Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Först räknar man ut antalet som använder zoopet varje dag, sedan räknar man ut hur många som är goldmedlemmar, sedan räknar man ut hur många procent det är som deltar i tävlingen av zoopets goldmedlemmar, sedan räknar man ut hur startfältet förändras och har förändrats över tid rent procentuellt.

    Spännande tanke va? Då framgår det nog ett bra mönster tror jag.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av Knax
      att försöka använda Facebook för att driva trafik till Zoopet kan vara en annan.
      Nja - NCS och Saltvattensguiden har ju försökt att använda Facebook till att driva trafik till sina sidor - men där har det fungerat precis tvärtom - dvs folk har istället drivits ifrån deras hemsidor (som är väldigt bra) till Facebook.
      Själva använder vi bara FB till lite reklam - främst nya artbeskrivningar men ibland även för fototävlingen. La där t.ex. in en påminnelse med länk om att man skulle rösta i fototävlingen - resultat, dygnet efter kom det in 0 nya röster!!!!!!
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Jo men problemet är ju som sagt inte specifikt för denna omgång utan även för omgångar med "valfritt tema" . Just för denna omgång är ju faktiskt det lättaste att skicka ett PM till mig och fråga. Att göra en lista med arter som är OK vore omöjligt - den skulle ta veckor att göra och innehålla flera tusen arter och då skulle ändå massvis av arter ändå saknas.
        Jag tycker det vore helt hål i huvudet att någon skulle sitta och göra en gigantiskt lista med flera tusen arter som inte finns med och lägga många veckor på det. Speciellt eftersom vi är 20-30 st som skickar in bilder normalt till tävlingen. Det trodde jag var en självklarhet. Vad jag trodde man skulle tolkade det jag skrev ovan var att en lista med 20-30 fiskar kunde finnas som man kunde tillgå.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Först räknar man ut antalet som använder zoopet varje dag, sedan räknar man ut hur många som är goldmedlemmar, sedan räknar man ut hur många procent det är som deltar i tävlingen av zoopets goldmedlemmar, sedan räknar man ut hur startfältet förändras och har förändrats över tid rent procentuellt.

          Spännande tanke va? Då framgår det nog ett bra mönster tror jag.
          Alla kan ju rösta förutsatt att man är registrerad på Zoopet. I början när vi startade fototävlingen så kunde enbart goldisar rösta och då var det faktiskt fler som röstade.
          Antalet besökare på Zoopet har ungefär halverats sedan FB infördes. Andra hemsidor verkar ha tappat ännu mer.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Sådärja.. nu har jag kommenterat med
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Först räknar man ut antalet som använder zoopet varje dag, sedan räknar man ut hur många som är goldmedlemmar, sedan räknar man ut hur många procent det är som deltar i tävlingen av zoopets goldmedlemmar, sedan räknar man ut hur startfältet förändras och har förändrats över tid rent procentuellt.

              Spännande tanke va? Då framgår det nog ett bra mönster tror jag.
              Ja och om man sen räknar in hur hårt många får jobba idag på sina jobb och hur mycket aktiviteter som barnen ska vara med i så man ska skjutsa dem fram och tillbaka, så blir där inte så mycket tid över till annat. Svårt att hinna med allt redan som det är idag.
              Senast redigerad av Webo; 17 September 2015, 15:20.
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av Webo
                Jag tycker det vore helt hål i huvudet att någon skulle sitta och göra en gigantiskt lista med flera tusen arter som inte finns med och lägga många veckor på det. Speciellt eftersom vi är 20-30 st som skickar in bilder normalt till tävlingen. Det trodde jag var en självklarhet. Vad jag trodde man skulle tolkade det jag skrev ovan var att en lista med 20-30 fiskar kunde finnas som man kunde tillgå.
                Sorry men jag förstår som sagt inte poängen att antalet deltagare skulle öka bara för att man begränsar urvalet.
                Sedan som jag påpekade så gäller detta ju bara för just denna omgång, andra omgångar är ju valfria.
                Dessutom det stora problemet är ju inte heller antalet inskickade foton - utan att så få röstar
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Nja - NCS och Saltvattensguiden har ju försökt att använda Facebook till att driva trafik till sina sidor - men där har det fungerat precis tvärtom - dvs folk har istället drivits ifrån deras hemsidor (som är väldigt bra) till Facebook.
                  Själva använder vi bara FB till lite reklam - främst nya artbeskrivningar men ibland även för fototävlingen. La där t.ex. in en påminnelse med länk om att man skulle rösta i fototävlingen - resultat, dygnet efter kom det in 0 nya röster!!!!!!
                  Ja personligen så använder jag inte FB då jag inte har något behov av att hela världen (eller alla kompisar) ska veta vad jag gör hela tiden :-) tycker forum och bloggar är mycket bättre. FB är ju typ en person mot resten av världen känns det som och man kan inte själv allt påverka vad som syns på ens sida och vilka inlägg och kommentar som syns. För mycket jobb att administrera allt som kommer /försöker att skrivas/läggas till på en personliga "sida".
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Sorry men jag förstår som sagt inte poängen att antalet deltagare skulle öka bara för att man begränsar urvalet.
                    Sedan som jag påpekade så gäller detta ju bara för just denna omgång, andra omgångar är ju valfria.
                    Dessutom det stora problemet är ju inte heller antalet inskickade foton - utan att så få röstar
                    Jag hänger nog inte riktigt med när du skriver "Sorry men jag förstår som sagt inte poängen att antalet deltagare skulle öka bara för att man begränsar urvalet." på vilket sätt menar du jag skriver att man skulle begränsa urvalet? vad jag skriver är väl att utöka urvalet från 0 för vi som inte hittar något till 20-30 arter i en lista.

