Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Jag tycker att du skall lägga in dina synpunkter (som är väl värda att diskuteras) om hur själva Zoopet skall utvecklas i kategorin "Zoopet.com" - denna tråd handlar ju trots allt bara om "Fototävlingen" och den del av ditt inlägg som handlar om den kan med fördel diskuteras här
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      Kjell kan inte du föra över lämpliga delar i en ny tråd och sedan radera det som inte passar in i denna tråd.

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        OK. Konkreta förslag för att öka synbarheten och kanske intresset:

        • Lägg fototävlingen (eller vad det nu kan vara som är interaktiva inslag just nu) högst upp på sidan. Gärna med ett lite större foto, som utnyttjar hela sidbredden.
          Den kan om man vill vara del av en "roterande banner", typ som finns på sf.se och massor av andra siter, där ett antal anslag byts ut med visst intervall. I så fall kan du ha en plugg för fototävlingen, som sedan följs av en plugg för senaste artbeskrivningen, därefter en plugg för någon bra artikel osv.
        • Kolla vilka landing pages Zoopets besökare har (Google Analytics och liknande kan hjälpa till med det) och se till att det finns en väl synlig inryckare till fototävlingen där.
        • Skulle man kunna göra det valfritt att rösta på 1, 2 eller 3 bilder? Obligatoriet att rösta på 3 bilder, inte fler eller färre, kan kännas lite udda.


        Behöver verkligen artbeskrivningarna ensamma ha det främsta utrymmet? Visserligen erbjuder de den finansiella basen för Zoopet, men litegrand tänker jag att de som söker artbeskrivningar hittar dem ändå, på samma sätt som forumbesökare hittar forumet ändå. Jag har dock såklart ingen analys till stöd för den uppfattningen.

        Dessa förslag är lämnade av kärlek till Zoopet, drivna av önskan att sajten ska leva kvar.
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          Jag tycker att det redan står skrivit nu så om där är något av det son du/ni kan använda eller vill diskutera med användare eller mig så kan du/ni starta det under kategorin "Zoopet.com". Jag får dock tyvärr mera känslan av att även detta gick förbi målet igen när du väljer att lägga över det på mig att starta / fortsätta det i en ny tråd som jag ska skapa / driva. Jag tolkar det som att du inte är intresserad och inte själv vill ändra något för du har ju fått mycket input osv, får inte bara av mig, som du kunde göra något med om det hade varit intressant.

          Så som jag skrev ovan, I rest my case och jag har fått utrycka mig och har inte ytterligare behov av att göra det i en ny tråd som jag ska starta.

          EDIT: De 2 inläggen ovan kom in under tiden som jag höll på att skriva mitt så jag såg inte dessa innan och jag ville inte göra så att diskutionen fortsatte här i "fel tråd".
          Senast redigerad av Webo; 18 September 2015, 12:41.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            Ursprungligen postat av Christer5
            Kjell kan inte du föra över lämpliga delar i en ny tråd och sedan radera det som inte passar in i denna tråd.
            +1
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              Jag har nu "flyttat" det till en ny tråd. jag skrev att jag inte tycker det är jag som ska göra det men då flera än jag ville vara med så tycker jag att det är synd om andra inte får chansen och att det bara dör ut och Zoopet inte kommer framåt i utvecklingen.

              jag har lagt det här: https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=162086
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av Webo
                Jag har nu "flyttat" det till en ny tråd. jag skrev att jag inte tycker det är jag som ska göra det men då flera än jag ville vara med så tycker jag att det är synd om andra inte får chansen och att det bara dör ut och Zoopet inte kommer framåt i utvecklingen.

                jag har lagt det här: https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=162086
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Idag lördag är näst sista dagen att rösta på

                  Rösta i denna omgång
                  deadline för röstning är den 20/9 och temat är valfritt.
                  Man kan rösta på denna sida

                  Kom ihåg att alla som tävlar också skall rösta
                  kom ihåg att man måste rösta på 3 foton för att rösterna skall räknas

                  Än så länge har det kommit in 105 röster

                  Skicka in ett tävlingsbidrag till nästa omgång
                  dags att skicka in ett foton till septemberomgången. Temat är "nya artbeskrivningsfoton" och sista datum att skicka in foton på är den 24/9
                  man kan skicka in bilden här: https://www.zoopet.com/tavlingar/uploadphoto.php

