Resultat fototävlingen för juli

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    Ursprungligen postat av peanjo
    Mina "vanliga" systemkameror är ju av märket Nikon så det mest troliga är väl att det blir samma nu. D.S.
    vågar du de
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Åh, tusan! Kan man göra det? Det har jag totalt missat.
      När jag tänker efter så är det kanske inte en så bra idé. Jag brukar vara hård men rättvis och visa blir arga då. Man kan tycka att de borde uppskatta ärliga människor istället för de som ger glada tillrop för, i vissa fall, undermålig prestation... Nåja.
      Åja - frågan är väl om de som deltar är så visa
      Men uppriktigt sagt så beror det väl oftast på hur man framför kritiken.

      Är det någon som vet vad vinnaren använder för utrustning. Jag vill nämligen köpa en ny kamera (digital!) och undrar vad ni rekommenderar. Mina "vanliga" systemkameror är ju av märket Nikon så det mest troliga är väl att det blir samma nu. D.S.
      Vinnaren och flera andra (bl.a Doctor, Micke och Sonja) kör med Nikon D70 om jag nu minns rätt - men som sagt den kameran har sina risker som du kan se i Ravens länk. Har nu själv beställt en ny kamera (eftersom jag aldrig får tillbaka den gamla) och den blev en Nikon till - nu D200, men det hade inte blivit Nikon denna gång om det inte hade varit för att man har en massa Nikon-objektiv liggande.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #18
        Vinnaren och flera andra (bl.a Doctor, Micke och Sonja) kör med Nikon D70 om jag nu minns rätt
        Jag tror du har fel, Peter har en Canon 300D, nästan helt övertygad eftersom han skriver att hans bild är tagen med "hans" nya 100 mm Macroobjektiv av märke Canon
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • doctor
          • August 2002
          • 300

          #19
          Jag kör numera med en D200 jag med. Alldeles föträfflig kamera. Men autofokusen är så noggrann att det är svårt att fota genom glas för den känner av de optiska felen som finns i glaset och fokuserar på det. D70n var inte lika finkänslig utan låste direkt på det större kontrastrika området i karet eller utanför fönstren. Men det avhjälps ju med ett polfilter och ett sånt ska inhandlas under hösten. Sen att kameran är för "bra" för flera av mina gamla objektiv får man ju ta, det är ju så roligt att handla nya kameragrejjer! (och otroligt dåligt för den egna ekonomin...)

          Hoppas du får mycket glädje av din nya D200 nu Kjell och att du slipper trista olyckor!
          Min PBase
          Min Flickr

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Guy Palm
            Jag tror du har fel, Peter har en Canon 300D, nästan helt övertygad eftersom han skriver att hans bild är tagen med "hans" nya 100 mm Macroobjektiv av märke Canon
            Du har rätt

            Nåväl - det viktigaste är tyvärr den som står bakom kameran och inte vilket märke man har
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Men autofokusen är så noggrann att det är svårt att fota genom glas för den känner av de optiska felen som finns i glaset och fokuserar på det
              Låter mycket illavarslande - vete sjutton om jag inte skall avboka kameran då
              Skickade ett priv.mess om detta till dig eftersom en sådan diskussion inte hör hemma i denna tråd
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • doctor
                • August 2002
                • 300

                #22
                Nej du ska inte avbeställa en så pass bra kamera! Har man ett snikakvarium med lite optiska fel i glaset kan det bli lite knas för att kameran har så pass hög känslighet. Mitt ena kar är tyvärr ett sådant men där fokuserar jag bara om och det gör kameran väldigt snabbt! Bilden jag kom tvåa med i tävlingen är fotad med D200 samt Sigma 50/2.8 macro. Och den funkar väl? Se ditt privat mess du fått så har jag försökt förklara lite. Kameran är helt enkelt för bra! Och jag skulle nog formulera om mig lite i tidigare inlägg, problemet uppfattar jag som marginellt trots allt. Skulle kanske skrivit "kan vara svårt" att fota genom glas istället.

