Resultat, akvaforums fototävling - Mars

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Resultat, akvaforums fototävling - Mars

    Här är resultatet för akvaforums fototävling - Mars månad:



    Får gratulera Kjell Fohrman till att återigen slagit mig i en fototävling (med sin 3:e plats). Själv hade jag nog hoppats på en något högre placering än en 5:e plats...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Vad kul. Grattis till er båda. Ettan och tvåan hade ju hög poäng, sen tre, fyra och fem på väldigt lik poäng lite under och efter det ett stort hopp till efterkommande. Är bilderna så där små eller ska man vara medlem för att kunna se dom större? Skärpan på 1an verkade ju inte så imponerande när man såg den i sådär smått format, men fisken var imponerande vacker.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Grattis till Kjell, petnym och cobra! Kul att se era bilder!
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Tack för gratulationerna - hur förtjänta dom är denna gång kan kanske diskuteras
        Jag tyckte nog att både petnyms och cobras foton var bättre än mitt, men å andra sidan så tyckte jag nog att mitt foto var bättre än det som vann.
        Förstår mig upprigtigt sagt inte alls på resultatet - men det drabbade ju inte mig på något sätt i alla fall - en tredjeplats var över förväntan
        Kanske är orsaken till det lite underliga resultatet att fotona bara visas i 500 pixlar - ingen kan alltså se dem i större format Sonja.

        Fast visst fanns det många bra foton även i denna tävling och visst är det trevligt med fototävlingar. Det jämnar också ut sig med tur och otur i tävlingarna - han som i denna omgång vann lite oförtjänt (enligt mig , men inte enligt de allra flesta) hade i förra omgången ett riktigt kanonfoto och blev då bara 8.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 March 2006, 08:15.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • elinor
          • February 2003
          • 1323

          #5
          Det som slog mig är att många av de foton som ibland placerar sig ganska långt ner i Zoopets fototävling har en bättre skärpa än det som vann i denna tävling.
          Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av elinor
            Det som slog mig är att många av de foton som ibland placerar sig ganska långt ner i Zoopets fototävling har en bättre skärpa än det som vann i denna tävling.
            Jo men fotot som vann i den tävlingen vann helt klart på något annat än skärpan. T.ex. cobras foto i den tävlingen som orättfärdigt (tycker jag i alla fall) hamnade 11 i den tävlingen hade ju också bättre skärpa än det vinnade fotot där. Så just det fotot måste ha haft något speciellt som tilltalade röstarna i den tävlingen.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Berserken
              • December 2005
              • 472

              #7
              Grattis till dom fina bilderna jag bara undrar vad för kameror ni använder?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Själv kör jag med en Nikon D70 vilken dock uppenbarligen inte hjälpte för att få full skärpa på nosen
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • elinor
                  • February 2003
                  • 1323

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Jo men fotot som vann i den tävlingen vann helt klart på något annat än skärpan. T.ex. cobras foto i den tävlingen som orättfärdigt (tycker jag i alla fall) hamnade 11 i den tävlingen hade ju också bättre skärpa än det vinnade fotot där. Så just det fotot måste ha haft något speciellt som tilltalade röstarna i den tävlingen.
                  Och då kanske man kan säga att vi "äter" med ögonen. Det som tilltalar en person är kanske osmakligt för någon annan. Och sen kanske det är så att skärpan inte alltid är det vinnande konceptet om bilden i sig har något visst över sig.
                  Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Ursprungligen postat av elinor
                    Och då kanske man kan säga att vi "äter" med ögonen. Det som tilltalar en person är kanske osmakligt för någon annan. Och sen kanske det är så att skärpan inte alltid är det vinnande konceptet om bilden i sig har något visst över sig.
                    Då blir det väl mer "konstnärligt" över bilden, och det blir svårbedömt. Men ofta väldigt vackert när man mer ser till form och färg. Det finns en Norsk naturfotograf (bor i Sverige), fotar ej akvarier, som är enormt duktig. Terje Hellesö heter han och han fotar verkligen annorlunda. Antingen gillar man hans bilder eller så fattar man ingenting. Jag är väldigt förtjust i det han gör.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • ralp
                      • October 2004
                      • 639

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      ... Jag tyckte nog att både petnyms och cobras foton var bättre än mitt, men å andra sidan så tyckte jag nog att mitt foto var bättre än det som vann.
                      Förstår mig upprigtigt sagt inte alls på resultatet...
                      3 stora F. Färgen, fisken, f(ph)otoshop. Det har du förklaringar.

                      Grattis till er som bidrar med så fina foton. Hejhopp. Ralf
                      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av ralp
                        3 stora F. Färgen, fisken, f(ph)otoshop. Det har du förklaringar.

                        Grattis till er som bidrar med så fina foton. Hejhopp. Ralf
                        Möjligt att photoshop använts men tror inte det och trots allt så visar ju fotot fisken naturliga färger till 100% - vilket i sig ju är ett stort plus för fotot.
                        Sedan är det ju också en vacker fisk som du skriver, och ytterligare ett stort plus att fenorna är utfällda.

                        Men nu skall vi nog inte diskutera fototävlingar på andra hemsidor här utan det hör ju hemma där - kul under alla omständigheter att vi står oss bra i konkurrensen med norrmännen
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Bjarne
                          • September 2002
                          • 83

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          ..... - kul under alla omständigheter att vi står oss bra i konkurrensen med norrmännen
                          Kjempeflott!
                          Mvh Bjarne

                          www.aquadigital.net

                          Kommentar

                          Arbetssätt...