                    Sen skrev jag ju ovan "Sen att det är lite inskickade denna rundan är ju inte pga av ointresse utan det är väldigt svårt att dels hitta en art som inte är i ert register och ..." så jag skrev ju inte att det är lite alla gångar utan just denna gången.

                    Denna rundan så ligger väl röstnings procenten högre än vid övriga tävlingar om du räknar det antal inskickade bidrag jämförd med antalet röster.
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ursprungligen postat av Webo
                      Denna rundan så ligger väl röstnings procenten högre än vid övriga tävlingar om du räknar det antal inskickade bidrag jämförd med antalet röster.
                      Bara för att ta ett exempel.
                      I juni-omgången tävlade 12 foton - i denna omgång 13 foton
                      I juni-omgången röstade 136 - nu 94

                      Men visst normalt är att ju färre som tävlar, desto färre röstar.
                      Men en än tydligare trend är att det alltid är både fler som tävlar och som röstar i början av året och sedan minskar antalet allt efterhand under året
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 17 September 2015, 16:04.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        Att det är så mycket deltagare på Facebook mot grupper utanför Facebook beror till stor del att det är mer elitistikt på dessa grupper utanför Facebook.Det bildas inte så lätt interna formationer i grupper på Facebook och det känns nog lättare att vara där.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av Christer5
                          Att det är så mycket deltagare på Facebook mot grupper utanför Facebook beror till stor del att det är mer elitistikt på dessa grupper utanför Facebook.Det bildas inte så lätt interna formationer i grupper på Facebook och det känns nog lättare att vara där.
                          Ja så kanske det är. Hemsidor innehåller information som man kan läsa sig till själv, på Facebook (där man inte kan söka) så handlar det inte om att söka efter information - utan att fråga och få ett snabbt svar serverat.
                          Så FB är absolut ett mer socialt medium och det går inte att konkurrera med.

                          Oavsett om man gillar FB eller inte så kan man dock inte påverka samhällets utveckling. Visst om vi vore "smarta" så skulle vi så klart lägga ner Zoopet med all information som finns här och bara satsa på FB.
                          Men nu är vi inte smarta utan korkade konservativa som fortfarande tror att det finns utrymme för en hemsida med sökbar information. Trots allt så visas det ju fortfarande dagligen ca. 3.000 artbeskrivningar på Zoopet - hur många på FB?
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av Webo
                            Ja personligen så använder jag inte FB då jag inte har något behov av att hela världen (eller alla kompisar) ska veta vad jag gör hela tiden :-) tycker forum och bloggar är mycket bättre. FB är ju typ en person mot resten av världen känns det som och man kan inte själv allt påverka vad som syns på ens sida och vilka inlägg och kommentar som syns. För mycket jobb att administrera allt som kommer /försöker att skrivas/läggas till på en personliga "sida".
                            Jag kollar på FB dagligen (även om jag inte lägger upp något personligen) men när jag letar efter information så kollar jag ALDRIG på FB utan på olika hemsidor
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av Knax
                              Jag skulle för egen del gärna se en mobilanpassad version av tävlingen, eftersom jag gör 90% eller mer av mina besök den vägen (via Tapatalk-appen). Men det är ju bara jag.
                              Det är säkert fler än du (dock inte jag som fortfarande bara använder mobilen till att ringa med och för SMS).

                              Så det funkar inte att rösta med SMS? Jag trodde att Christian byggt om Zoopet så att den skall vara anpassad för mobiler.
                              Lite tråkigt tycker jag personligen att det är om folk bara kollar på fotona i miniformat som det måste bli i en mobil.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                Har lite svårt att tro att det skulle gå att rösta med SMS då det är så mycket teknik och kod som ska till för att få det bra. Kanske man kan få in tävlingen på något sått så det fungera i Tapatalk men även det tror jag är rätt tidskrävande och jobbig.

                                Bara för att Zoopet är mera anpassad för mobila enheter så betyder det ju inte att allt man kan göra med dessa enheter också fungera ihop med Zoopet. ☺
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...