                  än så länge har det kommit in 6 foton:
                  - Danio tinwini
                  - Hyphessobrycon roseus
                  - Geophagus neambi
                  - xiphophorus cortezi
                  - gymnogeophagus australis
                  - glossolepis wanamensis

                  extra regler för denna omgång:
                  1/ fotot måste visa en art som ännu inte är artbeskriven på zoopet eller finns med i zoopets stora fotoarkiv
                  2/ fotot skall visa en sötvattensfisk, växt, amfibie, räka, kräfta eller snäcka.
                  3/ det måste vara en "riktig" art - dvs inte en morf, population, odlingsvariant etc. Av en art.
                  4/ det skall vara ett artfoto - dvs "hela" arten skall visas (inte en huvudbild etc). Arten skall också ta upp större delen av fotot.
                  Om ni undrar över om en specifik art kan användas - skicka i så fall mig ett pm (fråga inte i forumet)
                  5/ Fotot måste vara namnsatt med artens namn

                  dessa regler gäller alltid
                  1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem. Skickar man in flera foton så gäller det först inskickade fotot - man kan inte ändra sig.
                  2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
                  3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
                  4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
                  5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
                  6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                  7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
                  8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
                  9/ om två foton i en omgång hamnar på samma poäng (gäller enbart för de 3 högst placerade) vinner den som har flest förstaplatser, i andra hand flest andraplatser.

                  september: Röstning 1-20/9, tema - valfritt
                  oktober: Inskick senast 24/9, röstning 1-18/10, tema – nya artbeskrivningsfoton
                  november: Inskick senast 25/10, röstning 1-22/11, tema - hela akvarier (sötvatten)
                  december: Finalen. Röstning 1 – 20/12

                  tips på hur ett bra artfoto ser ut
                  syftet med ett artfoto är att fotot skall vara så rättvisande för arten som möjligt. Fotot som sådant skall ju vara en konsumentvägledning för hur arten kommer att se ut i ens eget akvarium om man köper just den arten.
                  Så fungerar verkligen också zoopets artbeskrivningar för många och varje dag så ser zoopets besökare på ca. 3.000 artbeskrivningar och totalt sedan starten har mer än 16 miljoner artbeskrivningar visats.

                  Några tips på ett bra artfoto
                  - man skall tydligt kunna se hela ena långsidan av fisken (om det nu handlar om en fisk) så att man kan notera specifika kännetecken för arten
                  - färgerna bör stämma hyfsat (dvs vara naturliga). Dvs fotot skall visa ett helt utfärgat vuxet exemplar på arten.
                  - fenorna är ju också en del av fisken så dessa bör vara utspända.
                  - arten på fotot skall vara i bra kondition.
                  - arten bör vara "vågrät" placerad (åtminstone för fiskar - växtfoton däremot skall istället helst vara högre än breda)
                  - på fotot bör det vara ganska lite "luft" framför och bakom arten. Annars är ju risken stor att arten i sig blir väldigt liten (därmed svår att se) på minifotot i artbeskrivningen.
                  - man brukar ju säga att på ett riktigt bra foto skall det gärna "hända" något. Men för ett artfoto är det egentligen tvärtom - dvs arten skall var i centrum och det man skall se så bra som möjligt.
                  - skärpan bör vara bra på hela arten (dvs från nos till stjärt)

                  detta var några tips på vad man bör tänka på när man tar ett artfoto - självklart så är det kanske inte så lätt att uppfylla alla punkter ovan, men om man har dom i åtanke när man fotar och tränar lite så kanske man lyckas lite bättre
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    Ursprungligen postat av Webo
                    Man skulle kanske kunna ha en röstningstävling där de som röster får poäng efter hur nära de var på rätt resultat vid varje röstningsomgång? (vidare utveckling av det som Knax skrev innan).

                    Typ prickar man in förste platsen så får man 10 poäng och prickar man andra platsen så får man 7 poäng osv. Sen kanske vinster till de 3 som fick mest poäng ihop.

                    Kan kanske vara något?
                    Det där var förvisso kreativt men det minskar ju intresset i att rösta på det foto man tycker bäst om och istället rösta på det foto man tror andra tycker bäst om för att man själv ska samla poäng. Då missar tävlingen helt sin poäng.

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      Ursprungligen postat av hawkse
                      Det där var förvisso kreativt men det minskar ju intresset i att rösta på det foto man tycker bäst om och istället rösta på det foto man tror andra tycker bäst om för att man själv ska samla poäng. Då missar tävlingen helt sin poäng.
                      Vi har flyttat denna diskussion till rätt tråd: https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=162086

                      Men du har en poäng och det är därför bra om det kommer in i rätt tråd där vi "brainstormar" om vad som skulle kunna göra Zoopet bättre och mera aktivt. Lägg gärna in detta svar där också (kopiera och klistra) för Kjell går igenom den tråden sen och notera förslagen osv.
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • hawkse
                        • December 2009
                        • 781

                        Njae, den nya tråden gällde ju förbättringar allmänt, den här för fototävlingen? Så tolkade iaf jag.

