Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Nu är det dags att rösta


    Ja nu har ju också röstningen kommit igång.
    Man kan skicka in bilden här: https://www.zoopet.com/tavlingar/uploadphoto.php
    obs. Obs - lägg in fotot i kategorin: Fototävling - mars 2015. Valfritt tema.
    Än så länge har det kommit in 42 röster

    Skicka in ett tävlingsbidrag:

    Som sagt så kan ni redan nu skicka in foton till aprilomgången. Temat är Valfritt och sista datum att skicka in foton på är den 21/3
    Man kan skicka in bilden här: https://www.zoopet.com/tavlingar/uploadphoto.php
    obs. Obs - lägg in fotot i kategorin: Fototävling - april 2015. Valfritt tema.

    Än så länge har det kommit in 1 foto och detta har titeln
    1/ Tanganicodus irsacae, Kigoma

    Dessa regler gäller
    1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem.
    2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
    3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
    4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
    5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
    6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
    7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
    8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Då har även jag efter endel vånda lyckats rangordna mina tre favoriter.
      Det här är riktigt roligt.

      /Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Det är en sak jag undrar över. Alla foton som deltar i fototävlingen har ju ett format på 1250 pixlar och förr när "alla" använde nästan enbart datorer för sitt "internettande" så tror jag nog att de flesta kunde titta på fotona i fullt format innan de röstade, men är det så idag?

        Enligt Christian så menar han att idag använde de flesta paddor och läsplattor (och allt vad det heter) och inte längre datorer för att läsa Zoopet och därför försöker han (vilket är helt rätt) att anpassa Zoopet för att också passa för dessa.


        Men nu handlar min fråga om fototävlingen.
        Hur tittar ni som röstar på fotona - kollar ni in fotona i fullt format på datorer eller nöjer ni er med "miniversionen" som man kan se på paddor, läsplattor etc.?

        Detta är ju en väldigt intressant fråga för de som tävlar eftersom helt olika saker blir viktiga om man tittar på fotot i fullt format eller inte?

        Själv tittar jag förstås alltid på fotona i datorn och klickar där alltid upp dom i fullt format.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Jag gör både och, men röstar alltid efter det lilla formatet då just jag alltid röstar på själva motivet i helhet och inte så mycket på detaljer.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Men när det gäller kommentarer tycker jag det är bra att se fotot i större format först.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Det är en väldigt intressant frågeställning Kjell och kanske särskilt för tävlingens deltagare eftersom en bild kan se helt annorlunda ut beroende på om den ses i fullformat eller inte. En del bilder kan se riktigt häftiga ut i mindre format men när man ser dem i full format så ser de faktiskt sådär ut, det gäller ju särskilt bilder som kanske tagit med för dåliga ljusförutsättningar och då blivit gryniga och tvärtom så finns det bilder som kan vara svåra att se eller förstå om man inte ser dem i fullformat.

              Själv så utgår jag ifrån att alla tittar på bilder i en fototävling i fullformat vilket jag också utgår ifrån när jag komponerar mina bidrag men inser jag nu att det har varit ganska korkat tänkt .

              Skall bli jättespännande att få höra hur ni andra resonerar här.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Jag kollar alltid på fotot i fullt format, men som Helena, så brukar jag välja hur fotot ser ut i sin helhet. Helst också ett foto där jag kan skymta lite av fiskens miljö.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Även här är det fullt format i datorn som gäller delvis också för att zoopet-sajten i sin web-version är lite bökigare på en platta. Kör man Tapatalk där så ser man ju inte tävlingen alls då det enbart är foruminläggen som redovisas.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    Jag använder IPaden för det mesta, säger jag med skämsmössan på. Jag "dubbelklickar" på bilderna och tror mig få upp dem till fullformat (är ingen teknikkille) Jag har ingen dator sedan ett år men skall gå in på min frus dator och kolla in bilderna. Jag både vill och tycker att bilderna skall upplevas till fullo. Kräver det att jag går in på en dator gör jag gärna det då det fototävlas.
                    /Johan
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Jag skrev absolut inte mitt inlägg för att anklaga någon - var och en har rätt att göra precis som man vill när man röstar - men som Tommy Westlie skriver så spelar det en oerhört stor vilket sätt röstarna bedömer fotona på vilket i sin tur spelar in på vilket foto man skall skicka in till tävlingen.
                      Använder man paddan vid bedömningen kan man skicka in ett foto som kvalitetsmässigt (rent tekniskt) är rätt dåligt och som man därför annars hade slängt i paperskorgen, men om inte folk bedömer den tekniska kvalitén så blir detta helt underordnat när man väljer ut ett tävlingsbidrag.

