Imponerande!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Imponerande!

    Tänkte bara tipsa om en fototävling som pågår i vårt grannland:


    Jag måste säga att jag är djupt imponerad av de högst placerade fotona. Jag tyckte det var inspirerande att se dem, helt klart gäller det att vara mer påpasslig när fisken beter sig!
    Senast redigerad av Azur; 02 May 2005, 01:43.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    undra hur länge en del har suttit med sina kameror igentligen.
    fanns många läckra foton där
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Håller med - flera mycket fina foton och ettan var ju ett kanonfoto.
      Jag hade dock gärna velat bedöma fotona i stor storlek (1000 pixlar) också eftersom det ger ett helt annat intryck när man ta upp fotona i "skärmstorlek" också.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Väldigt bra bilder i toppen. Jag är ju helt såld för ancistruskortet som var vinnare för mars måmad.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Svein skrev om hur hans bilder blev till i ett annat forum.

          Han hade tänkt sej profilbilder men fiskarna tänkte sej något annat.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Bjarne
            • September 2002
            • 83

            #6
            Dere er hjertelig velkommen å delta i fototävlingen på akvarieforum.no Viktor Sundberg fra Sverige tok en finfin 2. plass i april! Grattis Viktor!!

            PS! Fristen for å delta i maitävlingen er 10. mai kl. 21.00: http://www.akvarieforum.no/fotokonkurranse.cfm?id=1008
            Mvh Bjarne

            www.aquadigital.net

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Har tittat på deras fototävling några gånger nu och tycker väl att fotona överlag håller ungefär samma standard som här. Hade varit bra om fotona varit större. Det lilla formatet de använder är betydligt mer förlåtande mot oskärpa och andra skavanker. Gillar också verkligen malen som vann ena månaden.

              Zoopets tävling lider lite av att det bara är betalande medlemmar som får delta. Det betyder att det förnärvarande bara är ca 300 personer som överhuvudtaget kan delta.
              Senast redigerad av petnym; 08 May 2005, 09:12.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Malplacerad
                • April 2005
                • 257

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Har tittat på deras fototävling några gånger nu och tycker väl att fotona överlag håller ungefär samma standard som här. Hade varit bra om fotona varit större. Det lilla formatet de använder är betydligt mer förlåtande mot oskärpa och andra skavanker.
                Jag tycker tvärtom, varför? helt enkelt för att som norrmännens tävling är nu så är den öppen för alla med en kamera, ju större mer pixliga bilder som krävs desto bättre utrustning behövs väl för att ta bra knivskarpa bilder? jag tänker då på hög slutarhastighet, lågt bländartal för att släppa in mer ljus , snabbhet i att ta bilden från det man trycker av (digitalkamera).

                Mao, en person med en kamera för 1000:- kan tävla mot dem som har kameror värda en månadslön, är inte det bra?
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Mao, en person med en kamera för 1000:- kan tävla mot dem som har kameror värda en månadslön, är inte det bra?
                  Det beror väl på vad man tävlar om - är ambitionen att tävla om bästa fotot så skall väl självklart ett foto med t.ex. bra skärpa premieras.
                  Tävlar man t.ex. om roligaste fotot eller kanske intressantaste fotot så kan det nog vara en fördel om man inte kan dra upp fotot så att den tekniska kvalitén får för stor inverkan på resultatet.

                  Sen vill jag nog inte påstå att det är omöjligt för de som har sämre (dvs billigare kameror) att konkurerra med värstingkameror - det krävs dock ett större fototekniskt kunnande och ett bättre "fotoöga" för att kompensera detta samt att man tar fler foton.

                  Man får ju också ha i åtanke att en bild på en datorskärm i sig faktiskt är förlåtande om man jämfört med pappersbilder i samma format så de med värstingar med kameror premieras faktiskt ändå inte fullt ut för den högre tekniska kvalitén.
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 May 2005, 10:28.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...