Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Naturligtvis får man isf uppmana alla att sätta en 10:a på sitt eget foto. Väljer man att istället säga att röstning på sitt eget foto INTE får förekomma så måste man också kontrollera att så inte är fallet.

    En bild av vinnar fotot på förstasidan tillsammans med textlänken som finns nu tror jag skulle dra ögonen till sig.


    Sen har jag ju lite åsikter om hur bedömningen blir när man låter "den stora massan" rösta, men det är jag ju medveten om i fall jag vill ställa upp med ett foto, så det får man "kompensera" för
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Jag har inte ställt upp på fototävlingen men röstar gärna och tycker det är en kul tävling, och en stor eloge till er alla som ställer upp.

      Om jag ger mina åsikter på frågorna som diskuteras så tycker jag personligen att det har varit en roligare tävling i år med teman. Nu vill jag inte att alla månadstävlingar ska ha ett tema, men som det var i år funkade bra.
      Kan man inte köra med tema som ungfödare, tetror eller liknande? Kanske inte så lätt för alla som kanske inte har just dessa fiskar, men man brukar alltid känna någon som har det.
      Att vara anonym tror jag inte ger någon större förändring i resultatslistan då det ofta går att se vilka som brukar ligga i toppen på fotona och de som håller sig i de olika delarna på resultatslistan kommer nog även då att ligga där de gör även om de är anonyma.

      Som Heeke skriver är det nog en bra idé att ha en slumpmässig bild tillsammans med länken till röstningen då bilder drar mer än ord. Sedan kan man undra om alla verkligen vet vilket prisbord som finns till både de som lämnar in foto och till de som röstar. Det räcker att man vinner en gång så får man ett pris som står sig väl mot ett års medlemsavgift på Zoopet.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        Mina åsikter om tävlingen har ändrats med tiden måste jag säga. Jag tycker det är sååå tråkigt att Micke, Sonja, muppins, erland m fl inte deltar längre. Ursäkta mig för att jag skriver det rakt ut men just nu är det bara drd och petnym som gör upp om toppstriden och ingen av dem upplever jag som särskilt ödmjuk i sina framtoningar här på forumet. Tävlingsinstinkten är betydligt mycket större än tidigare och då dalar mitt intresse. Jag tycker det är kul att fota firrarna och aspirerar absolut inte på någon topp-placering. När jag får kommentarer på bilderna jag deltagit med så tycker jag det är bra med KONSTRUKTIV kritik, dvs vad jag som fotograf kan tänka på när jag fotar mina firrar för att få bättre bilder. Jag tappar lite sugen/lusten att fota när det blir självgoda bröstklappningar och "hejjamig-rop" men det hänger givetvis ihop med att de firrar jag har hemma nu är redan välfotade och upphängda tillräckligt i mitt galleri.

        Vad gäller anonymiteten så har inte min ståndpunkt förändrats sedan tidigare, jag tycker att fotografernas identiteter skall döljas för då har alla samma chans även om man kan lista ut vem som tagit bilden. Jag ÄR mer kritisk emot drds och petnyms bilder även om jag intalar mig själv att jag inte skall vara det. Varför dessa två just nu är för att det är de som leder ligan. OM deras namn skulle vara dolda så finns det en chans att deras bilder skulle få en annan bedömning/poäng. För egen del tycker jag det skulle vara intressant!

        (Maria, som vann fototävlingen på Kolmården, mycket tack vare att jag var anonym!! Och som också inser att jag kommer få lite skit efter det här inlägget... so what???)
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          Ursprungligen postat av Lenmar
          Mina åsikter om tävlingen har ändrats med tiden måste jag säga. Jag tycker det är sååå tråkigt att Micke, Sonja, muppins, erland m fl inte deltar längre. Ursäkta mig för att jag skriver det rakt ut men just nu är det bara drd och petnym som gör upp om toppstriden och ingen av dem upplever jag som särskilt ödmjuk i sina framtoningar här på forumet. Tävlingsinstinkten är betydligt mycket större än tidigare och då dalar mitt intresse. Jag tycker det är kul att fota firrarna och aspirerar absolut inte på någon topp-placering. När jag får kommentarer på bilderna jag deltagit med så tycker jag det är bra med KONSTRUKTIV kritik, dvs vad jag som fotograf kan tänka på när jag fotar mina firrar för att få bättre bilder. Jag tappar lite sugen/lusten att fota när det blir självgoda bröstklappningar och "hejjamig-rop" men det hänger givetvis ihop med att de firrar jag har hemma nu är redan välfotade och upphängda tillräckligt i mitt galleri.

          Vad gäller anonymiteten så har inte min ståndpunkt förändrats sedan tidigare, jag tycker att fotografernas identiteter skall döljas för då har alla samma chans även om man kan lista ut vem som tagit bilden. Jag ÄR mer kritisk emot drds och petnyms bilder även om jag intalar mig själv att jag inte skall vara det. Varför dessa två just nu är för att det är de som leder ligan. OM deras namn skulle vara dolda så finns det en chans att deras bilder skulle få en annan bedömning/poäng. För egen del tycker jag det skulle vara intressant!