                      Jag kan använda mitt foto från förra omgången (så att ingen annan känner sig utpekad) som jag kallade för "Symbios". Detta foto tycker jag rent motivmässigt kanske var det bästa i omgången, däremot om man klickar upp fotot i fullt format så uppvisar det stora brister eftersom det är ett gammalt foto som fotats i alldeles för litet format och egentligen inte håller att ses på i 1250 pixlar. Sammanvägt (motiv och kvalitet) så borde det kanske ha hamnat på plats 4-6 men nu hamnade det på plats 2 (och var t.o.m. länge nära att vinna). Detta tycker jag visar på att många röstar på fotot pga av att de inte tittat på det i fullt format.
                      Nu är det kanske dumt att spekulera bara utefter 1 foto, men jag vill inte ta upp andras foton som exempel så att ingen skall känns sig utpekad.

                      Själv tittar jag alltid på alla foton i fullt format och för att jag skall rösta så måste i alla fall fotot vara av hyfsad teknisk kvalitet. Sedan när jag slutligen väljer ut de foton jag skall rösta på bland dessa och då väljer jag nog mer efter hur estetiskt snyggt fotot är.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Marten64

                        • July 2012
                        • 1020

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jag skrev absolut inte mitt inlägg för att anklaga någon - var och en har rätt att göra precis som man vill när man röstar - men som Tommy Westlie skriver så spelar det en oerhört stor vilket sätt röstarna bedömer fotona på vilket i sin tur spelar in på vilket foto man skall skicka in till tävlingen.
                        Använder man paddan vid bedömningen kan man skicka in ett foto som kvalitetsmässigt (rent tekniskt) är rätt dåligt och som man därför annars hade slängt i paperskorgen, men om inte folk bedömer den tekniska kvalitén så blir detta helt underordnat när man väljer ut ett tävlingsbidrag.

                        Jag kan använda mitt foto från förra omgången (så att ingen annan känner sig utpekad) som jag kallade för "Symbios". Detta foto tycker jag rent motivmässigt kanske var det bästa i omgången, däremot om man klickar upp fotot i fullt format så uppvisar det stora brister eftersom det är ett gammalt foto som fotats i alldeles för litet format och egentligen inte håller att ses på i 1250 pixlar. Sammanvägt (motiv och kvalitet) så borde det kanske ha hamnat på plats 4-6 men nu hamnade det på plats 2 (och var t.o.m. länge nära att vinna). Detta tycker jag visar på att många röstar på fotot pga av att de inte tittat på det i fullt format.
                        Nu är det kanske dumt att spekulera bara utefter 1 foto, men jag vill inte ta upp andras foton som exempel så att ingen skall känns sig utpekad.

                        Själv tittar jag alltid på alla foton i fullt format och för att jag skall rösta så måste i alla fall fotot vara av hyfsad teknisk kvalitet. Sedan när jag slutligen väljer ut de foton jag skall rösta på bland dessa och då väljer jag nog mer efter hur estetiskt snyggt fotot är.
                        Jag håller helt och hållet med och kommer ändra rutiner.

                        //Johan
                        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av Marten88
                          Jag håller helt och hållet med och kommer ändra rutiner.

                          //Johan
                          Så du håller med mig om att min foto hamnade för högt i prislistan

                          Nåja, var och en väljer så klart att rösta på sitt sätt och det har alla full rätt till. Jag tror dock att de flesta som är aktiva i fototävlingen (med att skicka in bidrag) faktiskt kollar på fotona i full storlek, däremot så är det ju många som inte är så aktiva (vare sig med att skicka in foto eller med att delta i forumet (framförallt i denna tråd) och jag misstänker att de flesta av dessa inte klickar upp fotona. Vore intressant att höra från dessa om så är fallet
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            Jag koller alltid först på de små bilderna och sedan så koller jag i full format och efter det röster jag och jag röster nog mest efter full format bilden. Dvs kvalitet och teknik.
                            Senast redigerad av Webo; 01 March 2015, 19:13.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              För min del är det definitivt fullformat som gäller, och aldrig telefoner eller sånt trams!
                              Bildkvaliteten är viktig för mig, kanske inte alltid avgörande men viktig!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Nu har röstningen kommit igång.
                                Än så länge har det kommit in 69 röster

                                Kom ihåg att alla som tävlar också skall rösta
                                Kom ihåg att man måste rösta på 3 foton för att rösterna skall räknas

                                Skicka in ett tävlingsbidrag:

                                Som sagt så kan ni redan nu skicka in foton till aprilomgången. Temat är Valfritt och sista datum att skicka in foton på är den 21/3
                                Man kan skicka in bilden här: https://www.zoopet.com/tavlingar/uploadphoto.php
                                obs. Obs - lägg in fotot i kategorin: Fototävling - april 2015. Valfritt tema.

                                Än så länge har det kommit in 1 foto och detta har titeln
                                1/ Tanganicodus irsacae, Kigoma

                                Dessa regler gäller
                                1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem. Skickar man in flera foton så gäller det först inskickade fotot - man kan inte ändra sig.
                                2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
                                3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
                                4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
                                5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
                                6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                                7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
                                8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...