Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Det är säkert fler än du (dock inte jag som fortfarande bara använder mobilen till att ringa med och för SMS).

    Så det funkar inte att rösta med SMS? Jag trodde att Christian byggt om Zoopet så att den skall vara anpassad för mobiler.
    Lite tråkigt tycker jag personligen att det är om folk bara kollar på fotona i miniformat som det måste bli i en mobil.
    Forumet fungerar exemplariskt i mobilen. Jag har mobil med stoooor skärm, så upplösningen är helt OK på bilder. Det går faktiskt bra att rösta i mobilen, men just det är lite plottrigt. Ingen skugga må falla över Christian, det är fullt funktionellt och jag är bara petig.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      Kjell,att lägga ner Zoopet med all dess information vore förödande och får inte ske under några omständigheter.

      Att Facebook kanske delvis vänder sig till andra personer får man finna sig i ,men det är synd att inte fler använder Zoopet med nya inlägg då skulle det inte vara så få deltar,fler inlägg föder mer intresse för Zoopet.

      Tror att en del inte är på Zoopet för att det anses vara lite märkvärdigt,vad vet jag

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Ursprungligen postat av Christer5
        Kjell,att lägga ner Zoopet med all dess information vore förödande och får inte ske under några omständigheter.
        Fast i förlängningen av nuvarande utveckling tror jag att de flesta informationshemsidor kommer att försvinna. På samma sätt som akvarieböcker snart helt är historia. Idag ges det kanske ut 5% av det antal akvarieböcker som kom ut för bara 15 år sedan.
        Så informationssamhället leder till allt mindre med information

        Nåväl detta var att "flumma" ut från ämnet - hur skall man få fler att rösta i fototävlingen
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          Orsaken till att jag inte läser böcker är att det är statiskt material och jag gillar mera dynamiskt material som forum, leta information på internet, titta på film osv och där få informationen från många olika ställen. Internet gör ju att där blir mycket mera linformation.och inte mindre.

          Hur man ska få flera att vara med tror jag där fanns ett par tips om innan,, som du dock inte trodde på. Ändra utseende och optimera layouten på stsrtsidan är också ett sätt att få flera in.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av Webo
            Orsaken till att jag inte läser böcker är att det är statiskt material och jag gillar mera dynamiskt material som forum, leta information på internet, titta på film osv och där få informationen från många olika ställen. Internet gör ju att där blir mycket mera linformation.och inte mindre.
            Fast forum som innehåller information håller ju nu också på att dö ut - så nu är det dessa som är "statiska"

            optimera layouten på stsrtsidan är också ett sätt att få flera in.
            Ja man kan lyfta fram fototävlingen ännu mer på startsidan men den är ju redan väldigt framlyft och efter artbeskrivningarna är denna den mest framträdande trots att den lockar så få.
            Artbeskrivningarna är dock det särklass viktigaste för Zoopet - utan dom så skulle inte Zoopet kunna existera ekonomiskt så dom måste vara det som syns mest.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              Ja vi får hoppas att det är just det sista som inte gör att det dör ut för det hjälper ju inte mycket att en del "måste" vara så och det sen är det som del som i slutändan där har hämmar utvecklingen och den delen fick styra för mycket och ta för mycket plats. Man kan ju faktiskt ha samma intäkt eller mera vid att ändra layout och låta andra saker/delar få synas lite mera och där igenom få flera besökare och då flera användare och i slutändan flera medlemmen och större marknadsandel. Första sidan är ju första intrycket man får av Zoopet men det är ju kanske den som de flesta nuvarande användare tittar minst på då Zoopet för många är forumet och det är där som informationen finns som man vill åt. Artregistret har väl inte så många konkurrenter vilket betyder att man inte behöver lägga så stor fokus på att lyfta fram den och låta den ta så stor plats. Om man inte har så stor konkurrens på den punkten men man har det på allt övrigt så kan man ju lägga focus på det andra och bli bättre på det och det ger då mera tillbaka än det som man redan är störst/bäst på.

              Hoppas du förstår vad jag menar. Är grymt trött då jag bara som 1.5 tim förra natten och är grymt trött och nu ocksä har ont i armen pga jag skriver detta på telefonen.
              Senast redigerad av Webo; 17 September 2015, 23:06.
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                Kanske jag kan sammanfatta det i följande. Om man har 3000 visningar i artregistret men resten håller på att dö ut så är det ju kanske inte där fokus ska ligga utan på allt annat så man kan få resterande mycket bättre och då samtidigt öka anntalet visningar radikalt. JHag säger inte att den delen inte ska synas eller man inte ska utveckla den och göra den bättre utan att det är nog resten man ska satsa mest på då det är övrigt som ju inte fungera lika bra. Jag tror ju knappast att du skulle tycka att det var bra om Zoopet dog ut och endast artregistret var kvar bara pga där inte finns någon annan som har något som är bättre. Tillsammans så är det ju mångfalden som gör att en plats bli populär och ju mera populär ju mera besökare och ju mera marknadsandelar får man och därigenom är det man får in pengar till drift, större och bättre priser i tävlinger, utveckling av nya områden som t.ex grodor osv.

