Hur fota hela akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Balthazar
    • March 2004
    • 99

    Hur fota hela akvariet?

    Jag försöker och försöker att få bra bilder med min avant dc540 tror jag den heter. Men det blir bara skräp. För det första så blir slutartiden när jag slår av blixten ca 2 sekunder och då blir det ju bara streck av fiskarna. Sen blir det allmänt oskarpt i hela bilden. Har ni några knep för att få bra bilder?? tex göra nått med belysningen. Sen undrar jag också om ni vet nån kamera som ger bra akvariebilder för runt 3000 spänn.
    http://balthazar.blogg.se
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    Några tips (jag vet inte om just din kamera fixar detta):

    1. Öka känsligheten (högre ISO-tal)
    2. Öka bländaröppningen (lägre 1/f-värde)
    3. Starkare belysning i akvariet (lås exponeringen mot akvariet, inte rummet omkring)
    4. Ställ kameran på stativ. Har du inget, fixa nåt annat stabilt underlag så du slipper hålla kameran med handen.

    Kvalitén på bilderna har oftast inte så mycket att göra med vilken kamera man har. Är man en oerfaren fotograf hjälper inte en dyrare och bättre kamera. Men det kanske blir roligare att fotografera ju mer finesser man har att leka med. Dock ingen garanti för bra bilder.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • Balthazar
      • March 2004
      • 99

      #3
      Jag har provat att köra ett högre iso tal. Men då blir det bara en stor vit fläck av hela akvariet. brukar också palla upp kameran så den ska stå stadigare. Hur menar du med att låsa exponeringen på karet? 1/f värde vet jag in om jag kan ställa in.
      http://balthazar.blogg.se

      Kommentar

      • Hasse H
        • August 2004
        • 2111

        #4
        Om det blir en vit fläck av din exponering så mäter du eller kameran ljuset på fel ställe. Många enklare kameror medelvärdesbildar ljustätheten över hela ytan och då kommer en bild med ett akvarium bli överexponerat på själva akvariet pga belysningen där och under- eller normalexponerat på allt som är omkring själva akvariet. Grejen är att när man har motiv som både är starkt ljusa och har mörkare partier brukar medelvärdesbildning av exponeringen inte fungera speciellt bra. Det bästa är oftast att mäta exponeringen i det ljusaste partiet på akvariet och låsa fast den där. Detta kan göras på lite olika sätt på olika kameror, på enklare kameror kanske inte alls. Läs din bruksanvisning för att se om du kan göra något sådant.

        1/f är bländartalet och brukar anges som 1/5.6, 1/6.3, 1/8 osv. Det är ett mått på hur stor bländaröppningen är under exponeringen som i sin tur påverkar hur mycket ljus som hamnar på exponeringen men också vilket skärpedjup du får. Ju mindre bländaröppning, desto större skärpedjup. Kolla din bruksanvisning om du kan påverka den. En del kameror är helt automatiserade och då är det svårt. Det kanske finns något exponeringsprogram som prioriterar olika saker t.ex. exponeringstid eller skärpedjup eller nåt annat. Experimentera!

        Kan också rekommendera att du skaffar nån bra bok om fotografering där alla begrepp och olika tekniker förklaras. Det är viktigare än en ny kamera.
        mvh Hasse
        Det man inte vet, har man ingen aning om.

        Kommentar

        • Balthazar
          • March 2004
          • 99

          #5
          Jag tackar så mycket för tipsen. Jag är ju total nybörjare på det här med fotografering så en bok var ju inget dåligt tips. Jag ska hem och exprimentera lite i helgen så får vi se vad jag får för resultat. Kanske kan lägga ut den bästa bilden så kanske nån kan ge några tips om vad jag kan förbättra. Eller vad jag gör för fel rättare sagt. Nått tips på en bra bok?
          http://balthazar.blogg.se

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av Balthazar
            Nått tips på en bra bok?
            Manualen brukar ha en del bra tips... Har du läst den???
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Balthazar
              • March 2004
              • 99

              #7
              Jodå den har jag läst. Men jag tänkte om det fanns nån bok eller sida på internet som förklarar alla termer och allt som kan ha med foto att göra särskillt akvariefotografering
              http://balthazar.blogg.se

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Här finns en del nyttig info:

                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                Arbetssätt...