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          Ursprungligen postat av hawkse
                          Njae, den nya tråden gällde ju förbättringar allmänt, den här för fototävlingen? Så tolkade iaf jag.
                          Tja vi här nog rätt båda. Det gäller foto tävlingen men det är också en ändring/förbättring av Zoopet för att få flera att skicka in bilder och rösta

                          Såg att du hade skrivit i andra tråden också. Tack.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Det är nu det avgörs - idag är sista dagen att rösta på

                            Rösta i denna omgång
                            deadline för röstning är den 20/9 och temat är valfritt.
                            Man kan rösta på denna sida

                            Kom ihåg att alla som tävlar också skall rösta
                            kom ihåg att man måste rösta på 3 foton för att rösterna skall räknas

                            Än så länge har det kommit in 108 röster

                            Skicka in ett tävlingsbidrag till nästa omgång
                            dags att skicka in ett foton till septemberomgången. Temat är "nya artbeskrivningsfoton" och sista datum att skicka in foton på är den 24/9
                            man kan skicka in bilden här: https://www.zoopet.com/tavlingar/uploadphoto.php

                            än så länge har det kommit in 7 foton:
                            - Xiphophorus montezumae
                            - Danio tinwini
                            - Hyphessobrycon roseus
                            - Geophagus neambi
                            - xiphophorus cortezi
                            - gymnogeophagus australis
                            - glossolepis wanamensis

                            extra regler för denna omgång:
                            1/ fotot måste visa en art som ännu inte är artbeskriven på zoopet eller finns med i zoopets stora fotoarkiv
                            2/ fotot skall visa en sötvattensfisk, växt, amfibie, räka, kräfta eller snäcka.
                            3/ det måste vara en "riktig" art - dvs inte en morf, population, odlingsvariant etc. Av en art.
                            4/ det skall vara ett artfoto - dvs "hela" arten skall visas (inte en huvudbild etc). Arten skall också ta upp större delen av fotot.
                            Om ni undrar över om en specifik art kan användas - skicka i så fall mig ett pm (fråga inte i forumet)
                            5/ Fotot måste vara namnsatt med artens namn

                            dessa regler gäller alltid
                            1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem. Skickar man in flera foton så gäller det först inskickade fotot - man kan inte ändra sig.
                            2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
                            3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
                            4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
                            5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
                            6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                            7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
                            8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
                            9/ om två foton i en omgång hamnar på samma poäng (gäller enbart för de 3 högst placerade) vinner den som har flest förstaplatser, i andra hand flest andraplatser.

                            september: Röstning 1-20/9, tema - valfritt
                            oktober: Inskick senast 24/9, röstning 1-18/10, tema – nya artbeskrivningsfoton
                            november: Inskick senast 25/10, röstning 1-22/11, tema - hela akvarier (sötvatten)
                            december: Finalen. Röstning 1 – 20/12

                            tips på hur ett bra artfoto ser ut
                            syftet med ett artfoto är att fotot skall vara så rättvisande för arten som möjligt. Fotot som sådant skall ju vara en konsumentvägledning för hur arten kommer att se ut i ens eget akvarium om man köper just den arten.
                            Så fungerar verkligen också zoopets artbeskrivningar för många och varje dag så ser zoopets besökare på ca. 3.000 artbeskrivningar och totalt sedan starten har mer än 16 miljoner artbeskrivningar visats.

                            Några tips på ett bra artfoto
                            - man skall tydligt kunna se hela ena långsidan av fisken (om det nu handlar om en fisk) så att man kan notera specifika kännetecken för arten
                            - färgerna bör stämma hyfsat (dvs vara naturliga). Dvs fotot skall visa ett helt utfärgat vuxet exemplar på arten.
                            - fenorna är ju också en del av fisken så dessa bör vara utspända.
                            - arten på fotot skall vara i bra kondition.
                            - arten bör vara "vågrät" placerad (åtminstone för fiskar - växtfoton däremot skall istället helst vara högre än breda)
                            - på fotot bör det vara ganska lite "luft" framför och bakom arten. Annars är ju risken stor att arten i sig blir väldigt liten (därmed svår att se) på minifotot i artbeskrivningen.
                            - man brukar ju säga att på ett riktigt bra foto skall det gärna "hända" något. Men för ett artfoto är det egentligen tvärtom - dvs arten skall var i centrum och det man skall se så bra som möjligt.
                            - skärpan bör vara bra på hela arten (dvs från nos till stjärt)

                            detta var några tips på vad man bör tänka på när man tar ett artfoto - självklart så är det kanske inte så lätt att uppfylla alla punkter ovan, men om man har dom i åtanke när man fotar och tränar lite så kanske man lyckas lite bättre
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              13 timmar kvar att rösta på
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av hawkse
                                Det där var förvisso kreativt men det minskar ju intresset i att rösta på det foto man tycker bäst om och istället rösta på det foto man tror andra tycker bäst om för att man själv ska samla poäng. Då missar tävlingen helt sin poäng.
                                Det ligger helt klart en poäng i detta - bra påpekande
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...