Fototävling för mars är nu avgjord

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Fototävling för mars är nu avgjord

    Så är då den andra omgången av fototävlingen avgjord.

    Resultatet blev som följer

    1/ 8.48 – Azur: Vitkindad goby

    2/ 7.65 – Petnym: Nyvaken
    3/ 7.41 – Muppins: Corydoras
    4/ 7.32 – Micke: Fighting Face
    5/ 6.69 – Maria Sjöjungfru: Corydoras
    6/ 6.68 – Ray: Geophagus sp. ”tapajos orange head”
    7/ 6.33 – oresare: Lactornia cornuta
    8/ 6.24 – Micke A: Hypselecara temporalis
    9/ 6.00 – Liston: Gibbiceb
    9/ 6.00 – Tricella: Goldenyngel
    11/ 5.88 – PsyM: Metriaclima zebra
    12/ 5.03 – Annika: Slamkrypare


    Man kan nu också gå in och göra kommentarer om de olika fotona.

    Totalt kom det in 450 röster och det var tämligen jämnt fördelat mellan de olika fotona.
    Totalt var det 45 personer som röstade och av dessa hade 37 röstat på alla foton (eller nästan alla).




    Vi kommer också att göra en topplista för att vid årets slut kunna utse årets fotograf och kanske finns det ett litet pris som väntar på denne också - vem vet.


    Vinnaren i varje omgång får 12 poäng och sedan i sjunkande skala ner till 1 poäng för tolvan


    Ställningen efter 2 omgångar
    1/ petnym12+11= 23
    2/ Azur 9+12= 21
    3/ Micke 11+9= 20
    4/ muppins 6+10= 16
    5/ ray 7+7= 14
    6/ Doctor 10
    7/
    erland 8
    7/ Maria Sjöjungfru 8

    9/ Oresare 6
    10/ NE 5
    10/ Micke A 5
    12/
    rolfw 4
    12/ Liston 4
    12/ Tricella 4
    15/
    Tant Nancy 3
    15/
    PsyM 1+2= 3
    17/ Maya 2
    18/
    Annika 1
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 May 2005, 22:21.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Gratulerar Azur som värdig vinnare av denna tävling!

    Konstaterar också att det (med all rätt) var betydligt jämnare i toppen denna gång. Spännande att se om denna ökade konkurrens skall hålla i sig även nästa månad.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Är det så att ni räknar poäng varje månad och den med mest poäng vid årets slut blir vinnare?

      Eller är det så att den som vinner varje månad går vidare till december där alla vinnande bidragen samlas för att kora årets bild?
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Marie J
        Är det så att ni räknar poäng varje månad och den med mest poäng vid årets slut blir vinnare?

        Eller är det så att den som vinner varje månad går vidare till december där alla vinnande bidragen samlas för att kora årets bild?
        Två tävlingar
        Huvudtävlingen är som tidigare enligt de regler som finns angivna på fototävlingssidan.
        Sedan då denna nya tävling där poäng räknas för varje månad och den som har mest placeringspoäng vid årets slut vinner
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Tack för ditt svar Kjell!

          Nu fattar jag lite bättre.
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Sedan då denna nya tävling där poäng räknas för varje månad och den som har mest placeringspoäng vid årets slut vinner
            Ojdå, det sätter ju press på en om fortsatt deltagande under resterande tävlingar... Har ju börjat så väldans bra hittills.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Sedan då denna nya tävling där poäng räknas för varje månad och den som har mest placeringspoäng vid årets slut vinner
              Ojdå, det sätter ju press på en om fortsatt deltagande under resterande tävlingar... Har ju börjat så väldans bra hittills.
              Jepp det är helt klart meningen med den nya tävlingen att det skall bli lite press på de tävlande.
              Och du skulle bara se vilka foton jag redan fått in från vissa andra till nästa tävling
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • PsyM
                • April 2004
                • 283

                #8
                11plats med 5.88 i snitt... hrm det är jag inte nöjd med! dock blev jag inte sist denna gången, men placeringen är en klar besvikelse!
                Min Zoon
                Mitt 900 liters

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Jag förstår dig verkligen, men det är inte bara du och jag som röstar. Enligt mig är du en klar vinnare.
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • PsyM
                    • April 2004
                    • 283

                    #10
                    Först och främst grattis till Azur! Ett bra foto!

                    Ursprungligen postat av Guy Palm
                    Jag förstår dig verkligen, men det är inte bara du och jag som röstar. Enligt mig är du en klar vinnare.
                    Tackar Guy Palm!

                    Jag vet inte varför den inte fick bättre placering.
                    Folk kanske inte gillar Malawi, eller så var inte fotot "roligt" nog, eller så är det för att jag inte är lika "känd" som vissa andra här inne på forumet... hade jag fått välja så hade alla foton varit anonyma tills tävlingen var avgjord.
                    Fotot jag tog var det bästa jag någonsin har tagit men räcker det inte lägre än till näst sista plats så blir det nog inga fler foton från mig. ( jepp jag är en dålig förlorare)
                    Senast redigerad av PsyM; 15 April 2005, 19:59.
                    Min Zoon
                    Mitt 900 liters

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #11
                      Kom igen nu, visa dem var skåpet skall stå. Enligt mig är du en vinnare så Keep on sending Photo
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • Maria - Sjöjungfru

                        • January 2004
                        • 4236

                        #12
                        Jättegrattis till Azur!! Det är en jättefin bild.
                        Och grattis till 2:a platsen petnym, oxå en underbar bild och min personliga favorit.
                        Själv är jag supernöjd 5:a, trodde aldrig att jag skulle hamna så bra bland alla proffsbilder. Tackar alla röstare för det.
                        Och PsyM, ge inte upp, det är bara att plåta på. Blir 1 av 100 kort någolunda lyckat så får man vara nöjd.
                        Maria - Sjöjungfru

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Efterlyser fler kommentarer om fotona eftersom dessa kan ge en hel del info om hur man kan förbättra sina foton och varför olika personer ger vissa foton en högre poäng än andra.
                          Sedan kan man ju ha synpunkter på varför vissa foton placerar sig bättre än andra - själv hade jag ju denna gång MIckes och PsyMs foton högre placerade men det är ju trots allt så att det inte är enstaka personers åsikter som är avgörande utan vad alla tycker.
                          Om man nu tycker att man nu fått en oförtjänt dålig placering så kan man ju kanske då börja fundera lite över varför det blivit så genom att titta på vad "sämre" foton har för något speciellt som gör att de blir högre placerade.
                          Det finns säkert mängder av faktorer som spelar in för var och en av oss och vi värderar dessa olika.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Hasse H
                            • August 2004
                            • 2111

                            #14
                            Jag tror inte man kan få en rättvis tävling med nuvarande systemet med enbart en 10-gradig skala. De flesta kommer rösta på foton som har motiv som tilltalar dem själva, är man t.ex. inte intresserad av levandefödare kommer man inte ge dem höga betyg, eller malar, eller malawiciklider osv. Detta oavsett vad man uppmanar folk att tänka på.

                            Jag tycker det hade varit bättre om man hade haft flera frågor per bild att ta ställning till, typ. originalitet, teknisk kvalitet etc och dessutom hur viktig just denna parametern är för mig. Det går säkert utveckla ännu mer om man orkar, men ni fattar säkert vad jag menar. Kanske färre hade röstat, men man hade iaf tvingats tänka en aning.

                            Men nu är tävlingen som den är och därför bör man ta tävlingen med en nypa salt och låta det vara en kul grej och inte ta åt sig för hårt åt ena eller andra hållet.
                            mvh Hasse
                            Det man inte vet, har man ingen aning om.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...