          (Maria, som vann fototävlingen på Kolmården, mycket tack vare att jag var anonym!! Och som också inser att jag kommer få lite skit efter det här inlägget... so what???)

          Dålig dag Maria ??
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            Ursprungligen postat av drd
            Dålig dag Maria ??
            Det var just det, du är inte alltid så ödmjuk i dina kommentarer även om du slänger på en smiley . Och ja, jag är hemma och är sjuk .
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              Håller med om att plocka bort namnet på fotografen men visst mina kort kanske lätt känns igen ändå så jag får väl skita i och vara med nästa år då.....NOT !
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                Mattias; jag tycker du har gjort enorma framsteg rent fotomässigt sedan dina första alster. Dina bilder har verkligen förändrats med tiden och blivit vackrare och vackrare. Axelklapp på dig!
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  Tar inte ni den här tävlingen på lite för stort allvar?

                  Det är ju liksom bara en räcka fina bilder; rösta högst på de ni gillar, lägst på de ni inte gillar.

                  Jag kan väl iofs hålla med om att det kanske vore bättre om fotona var anonyma, men så var det i början, och det var inte ofta det rådde någon tvekan om vem som tagit vilken bild. Menmen, för all del, det kanske minskar "kompis-röstning" en smula, och skulle väl i alla fall inte skada.

                  Vad gäller teman är jag inte så förtjust i dem. Några teman måste man nog ha, annars blir det svårt för malawi-folk och växtakvarister att nånsin vinna, men de gör livet svårare.

                  I övrigt vill jag bara säga att zoopets tävling verkligen har gjort underverk för akvariefotografin i sverige. De första tävlingarna räckte det med att bilden var hyfsat skarp för att placera sig bra, men i takt med att deltagarna blivit vassare har ribban höjts. Och det är väl liksom huvudsaken.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Jag tycker det är sååå tråkigt att Micke, Sonja, muppins, erland m fl inte deltar längre.
                    Ja jag tycker också att det är tråkigt att en del slutar att delta i Zoopets fototävlingar, men som jag ser det så är det inte så mycket man kan göra åt det. Det dyker upp andra intressen än akvariehobbyn, andra "intressantare" fotomotiv, man känner inte för att tävla längre etc.
                    Just det senare tror jag är rätt viktigt - själv deltog jag för något år sedan i flera fototävlingar på andra hemsidor, och ibland vann jag och ibland blev det en dålig placering, men so what efter en tid så känns resultatet som tämligen ointressant och varför skall jag då skicka in foton (på de andra sidorna så funkade inte kommenterandet). Så även om jag inte skickat in ett enda foto till någon fototävling det senaste halvåret så fotar jag inte mindre idag än för ett år sedan, snarare mer.
                    Så att en del tröttnar på att tävla är inte så konstigt för så kommer det alltid att vara hur man än utformar fototävlingen. Då är det väl snarare som så att det tråkiga är att det inte dyker upp nya istället.

                    Ursäkta mig för att jag skriver det rakt ut men just nu är det bara drd och petnym som gör upp om toppstriden och ingen av dem upplever jag som särskilt ödmjuk i sina framtoningar här på forumet. Tävlingsinstinkten är betydligt mycket större än tidigare och då dalar mitt intresse.
                    Är man bäst behöver man kanske inte vara ödmjuk
                    Men som du också säger så är det väl snarare som så att deras tävlingsinstinkt är större än andras och det är också en bidragande orsak till att de hela tiden också utvecklas som fotografer. Men blir tävlingen då bättre och intressantare om alla med tävlingsinstinkt slutar att delta menar du?

                    Jag ÄR mer kritisk emot drds och petnyms bilder även om jag intalar mig själv att jag inte skall vara det. Varför dessa två just nu är för att det är de som leder ligan. OM deras namn skulle vara dolda så finns det en chans att deras bilder skulle få en annan bedömning/poäng. För egen del tycker jag det skulle vara intressant!
                    Om någon skulle "tjäna" på att fototävlingen skulle bli anonym så skulle det nog i så fall vara de som är bäst i fototävlingen just nu. Jag tror nämligen också att en del omedvetet håller igen lite med rösterna till dessa eftersom man vet att de ändå är så bra att de kommer att få en bra placering.
                    Dock så har de ju inte drabbats alltför kraftigt av denna lite tuffare bedömning om man säger så

                    Maria, som vann fototävlingen på Kolmården, mycket tack vare att jag var anonym
                    Nu säger du emot dig själv mot vad du skrev ovan. I så fall borde du ju haft större chans att vinna den tävlingen om den inte hade varit anonym.
                    Inse fakta - ditt foto vann den gången pga att de flesta ansåg att det var det bästa. Inte pga av att fotograferna var anonyma eller inte.

