Vad har ni i era kameraväskor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doctor
    • August 2002
    • 300

    Vad har ni i era kameraväskor?

    Med tanke på alla de fina bilderna i fototävlingen tycker jag det vore kul att få höra vad ni har i era fotoväskor. Jag inleder;
    Nikon D70
    Nikkor 50/1.8 D
    Nikkor 80-200/4.5-5.6 D
    Nikkor 28-70/3.5-4.5 D (Som jag tar mina akvariebilder med oftast)
    Sigma 18-50/3.5-5.6 DC (Min "kit" optik, inte särskilt bra.)
    Nikon SB-800 blixt
    Cullman SL28 slavblixt
    Nikon ML-L3 Fjärrutlösare
    2 st Kingston 1GB CF kort
    1 st Lexar 80x WA 1GB CF kort

    Vågar inte tänka på vad jag betalat... Tur man kan köpa optiken beggad!
    Min PBase
    Min Flickr
  • muppins
    • September 2002
    • 1629

    #2
    Jaha...där ser man.
    Jag tillhör då en av dem som älskar att fotografera men har typ noll kronor i plånboken ( dvs arbetslös ).
    Så det där med en digital systemkamera kommer jag nog bara att få drömma om.
    Själv tar jag mina bilder med en halvbra Konica Minolta Dimage Z3.
    Ju mer jag försöker fotografera fiskar med den, ju mer inser jag hur värdelös den är till det ändamålet. ( det är faktiskt så att Z1 som jag hade innan gav betydligt bättre fiskbilder, hur nu det kan komma sig... )
    Som tur är fotograferar jag väldigt sällan fisk.
    Jag brukar stänga in mig i vardagsrummet typ några timmar innan deadline för fototävligen och sitta och vänta...och vänta.
    Vänta på att de där förb... fiskarna ska stå stilla en halv sekund.
    Ibland gör de det...oftast inte.
    Snart ger jag upp!
    /muppins


    Kommentar

    • doctor
      • August 2002
      • 300

      #3
      Nej inte ge upp!
      Kan lova att med en digital systemkamera så blir inte alla bilder bra. Tar massor med bilder för att få en man kan jobba vidare med, beskära osv. Så är det iaf för mig. Men det är ju enklare att få till bra bilder med den helt klart. Tyvärr fotar jag sällan mina fiskar numera, bilderna jag skickar in till tävlingen här är säkert ett halvår gamla i vissa fall. Känner att jag tappar "känslan" för att fota fisken när jag inte fotat dom på ett tag.
      Min PBase
      Min Flickr

      Kommentar

      • Zone
        • February 2004
        • 680

        #4
        Jag har själv en Konica Minolta Dimage Z3 och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med den. Z3:an är kanske inte specialicerad på något men den är bra på väldigt många saker istället.
        MVH.
        Tommy.

        Kommentar

        • muppins
          • September 2002
          • 1629

          #5
          Självklart blir inte bilderna bra för att man har en bra kamera. Det är ju alltid fotografen som tar bilden - inte kameran.
          Men om man har en riktigt bra kamera så har man ju också förusättningen att kunna ta en riktigt bra bild.
          Men det går ju liksom inte att jämföra en digital kompaktkamera med en bra digital systemkamera, kvalitetsmässigt alltså.
          Om en duktig fotograf ska ta två bilder på samma motiv med två olika kameror, en supedupermegabra systemkamera och en urdålig engångskamera, vilken bild har då bäst förutsättning att bli bra?
          Nu låter jag som en riktig gnällkärring....
          Men ibland blir jag bara så himla trött på att man ska vara begränsad av kamerans kapacitet och inte sin egen.

          Slutsats: Jag vill ha en ny kamera!!!

          ( obs: för att detta inlägg inte ska uppfattas som stötande av någon, vill jag bara tillägga att oavnstående är skrivet med ett stort leende på läpparna... )

          Tillägg: Måste också bara säga att jag kan absolut ingenting om kameror eller kamerateknik... eller nåt som har med fotografering att göra överhuvudtaget.
          Jag tycker bara att det är vansinnigt kul att fotografera. Och det har jag tyckt ända sedan jag var liten och fick min första kamera....
          Så om ni tycker att jag har fel i mitt smått filosofiska inlägg här ovan, så är det säkert så....och det bjuder jag på!
          Senast redigerad av muppins; 01 June 2005, 13:12.
          /muppins


          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Måste också bara säga att jag kan absolut ingenting om kameror eller kamerateknik... eller nåt som har med fotografering att göra överhuvudtaget.
            För att kunna nåt om kameror eller kamerateknik och bara ha en halvbra kamera så får man väl säga att du klarar dig hyfsat (årets understatement) i fototävlingen.

            Själv har jag
            Nikon D70
            Nikkor18-70
            Nikkor 70-300 (används inte vid fiskfotografering)
            Sigma 50 mm Macro
            Nikon Speedlight SB-800 (blixt)
            i min väska

            Tidigare hade jag en vanlig Minolta digitalkamera och jag vill nog inte påstå att min Nikon tar så oerhört mycket bättre foton. Den stora skillnaden är väl att tidigare blev kanske 20% av fotona användbara och 0.5% blev riktigt bra. Nu blir kanske 50% användbara och 1% riktigt bra - dvs man får ta fler foton för att få fram bra foton om kamerna är lite "sämre".