                Nu ska Jag försöka sova lite. Natti.
                Senast redigerad av Webo; 18 September 2015, 09:40.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Ursprungligen postat av Webo
                  Kanske jag kan sammanfatta det i följande. Om man har 3å00 visnibgar i artregistret men resten håller på att dö ut så är det ju kanske inte där fokus ska ligga utan på allt annat så man kan få resterande mycket bättre och då samtidigt öka anntalet visningar radikalt. Hag säger inte att den delen inte ska synas eller man inte ska utveckla den och göra den bättre utan att det är nog resten man ska satsa mest på då det är övrigt som ju inte fungera likabra. Jag tror ju knappast att du skulle tycka att det var bra om Zoopet dog ut och endast artregistret var kvar bara pga där inte finns någon annan som har något som är bättre. Tillsammans så är det ju mångfalden som gör att en plats bli populär och ju mera populär ju mera besökare och ju mera marknadsandelar får man och därigenom är det man får in pengar till drift, större och bättre priser i tävlinger, utveckling av nya områden som t.ex grodor osv.

                  Nu ska Jag försöka sova lite. Natti.
                  Jag har inte sagt något om att antalet visade artbeskrivningar ligger konstant - de minskar också på samma sätt som övriga Zoopet. Dock är det som du skriver just artregistret med dess sökfunktion som gör Zoopet unikt (finns ingen annan akvariesida i något land som har något liknande) och då vill man ju framhäva detta - samtidigt som dessa utgör den ekonomiska basen.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Diskussion ovan har lett till att fototävlingen har uppmärksammats lite mer och några extra har blivit påminda så sedan igår har det i alla fall ramlat in några röster

                    Rösta i denna omgång
                    deadline för röstning är den 20/9 och temat är valfritt.
                    Man kan rösta på denna sida

                    Kom ihåg att alla som tävlar också skall rösta
                    kom ihåg att man måste rösta på 3 foton för att rösterna skall räknas

                    Än så länge har det kommit in 102 röster

                    Skicka in ett tävlingsbidrag till nästa omgång
                    dags att skicka in ett foton till septemberomgången. Temat är "nya artbeskrivningsfoton" och sista datum att skicka in foton på är den 24/9
                    man kan skicka in bilden här: https://www.zoopet.com/tavlingar/uploadphoto.php

                    än så länge har det kommit in 6 foton:
                    - Danio tinwini
                    - Hyphessobrycon roseus
                    - Geophagus neambi
                    - xiphophorus cortezi
                    - gymnogeophagus australis
                    - glossolepis wanamensis

                    extra regler för denna omgång:
                    1/ fotot måste visa en art som ännu inte är artbeskriven på zoopet eller finns med i zoopets stora fotoarkiv
                    2/ fotot skall visa en sötvattensfisk, växt, amfibie, räka, kräfta eller snäcka.
                    3/ det måste vara en "riktig" art - dvs inte en morf, population, odlingsvariant etc. Av en art.
                    4/ det skall vara ett artfoto - dvs "hela" arten skall visas (inte en huvudbild etc). Arten skall också ta upp större delen av fotot.
                    Om ni undrar över om en specifik art kan användas - skicka i så fall mig ett pm (fråga inte i forumet)
                    5/ Fotot måste vara namnsatt med artens namn

                    dessa regler gäller alltid
                    1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem. Skickar man in flera foton så gäller det först inskickade fotot - man kan inte ändra sig.
                    2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
                    3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
                    4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
                    5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
                    6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                    7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
                    8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
                    9/ om två foton i en omgång hamnar på samma poäng (gäller enbart för de 3 högst placerade) vinner den som har flest förstaplatser, i andra hand flest andraplatser.

                    september: Röstning 1-20/9, tema - valfritt
                    oktober: Inskick senast 24/9, röstning 1-18/10, tema – nya artbeskrivningsfoton
                    november: Inskick senast 25/10, röstning 1-22/11, tema - hela akvarier (sötvatten)
                    december: Finalen. Röstning 1 – 20/12

                    tips på hur ett bra artfoto ser ut
                    syftet med ett artfoto är att fotot skall vara så rättvisande för arten som möjligt. Fotot som sådant skall ju vara en konsumentvägledning för hur arten kommer att se ut i ens eget akvarium om man köper just den arten.
                    Så fungerar verkligen också zoopets artbeskrivningar för många och varje dag så ser zoopets besökare på ca. 3.000 artbeskrivningar och totalt sedan starten har mer än 16 miljoner artbeskrivningar visats.

