Fotografering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    Fotografering

    Hur fotograferar man fiskarna o akvariet på bästa sett med vanlig digitalkamera får alltid blixten synlig?
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    #2
    sätt ett finger för blixten =) det gjorde jag
    lev livet medans de är värt att levas

    Kommentar

    • Isuxs
      • December 2005
      • 796

      #3
      Kan du inte ställa in ISO;n på den (ljuskänsligheten)
      360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
      180L Ghost / Black skalar
      60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av miluhe
        Hur fotograferar man fiskarna o akvariet på bästa sett med vanlig digitalkamera får alltid blixten synlig?
        Prova fotografera lite i vinkel mot akvariet så minskar du risken för reflektioner av blixten. Dock måste man se upp med distortion och kromatisk abertion som dyker upp istället. Om du fotograferar närbilder på fiskarna kan du istället försöka vara så nära glaset som möjligt, (förutsatt att din kamera klarar av att fokusera på det korta avståndet). Då undviker du iallafall reflektioner från den främre rutan.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Scalara
          • June 2006
          • 415

          #5
          Vid närbilder brukar jag ta bort blixten, samt ta zoom (digitalkamera), och gå nära glaset. Det underlättar ju såklart att ta foton när vattnet är relativt nybytt och klart.
          Men har någon tips på hur man tar en bra helhetsbild av akvariet? Får alltid med mig själv i bakgrunden eller något annat! Ska man ha mörkt i rummet och lyse i avkariet eller?

          MVH: Scalara
          Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

          "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av Scalara
            Men har någon tips på hur man tar en bra helhetsbild av akvariet? Får alltid med mig själv i bakgrunden eller något annat! Ska man ha mörkt i rummet och lyse i avkariet eller?
            Ja, mörkt i rummet brukar vara en fördel. Prova att fotografera utan blixt, med självutlösare och kameran på stativ (eller liggande stilla på en stol, ett bord eller liknande)...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Scalara
              • June 2006
              • 415

              #7
              Tack för hjälpen! det ska ja prova! Kanske kan bli en shysst bild som ja kan ha me här på Forumet!

              MVH: Scalara
              Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

              "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

              Kommentar

              • HipHop_Girl
                • April 2006
                • 31

                #8
                Okej, detta hör inte till ,men vet ng. vart man kan skapa egna hemsidor GRATIS ?
                isfl. kan ni väll maila mig : citron-_-@hotmail.com
                har problem med att komma in på zoppet :/

                Kommentar

                Arbetssätt...