            Nästan lika viktigt som kameran är också blixten som jag använder flitigt.

            När jag är på resa har jag också med mig en gammal Laptop för att kolla så att fotona blev bra.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mattias Andersson
              • March 2003
              • 826

              #7
              Själv så kör jag med en Canon a95, den e väl helt oki, men till just fiskbilder så saknas det lite i snabbhet...

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11220

                #8
                Canon D20 har jag ganska nyligen bytt till. Jag kan inte skylla på kameran för den levererar grymt bra bilder. Stora felet med min kamera är fotografen som borde gå en kurs. Å andra sidan vet jag hur man tar många bilder och raderar.

                Använder den med en Speedlightsändare och 550EX-blixten. Oftast ett 50mm eller 90mm objektiv på när jag fotar fisk.
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • muppins
                  • September 2002
                  • 1629

                  #9
                  För att kunna nåt om kameror eller kamerateknik och bara ha en halvbra kamera så får man väl säga att du klarar dig hyfsat (årets understatement) i fototävlingen.
                  Mmmmm...och jag är rätt så förvånad faktiskt.
                  Jag har ju inte varit nöjd med en enda bild jag har skickat in...
                  Men jag har också väldigt höga krav på mig själv när det gäller fotografering.
                  Skulle vilja prova en digital systemkamera någon gång, för jag vet ju att med min vanliga systemkamera tar jag betydligt bättre bilder än med min digitalkamera...och då känns det ju som om det måste ha något med kameran att göra.
                  Jag är också en mästare på att radera bilder!
                  /muppins


                  Kommentar

                  • Tampa_b
                    • June 2005
                    • 8

                    #10
                    Själv använder jag följande:
                    Nikon D70
                    Nikkor 18-70/3,5-4,5 ED
                    Nikkor 50/1,8D
                    Nikon 70-300/4-5,6G
                    Nikon SB-600
                    Soligor mellanringar
                    Velbon stativ.

                    Har dessutom en Olympus C-720 som ligger och dammar...

                    När det ska fotas fiskar så använder jag oftast 70-300mm gluggen och ett par mellanringar. Brukar placera blixten ovanför akvariet.

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Jag har en Canon EOS 300D, Canon 550EX-blixt (oftast monterad på stativ), och trådlös speedlightsändare. Precis som Tampa_b använder jag "fattigmans-macro", dvs ett Canon 70-200mm (4L) plus ett gäng mellanringar. Min akvariebild i majtävlingen är (nog) tagen med ett Canon EF-S 18-55mm.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Neptun
                        • March 2004
                        • 719

                        #12
                        Själv sitter jag på en Canon EOS 350D. Än så länge har jag bara orginalobjektivet till den (18-55) men jag har ett Canon zoom-objektiv på ingående. Det senare skall dock huvudsakligen användas för sport-foto.

                        Är inte vidare bra på att hantera kameran ännu, men med lite övning till så skall nog även jag lyckas få knäppt en bild som jag tycker är värd att skickas in till fototävlingen.
                        "Failure does not require planning"

                        Kommentar

                        • doctor
                          • August 2002
                          • 300

                          #13
                          Ursprungligen postat av admin
                          Å andra sidan vet jag hur man tar många bilder och raderar.
                          Hähä, ja det är tur att de gjort delete knappen så pass stor och lättillgänglig.
                          Börjar nästan oroa mig för att slita ut spegelmekaniken i kameran, har hört flera som fått byta den efter ca 30000 exponeringar. Jag har tagit 10000 sen i november... Sanslöst egentligen. Säkert har jag bara sparat 5% av de bilderna oxå. Men ack så roligt det är att experimentera och hitta nya vinklar, gäller ju både akvariefoto och vanliga bilder.

                          Kul att få veta vad ni har i era väskor!

                          Glömde skriva att jag har ett lånat 70-300 Sigma med macro i 300mm läget. Då sitter jag i sovrummet och fotar fiskarna 5 meter bort i vardagsrummet. Som att sikta med gevär på ett mål i fjärran!

                          Hur använder ni blixtarna ni som har externa? Lägger ni dom ovanpå akvariet eller från sidan eller hur gör ni?
                          Min PBase
                          Min Flickr

                          Kommentar

                          • Roger O
                            • May 2004
                            • 83

                            #14
                            jag kör med en Nikon Coolpix 950 rätt och slätt. den e några år men den ger alldeles utmärkta akvarie bilder

                            Kommentar

                            • erland
                              • June 2003
                              • 410

                              #15
                              Jag har en Minolta DiMAGE A1, sen har jag en gammal extern blixt (märke okänt) som brukar sitta inkopplad via synkkabel på ett billigt trebent stativ vid akvariefotografering.

                              Har funderat på att skaffa en digital systemkamera både en och två gånger, det har dock hittills alltid fallit på att jag är rädd för att den kommer att bli för klumpig att släpa med sig när man är ute i naturen, vilket troligtvis resulterar i att man står där utan kamera när det där perfekta fototillfället uppenbarar sig. Jag tror dock att det bara är en tidsfråga innan jag kommer att falla för trycket och skaffa en.

                              Min teori är dock att absolut största påverkan vid akvariefotografering har ljuset/blixten, så det kanske vore bättre att satsa pengarna där om man nu skall uppgradera.
                              Erland Isaksson
                              Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                              Min Zoopet Blog

                              Kommentar

                              Arbetssätt...