                    Några tips på ett bra artfoto
                    - man skall tydligt kunna se hela ena långsidan av fisken (om det nu handlar om en fisk) så att man kan notera specifika kännetecken för arten
                    - färgerna bör stämma hyfsat (dvs vara naturliga). Dvs fotot skall visa ett helt utfärgat vuxet exemplar på arten.
                    - fenorna är ju också en del av fisken så dessa bör vara utspända.
                    - arten på fotot skall vara i bra kondition.
                    - arten bör vara "vågrät" placerad (åtminstone för fiskar - växtfoton däremot skall istället helst vara högre än breda)
                    - på fotot bör det vara ganska lite "luft" framför och bakom arten. Annars är ju risken stor att arten i sig blir väldigt liten (därmed svår att se) på minifotot i artbeskrivningen.
                    - man brukar ju säga att på ett riktigt bra foto skall det gärna "hända" något. Men för ett artfoto är det egentligen tvärtom - dvs arten skall var i centrum och det man skall se så bra som möjligt.
                    - skärpan bör vara bra på hela arten (dvs från nos till stjärt)

                    detta var några tips på vad man bör tänka på när man tar ett artfoto - självklart så är det kanske inte så lätt att uppfylla alla punkter ovan, men om man har dom i åtanke när man fotar och tränar lite så kanske man lyckas lite bättre
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Christer5
                      • July 2015
                      • 915

                      Ber om ursäkt att jag bidragit till tråden delvis blev Off Topic

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av Christer5
                        Ber om ursäkt att jag bidragit till tråden delvis blev Off Topic
                        Det är alltid OK om en tråd fladdrar ut lite (det ger lite extra liv) - bara den fladdrar tillbaka igen
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          Ok. jag lägger ner mina förslag och kommentar ang det vi har pratat ovan, samt innan. Känns som att man talat för döva ören och där finns bara en enkelriktat syn på vad som är viktigt eller hur man kan utveckla eller göra det mera attraktivt för flera. Är det bara artsregistret som har focus så är det ju inte konstigt att man tappar på alla övriga punkter och man nischer in sig så att det till slut inte finns något annat än det. man borde istället försöka att bredda utbudet och kanske framhäva andra saker så att man få en mera intressant miljö som då ger mera trafik och flera användare. Men som sagt vi har pratat om det innan och nu igen och det är tyvärr alltid samma jag hör, så I rest my case och hoppas på att jag har fel och allt annat inte dör ut. :-)
                          Senast redigerad av Webo; 18 September 2015, 09:37.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av Webo
                            Ok. jag lägger ner mina förslag och kommentar ang det vi har pratat ovan, samt innan. Känns som att man talat för döva ören och där finns bara en enkelriktat syn på vad som är viktigt eller hur man kan utveckla eller göra det mera attraktivt för flera. Är det bara artsregistret som har focus så är det ju inte konstigt att man tappar på alla övriga punkter och man nischer in sig så att det till slut inte finns något annat än det. man borde istället försöka att bredd utbudet och kanske framhäva andra saker så att man få en mera intressant miljö som då ger mera trafik och flera användare. Men som sagt vi har pratat om det innan och nu igen och det är tyvärr alltid samma jag hör, så I rest my case och hoppas på att jag har fel och allt annat inte dör ut. :-)
                            Jag förstod som sagt inte alls hur ditt förslag med en lista över "lediga arter" till en av årets omgångar skulle få fler att rösta i alla årets omgångar.
                            Vi har ju redan lyft fram fototävlingen rejält på första sidan (fototävlingen var faktiskt betydligt sämre exponerad förr i tiden då många fler röstade!!!!)
                            Ditt 3:e förslag var
                            Man skulle kanske kunna ha en röstningstävling där de som röster får poäng efter hur nära de var på rätt resultat vid varje röstningsomgång? (vidare utveckling av det som Knax skrev innan).
                            Typ prickar man in förste platsen så får man 10 poäng och prickar man andra platsen så får man 7 poäng osv. Sen kanske vinster till de 3 som fick mest poäng ihop.
                            Vore kanske en idé även om det skulle innebära rätt mycket jobb för oss att hantera. Får fundera över detta och hur det kan lösas.

                            Har du eller någon annan framfört något annat förslag? På gott och ont var det igår lite av en Facebook-diskussion i tråden - dvs många åsikter framfördes och i en sådan takt att man missade en del och glömde av annat. Oavsett vilket - det gav ju det resultatet att några ytterligare röstade.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Jag förstod som sagt inte alls hur ditt förslag med en lista över "lediga arter" till en av årets omgångar skulle få fler att rösta i alla årets omgångar.
                              Vi har ju redan lyft fram fototävlingen rejält på första sidan (fototävlingen var faktiskt betydligt sämre exponerad förr i tiden då många fler röstade!!!!)
                              Ditt 3:e förslag var

                              Vore kanske en idé även om det skulle innebära rätt mycket jobb för oss att hantera. Får fundera över detta och hur det kan lösas.

