstingkamera...

        5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Här är en recension på den kameran: http://www.dpreview.com/reviews/canonsd800is/

          Observera att kameran har en akvariefoto-mod!
          Senast redigerad av petnym; 01 February 2007, 19:43.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • sockerconny
            • October 2004
            • 2349

            #6
            Jag är själv i samma situation. Behöver en ny kamera som självklart är tänkt att användas till viss fiskfotografering, men oftast användas i andra sammanhang. Har dock kommit fram till att jag sätter smidigheten med en kompakt kamera framför systemkamerans fördelar. Och då får man väl bita i det sura äpplet gissar jag?

            Men som jag har förstått det så finns det väl ändå hyfsade alternativ på kompakt-kameror?

            Som t.ex. :
            • Canon Powershot G7,
            • Powershot A640,
            • Powershot A710 IS?
            (Detta är bara en samling av intryck av efterforskningar på nätet och sk. hörsägen från vänner och bekanta, så jag har ju ingen direkt aning hur det ligger till egentligen..... )

            Kommentar

            • erland
              • June 2003
              • 410

              #7
              Att fiskarna hinner simma iväg har inte så mycket med kameran att göra. Detta kommer att vara fallet nästan oavsett vilken kamera man väljer, visst blir förutsättningarna med en riktig systemkamera lite bättre men problemet finns fortfarande kvar.

              Tricket är att:
              1. Se ut en plats där du vill fisken skall vara när kortet tas
              2. Rikta kameran mot något annat som är på samma avstånd som fisken kommer att vara när man skall ta kortet. Exempelvis kan man rikta den mot gruset nedanför.
              3. Tryck ned avtryckaren halvvägs
              4. Rikta kameran mot den plats du sett ut i punkt 1
              5. Vänta på att fisken skall komma dit
              6. Tryck ned avtryckaren helt så kortet tas

              Det som ofta brukar vara problemet är tiden från man trycker ned avtryckaren halvvägs i steg 3 tills kameran fokuserat. Utför man steg 3 när fisken är på plats slutar det alltid med att fisken är borta när kortet tas om man tar kort på rörliga fiskar, så tricket är att utföra steg 3 långt innan och sen invänta att fisken kommer till den plats man sett ut.

              Det som däremot är viktigt när man väljer kamera är att man ser till att välja en som har så mycket manuella inställningsmöjliheter som möjligt. Exempelvis möjlighet att ställa in slutartid manuellt är en stor fördel om man vill försöka sig på att fotografera utan blixt.
              Erland Isaksson
              Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
              Min Zoopet Blog

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Här är en recension på den kameran: http://www.dpreview.com/reviews/canonsd800is/

                Observera att kameran har en akvariefoto-mod!
                Första kameran jag sett med akvariemode minsann.
                Skulle ju såklart vara en canon till d

                Eller hur kjell, micke ?
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...