                    Rent allmänt vill jag nog påstå att resultaten i Zoopets fototävlingar är väldigt rättvisa och det är väldigt sällan som jag tycker att resultaten blir konstiga.
                    En annan stor allmän akvariehemsida med en stor fototävling är ju akvaforum i Norge och där är de tävlande "anonyma" men jag tycker nog att resultaten där ibland blir lite konstiga. Jag såg också att azur hade reagerat på detta i en annan tråd där han skrev

                    dels tycker jag röstandet ofta verkar vara antingen slumpmässigt eller baserat på hur kompis man är med fotografen, en del resultat är helt obegripliga annars.

                    så bara för att man är "anonym" så innebär inte det automatiskt att resultatet blir rättvisare.

                    För att summera så har följande förslag inkommit
                    1/ Plocka bort eller åtminstone minska "teman".
                    2/ Omröstningen skall vara "anonym"
                    3/ Lägga in en slumpmässig bild från fototävlingen i nyheter på första sidan.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      Ursprungligen postat av Lenmar
                      Och ja, jag är hemma och är sjuk .
                      Krya på dig! (O-ödmjuk eller inte, tro det eller ej, men vi blir faktiskt också glada när vi vinner!)
                      Senast redigerad av petnym; 22 October 2007, 15:57.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Annika
                        • January 2002
                        • 2518

                        Jag gillar fototävlingen!

                        Det har varit kul med olika teman. Jag tycker att det är upp till varje fotograf att tolka temat och den som röstar får välja om tolkningen stämmer med röstarens tolkning eller ej. Det är ju bara att sätta poäng därefter. Det har ju inte funkat så i praktiken men jag vill ha kvar tema-omgångarna.

                        För min del tycker jag inte att det spelar någon roll om fotografens namn står under bilden eller ej. Jag vet i alla fall i 4 av 5 fall vem fotografen är.

                        Tror att jag deltagit i fototävlingen med hela 2 bilder genom åren. Jag är ingen flitig fotograf men jag är däremot en flitig röstare! Är dock dålig på att lämna kommentarer men det beror nog på att jag röstar mest på känsla (Ungefär som när jag köper konst. Det måste vara något som tilltalar mig.).

                        //Annika

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av Annika
                          Är dock dålig på att lämna kommentarer men det beror nog på att jag röstar mest på känsla (Ungefär som när jag köper konst. Det måste vara något som tilltalar mig.).

                          //Annika
                          Tror att det är många som röstar efter känsla istället för utifrån flera noggrant avvägda kriterier och det är absolut inget fel i det. Därför är det också viktigt att även de som i huvudsak utgår ifrån känslan kommenterar. Det är viktigt att så många som möjligt kommenterar för att fotona skall få så allsidiga kommentarer som möjligt.
                          Sedan får man ju också som fotograf lära sig att ta kommentarerna med en nypa salt - eftersom det som tilltalar en själv, inte nödvändigtvis behöver tilltala andra. Vi har helt enkelt olika smak och tilltalas av olika saker - som tur är.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Annika
                            • January 2002
                            • 2518

                            Ska försöka bättra mig

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              • June 2002
                              • 2952

                              Käner nog mer att det är antalet deltagande som är problemet, Iofs är vissa temaomgångar kansek lite svåra att hitta motiv till. Men huvudproblemet måste ju vara att mindre fotografer deltar och iom detta har flera bidrag som jag inte direkt kan hänföra till akvaristik eller temat kommit med.
                              Kommer ihåg att jag fick en stämmningsbild på min damm ratad av detta skäl för något år sedan Denna hade lätt kommit med i nästan varje omgång i år. Och jag ser nog hellre färre deltagande kort i temaomgångarna än vidgade intagningsbegrepp.
                              Sedan Petnym o Drd Nja bara o gratulera tycker jag. Men klart dessto roligare när någon annan vinner.
                              Men om man kollar på Mattias (drd´s) fotokonst idag mot för något år sedan så visar ju detta bara att alla kan utvecklas o bli bättre.

                              Men frågan är hur får vi fler deltagare?
                              Senast redigerad av kaj.p; 24 October 2007, 11:03.
                              Nordiska Diskus Sällskapet
                              Hallandsakvaristerna
                              BAK Gcg Maf NCS

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av kaj.p
                                Men frågan är hur får vi fler deltagare?
                                Ja det är ju huvudfrågan. Det har ju kommit in några förslag
                                1/ Plocka bort eller åtminstone minska "teman".
                                2/ Omröstningen skall vara "anonym"
                                3/ Lägga in en slumpmässig bild från fototävlingen i nyheter på första sidan.

                                Men jag tror nog inte att dessa förslag kommer att påverka så mycket.

                                Visst man kan öppna fototävlingen för alla, men då kommer vi i gengäld att plocka bort priserna (nu delas det ju ut priser för ca. 20.000 kr varje år), vilket sannolikt kommer att motväga detta.

                                Jag tycker mig också ha märkt att även övriga akvarie fototävlingar (på andra hemsidor) nu får in färre tävlingsbidrag än för något år sedan - så det är kanske en trend att den boom med fiskfotografering som kom med de nya digitala systemkamerorna har ebbat ut lite.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...