Förstora foton?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

    Förstora foton?

    Tja!

    Funderar lite på att göra förstoringar på en del foton och sätta på väggen (ja, frun tycker det är ok )
    Min fundering är då som följer:

    Säg att jag har tagit en bild 2274x1704 och vill ha den större, kan jag då helt enkelt förstora upp den i datorn till tex 6000x4500 OCH få bra kvalitet på den utskriften?
    Fattar ni vad jag menar?

    Ha´det!
    /J
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Problemet med en förstoring är att du inte kan få mer bildinformation än vad du har alltså kommer bilden att bli sämre på ett eller annat vis.
    Beroende på vilket filter / teknik på interpoleringen kan man få allt från viss simmulerad skärpa till suddighet eller blockighet.



    Detta problem får man även om man skriver ut en bild i ett större format än vad bilden är i förhållande till skrivarens upplösning, men då har man ingen kontroll på hur interpoleringen görs alls.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Det borde inte vara några problem med en sådan interpolering. Om du tänkt att sätta upp bilden på väggen så ökar ju också betraktningsavståndet.

      Är bara skärpan och kvalitén på bilden bra så märks inte en sådan interpolering. Jag har bland annat blåst upp en bild (Phelsuma-ödlan i mitt terrariegalleri) med storleken 1956x1956 pixlar till 50x50 cm och det blev kanonbra.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Johan73
        • December 2003
        • 483

        #4
        Ok, tack för infon!
        Om jag förstod länken rätt så är det alltså bättre att förstora 10% många gånger än att köra 100% på engång.
        Jag får väl testa och se om resultatet blir bra, men det låter ju som att det finns gott hopp

        Vart brukar ni framkalla era foton förresten?
        /J

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Kan tipsa om fotolabo som har halva priset just nu... Det är inget "proffslabb" men resultatet brukar vara bra.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Johan73
            Ok, tack för infon!
            Vart brukar ni framkalla era foton förresten?
            Har använt qpix.se några gånger (det är dom som gör Zoopetröjorna) också för foton och de fotona har varit helt OK
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • papi
              • May 2006
              • 122

              #7
              Ursprungligen postat av Johan73
              Tja!

              Funderar lite på att göra förstoringar på en del foton och sätta på väggen (ja, frun tycker det är ok )
              Min fundering är då som följer:

              Säg att jag har tagit en bild 2274x1704 och vill ha den större, kan jag då helt enkelt förstora upp den i datorn till tex 6000x4500 OCH få bra kvalitet på den utskriften?
              Fattar ni vad jag menar?

              Ha´det!
              Hej,

              Vissa lab använder förstoringsmetoder som är bättre än att interpolera själv, så det kan vara smart att kolla först. Har du PS CS eller CS2 blir det ingen vinst att förstora i steg om 10 %, då kan du köra direkt till önskad storlek.

              Patrick
              I spend most of my money on hobbies, the rest is just a waste.

              Kommentar

              • Johan73
                • December 2003
                • 483

                #8
                Fick detta svar av ett fotolabb när jag mailade dem frågan:

                Det har ingen betydelse för kvalitén (såvida du inte har något
                specialprogram) om du skalar upp bilden till den storlek du vill ha, det
                enda du lurar är kvalitetsindikatorn. Oftast gör vi skalningen lika bra
                eller bättre direkt vid exponeringen "on the fly". Kvalitén sitter i
                originalupplösningen från skannern eller kameran. Du kommer inte att se
                några "pixelfyrkanter" när du drar upp din bild, men den blir luddigare
                än om du hade fotograferat med den större pixelmängden. Tänk dock på att
                en stor bild har betydligt längre betraktningsavstånd än en liten t.ex.
                10x15, men kvalitetsindikatorn bedömer båda lika.
                Tolkar det precis som du skrev då papi, att det är bättre i detta fall att skicka in bilden i orginalstorlek, så fixar de till det bättre än jag nånsin kunnat gjort det?

                Tack för tipsen om labb också!

                Ha´det!
                /J

                Kommentar

                Arbetssätt...