                Synd att du håller till på andra sidan sverige annars hade du varit välkommen över för att testa!
                Min PBase
                Min Flickr

                Kommentar

                • peanjo
                  • April 2006
                  • 21

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Åja - frågan är väl om de som deltar är så visa
                  Men uppriktigt sagt så beror det väl oftast på hur man framför kritiken.
                  Hoppsan!
                  Jag ber om ursäkt för stavfelet. Lovar läsa igenom INNAN jag trycker sänd nästa gång. *Extremt skamsen*

                  För övrigt så tycker jag att jag brukar ge en nyanserad kritik där jag försöker lyfta fram det positiva och beskriva hur man skulle ha löst det negativa. På vissa personer hjälper det inte. De blir görsura i alla fall och kastar ur sig ord man inte trodde att de kunde... som jag knappt vet vad de betyder!

                  /Per-Anders

                  Kommentar

                  • peanjo
                    • April 2006
                    • 21

                    #24
                    Ursprungligen postat av Raven
                    Jag är hård. Jag vågar allt!

                    /Per-Anders

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av peanjo
                      Hoppsan!
                      Jag ber om ursäkt för stavfelet. Lovar läsa igenom INNAN jag trycker sänd nästa gång. *Extremt skamsen*
                      Ibland kan ett stavfel bli rärr kul

                      Ursprungligen postat av peanjo
                      För övrigt så tycker jag att jag brukar ge en nyanserad kritik där jag försöker lyfta fram det positiva och beskriva hur man skulle ha löst det negativa. På vissa personer hjälper det inte. De blir görsura i alla fall och kastar ur sig ord man inte trodde att de kunde... som jag knappt vet vad de betyder!
                      Nåväl så farligt är det väl inte och om man vet med sig att någon inte gillar att få kritik så är det väl så enkelt att man hoppar att kommentera dom fotona - då är alla nöjda och glada

                      Jag har själv förövrigt själv deltagit i några fototävlingar på andra fisksidor (får ju inte tävla på Zoopet ) men har nu tröttnat på att delta där och kommer inte att skicka in fler foton dit. Orsaken är helt enkelt att fotona inte kan kommenteras i dom tävlingarna och då utvecklas man ju inte ett dyft som fotograf utan vad som återstår är bara tävlingsmomentet. Detta tröttnar man dock snart på eftersom man inte utvecklas ett dyft som fotograf.
                      Så det är viktigt och bra med alla kommentarerna i Zoopets fototävling och jag är förbaskat avundsjuk på er som kan delta där
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #26
                        Canon vs Nikon (igen)

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Vinnaren och flera andra (bl.a Doctor, Micke och Sonja) kör med Nikon D70 om jag nu minns rätt - men som sagt den kameran har sina risker som du kan se i Ravens länk.
                        Nej, fotot är taget med en Canon 300D + Canon 100 mm Macro + Canon 550EX (blixt)
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Har nu själv beställt en ny kamera (eftersom jag aldrig får tillbaka den gamla) och den blev en Nikon till - nu D200, men det hade inte blivit Nikon denna gång om det inte hade varit för att man har en massa Nikon-objektiv liggande.
                        Åh, nej... Köper du en Nikon till efter dina erfarenheter? När du hade bra skäl att byta till en Canon 30D eller motsvarande?
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av petnym
                          Åh, nej... Köper du en Nikon till efter dina erfarenheter? När du hade bra skäl att byta till en Canon 30D eller motsvarande?
                          Jepp - men enda orsaken till det är att jag hade en drös med Nikonobjektiv liggande annars hade det inte blivit Nikon igen
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • janne dansk
                            • June 2004
                            • 1740

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jepp - men enda orsaken till det är att jag hade en drös med Nikonobjektiv liggande annars hade det inte blivit Nikon igen
                            stakkas kjell skicka iväg dina nikon gluggar till någon som vill ha dom .
                            om du kikar på nikon sida så ser du att dom stackar som har beställt n, 200 dom får vänta . kanske lika länga som på din reparation
                            mvh janne
                            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av janne dansk
                              om du kikar på nikon sida så ser du att dom stackar som har beställt n, 200 dom får vänta . kanske lika länga som på din reparation
                              mvh janne
                              Min skall i alla fall vara på väg - däremot beställde jag ett objektiv samtidigt och där var tydligen Nikon mycket svävande (ändrar sig hela tiden) om när det finns klart för leverans.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...