                              Har du eller någon annan framfört något annat förslag? På gott och ont var det igår lite av en Facebook-diskussion i tråden - dvs många åsikter framfördes och i en sådan takt att man missade en del och glömde av annat. Oavsett vilket - det gav ju det resultatet att några ytterligare röstade.
                              Jag försöker då en sista gång och ser om jag når fram. :-)

                              Förslaget med "ej inlagda arter" är ju att då är vi flera som har en chans att var med i den rundan. ju flera vi är ju flera röster och samtidigt så kanske man få användare som blir intresserade av just de arter som fanns där, dvs man tillför något nytt och utvecklas/utvecklar Zoopet. En tanke som slog mig nu när jag skriver detta är att om nu artsregistret är det man vill överleva på så förstår jag inte varför där inte finns en sån lista som man kan kolla i och då börja att få in dessa arter i registret och ut bland användare och butiker.

                              Ang det med rösttävling. no pain no gain. Det är ju inte som så att användarna ökar och Zoopet blir större osv utan tvärtom och då krävs där mera jobb/åtgärder för att komma framåt och växa och ta marknadsandelar på andra områden som man inte är unik på. Förstår inte varför Zoopet inte har flera som är administrativt delaktiga i Zoopet. Jo flera man är ju lättare blir allt ju (inom en viss gräns såklart för där finns ju också ordspråket med ju flera kockar ju sämre soppa) så om det är för mycket jobb varför kommer där inte en fråga på om någon skulle vilja hjälpa till med att hålla i olika saker? Jo flera delaktiga ju bättre bas och ju mera engagemang kommer där att finnas och det sprider sig ju oftast och andra vill också vara med.

                              Jag har innan försökt att prata om att det enda man ser när man kommer till www.zoopet.se är artsregistret. Allt övrigt är under och det syns inte och därför så har kanske inte hemsidan så mycket liv utan det blir artsregistret och forumet medan övriga "finns inte" då det inte syns. Det är ju som så att det du ser först är det du kommer ihåg. Hade man sett det andra mera så hade kanske de övriga delar också kunnat vara med att öka besöken. Där finns ju kalender, artiklar, bloggar, medlemsbilder, annonser osv som inte alls syns om man inte skrollar ner, och det gör de flesta inte utan de kommer in på www.zoopet.se och trycker på artsregistret eller går till menyn med forum. Det är detta jag har försökt att få fram att övrigt dör ut när artsregistret är det som man har lagt focus på och det enda som syns. Eftersom artsregistret är unikt så behöver den inte så mycket plats och man behöver inte köra Zoopet så nischert (inte rätt stavat tyvärr) att det är enbart är det och forum utan ni borde köra på en mycket bredare front så man inte begränsar urvalet av besökare utan istället utökar möjligheterna för att flera besökare hittar hit.

                              Där finns ingen webbplats som inte är gigantiskt (som Facebook) som inte behöver lägga jobb på att hela tiden följa deras användares intressen/ointressen och hela tiden gör ändringar och optimera webbplatsen och innehåller så att man ökar i popularitet och blir en plats som man vänder sig till om håller på men en viss sak (som vi som håller på med akvastik). Det är användarna man idag får rätta sig efter om man vill ha en chans att komma framåt och få en bra plats där många samlas och mycket händer.

                              Jag är säker på att där sitter andra som också har åsikter om detta men som inte vill säga något för att dels så har man sett innan att det kanske inte är lönt att komma med idéer eller positiv kritik eller man vill inte verka "obekväm och jobbig" så därför säger de inget och ni frågar inte heller vad som skulle kunna göra att Zoopet kan bli bättre och mera populär eller vad man tycker fattas som man skulle vilja ha här. interagera man inte med användarna så blir det en envägskommunikation som sällan är positiv.

                              Som tur (?) så är jag inte en som inte vågar att vara "den jobbiga" utan jag säger nog mest det som jag tycker och tänker och det kan ibland kanske uppfattas fel. Det enda jag vill är att Zoopet ska bli bättre och växa och ge oss en bra plats att träffas och kommunicera med likasinnade och ett ställe där man kan lära sig och skaffa/läsa om erfarenhet som andra ha av olika saker, eller där arrangeras olika saker som man kan vara delaktig i.

                              Hoppas det framgår mera tydligt vad jag menar och tycker, för jag inte hur jag skulle kunna förtydligagöra det mera än detta
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • Christer5
                                • July 2015
                                • 915

                                Bra formulerat Webo

                                Kommentar

                                Arbetssätt...