Grattis Micke till vinsten i fototävlingen på akvaforum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av petnym
    Är du säker på det? (Du anklagade ju mig för något liknande, där jag själv inte utfört den postprocessning du sa dig kunna se...)
    Jag kollade på lite andra foton på nätet på denna art bl.a. detta http://coralisland.co.il/images/dams...uriventris.jpg och färgerna är ju rätt naturliga. Jag tycker at kortet ifråga bara är uppskärpt alldeles för mycket så det ser helt onaturligt ut.
    Men det är kanske det som är postprocessing - jag vet inte ens vad det är för nåt

    Bra för övrigt att man nu även kan kommentera fotona i den tävlingen - funderar på att börja ställa upp i den tävlingen igen
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 October 2006, 16:14.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bjarne
      • September 2002
      • 83

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      ....
      Bra för övrigt att man nu även kan kommentera fotona i den tävlingen - funderar på att börja ställa upp i den tävlingen igen
      Mvh Bjarne

      www.aquadigital.net

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #18
        Snart är hälften av deltagarna i tävlingen svenskar, vi får dra igång en landskamp .
        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #19
          Ursprungligen postat av Micke
          Snart är hälften av deltagarna i tävlingen svenskar, vi får dra igång en landskamp .
          Det vore kanske något! Vi kanske kan ta med Danmark i tävlingen också? ...men vem skall rösta?
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Ursprungligen postat av petnym
            Är du säker på det?
            Antingen det eller så har nån fjällat fisken. Notera att det inte finns ett enda fjäll i det gula partiet av fisken, liksom att fenstrålarna på inre delen av bukfenan och stjärtfenan är helt borta.

            EDIT: detta är fisk av samma art: http://filaman.ifm-geomar.de/images/...s/Poaur_u0.jpg
            Senast redigerad av Azur; 27 October 2006, 20:32.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • svein
              • June 2003
              • 114

              #21
              Først vil jeg gratulere Micke med vinsten og et pent bilde :-)

              Den konstiga fisken er min fisk :-) og jeg er helt enig, dette er ikke orginalen, dette var et "eksperiment" jeg gjorde, da jeg går et lite kurs på photoshop.

              Da vi ikke har noen begrensninger på bruken av photoshop, så tillot jeg meg å poste bildet, og regnet med at det kunne bli en diskusjon av det, og det oppnådde jeg :-) og jeg synest det er kul at et "foto" vekker en diskusjon, slik er det også ellers her i livet.

              Jeg synest det var utrolig morsomt å komme på en 3 plass med dette bildet, og det vi skal være klar over på alle disse forumene; juryen er vanlige akvarister fra 8- 100 år :-) altså ingen såkalt fagjury.

              Så kan jeg berolige alle at jeg ikke kommer til å poste et slik bilde igjen, men som sagt, målet var å vekke en viss oppmerksomhet, og det ble også resultatet.

              Her er forøvrig orginalen (noe beskåret riktignok) "Orginalen"



              Svein
              I always fight for the fighter
              http://home.c2i.net/svein_antonsen/

              Kommentar

              • Bjarne
                • September 2002
                • 83

                #22
                Ursprungligen postat av Micke
                Snart är hälften av deltagarna i tävlingen svenskar, vi får dra igång en landskamp .
                Novembertävlingen er snart i gang

                Mvh Bjarne

                www.aquadigital.net

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Bjarne
                  Novembertävlingen er snart i gang

                  http://www.akvaforum.no/fotokonkurranse.cfm
                  Varför är det en begränsning i kb. Minskade mina foton till 1000 pixlar men då var de i kb mer än dubbelt så stora mot vad som var tillåtet
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Bjarne
                    • September 2002
                    • 83

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Varför är det en begränsning i kb. Minskade mina foton till 1000 pixlar men då var de i kb mer än dubbelt så stora mot vad som var tillåtet
                    I f.eks. Photoshops "Save for web" kan du justere komprimeringen. En innstilling over 60 vil ikke gi spesielt synlig tap av kvalitet for webvisning.

                    En begrensing i kb er først og fremst med tanke på både serverkapasitet og nedlastinghastighet for brukerne.

                    Mvh Bjarne

                    www.aquadigital.net

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av Bjarne
                      I f.eks. Photoshops "Save for web" kan du justere komprimeringen. En innstilling over 60 vil ikke gi spesielt synlig tap av kvalitet for webvisning.

                      En begrensing i kb er først og fremst med tanke på både serverkapasitet og nedlastinghastighet for brukerne.

                      OK - att lära sig fota är OK men alla dessa datorinställningar det begriper jag mig inte på.
                      Vi har ingen begränsning här på Zoopet (bortsett från antalet pixlar) och det är aldrig några problem med nedlastningskapacitet här - däremot är det alltid supersegt på ciklid.se så jag begriper nada
                      Men det är inget att bry sig om - tankeverksamheten är seg hos gamla gubbar
                      En vacker dag lär jag väl mig detta också
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Micke
                        • January 2002
                        • 1718

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Vi har ingen begränsning här på Zoopet (bortsett från antalet pixlar)
                        Det ser jag som en nackdel, det blir väldigt olika laddningstid på bilderna. Som exempel varierar storleken på bilderna i den pågående tävlingen mellan 110kb och 1400kb. Den största bilden är alltså 14 gånger så stor som den minsta, och tar också 14 gånger längre tid att öppna. Med lämplig komprimering bör en bild på 1000*700 pixlar hamna runt 300kb.
                        Mvh Michael Persson

                        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Det ser jag som en nackdel, det blir väldigt olika laddningstid på bilderna. Som exempel varierar storleken på bilderna i den pågående tävlingen mellan 110kb och 1400kb. Den största bilden är alltså 14 gånger så stor som den minsta, och tar också 14 gånger längre tid att öppna. Med lämplig komprimering bör en bild på 1000*700 pixlar hamna runt 300kb.
                          Förstår jag inte alls - jag gick igenom samtliga foton som tävlar just nu i Zoopets fototävling. Från thumbnail så klickade jag upp dom i halvstorlek och sedan till fullstorlek. Tiden låg på 3-4 sekunder för varje foto.
                          Sedan gjorde jag samma sak med de två första fotona i senaste fototävlingen på ciklid.se - för det första fotot tog det 45 sekunder, för det andra tog det 54 sekunder!!!!!!!!
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Micke
                            • January 2002
                            • 1718

                            #28
                            Jag sa inte att www.ciklid.se var bättre Men att 1400kb är betydligt mer än 110kb säger sig själv, med en långsam uppkoppling blir det väldigt olika hur lång tid det tar att öppna bilderna.
                            Du tog ciklid.se som exemel där det tog 45 respektive 54 sekunder för dig att öppna två bilder. Det är alldeles för mycket men det hade varit värre om en bild tog 5 sekuner och en annan 54.
                            Mvh Michael Persson

                            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Vore ju därför bra om någon med modem kunde kolla hur lång tid det tar att ladda upp Zoopetfotona
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Micke
                                • January 2002
                                • 1718

                                #30
                                Med 2 mb ADSL tar den största bilden 7 sekunder för mig att öppna, den minsta <1 sekund.
                                Mvh Michael Persson

                                www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...