Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av Inger H
    ...hjälp hittar inget foto som duger, men kommer att vara med trots det .
    //Inger
    Det tycker jag är rätt inställning. För har man varit med en tid så lär man sig alltefterhand både vad som slår och samtidigt så lär man sig också tänka lite tävlingsmässigt när man fotar och blir på så sätt en bättre fotograf.

    Fast samtidigt skall det sägas att jag långtifrån alltid riktigt förstår mig på bedömningen - ibland har jag skickat in foton som jag tyckt varit kanonbra och de har totalfloppat, medan jag andra gånger bara har slängt i all hast har slängt in ett foto som jag tyckt varit tämligen "misslyckat" och det har hamnat i topp. Men det är väl lite av detta som är tjusningen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
      Eftersom det nu klagas lite över engagemanget i tävlingen så kanske man kan tillåtas komma med en synpunkt?

      Min erfarenhet är att man, för att hålla liv i ett engagemang, behöver se till att det händer saker någorlunda regelbundet. I samband med att tävlingen startades och bidragen lämnades in så snackades det en hel del om det på forumet, intresset var högt och alla var spända på att få se bidragen. Sen så gjorde man sin röstning för att sedan med spänning vänta på resultatet. Men när det går så långt från det att bidragen lämnas in till dess att resultatet tillkännages så hinner man tappa intresset, man glömmer bort tävlingen och tappar kanske också därmed engagemanget hos de som deltar.

      Lite så kan jag uppleva det nu, varför skicka in ett nytt bidrag nu, det hände ju inget med det som vi skickade in sist. (Raljerar för att exemplifiera)

      Människor fungerar oftast så att de behöver återkoppling på det de gör, att få se resultatet av någon form av insats, risken är annars stor att man hoppar över nästa gång eftersom känslan är att man slänger in någonting in i ett svart håll med noll respons och/eller återkoppling.

      Att ständigt påminna om att människor måste rösta eller påtala att nu får ni faktiskt engagera er har ungefär samma effekt på de flesta som att chefen månad efter månad tjötar om att tidrapporterna måste lämnas in i tid, dvs oftast ingen effekt alls.

      Tricket är istället att genom social interaktion mellan forumets medlemmar och snabb återkoppling på det man presterat skapa ett engagemang och en nyfikenhet till att vilja vara med och bidra.

      Det finns många sätt att göra detta på, en kan vara att fördela ut händelserna något mer över månaden genom att korta ned röstningstiden så att det händer mer som medlemmarna kan engagera sig över tid och inte allt på en gång och att återkoppling på det man bidrar med kommer snabbare.

      Typ:
      Vecka 1: Inskick av bidrag.
      Vecka 2: Röstning
      Vecka 3: Tillkännage resultatet
      Vecka 4: Tävlingsdeltagarna skriver ett valfritt inlägg om den egna bilden.

      Sen så finns det en massa andra saker man kan tänka sig för att skapa den sociala interaktionen mellan forumets medlemmar och därmed en levande tävling som engagerar.

      Visa regelbundet status i röstningen genom att tex visa en topplista.

      Visa bildernas kommentarer under pågående röstning för att skapa dialog och engagemang kring bilderna. Alternativt under mer styrda former låta alla medlemmar diskutera och tycka till om en bild i taget.

      Ge de som lämnat in bidrag möjlighet att få ta del av kommentarerna som kommer in till den egna bilden.

      Skriva inlägg när ställningen förändras.

      Nu börjat detta inlägg bli för långt och jag säger inte att något av ovan är korrekt för just denna tävling och kanske händer det en massa saker när resultatet är klart (Jag har ju inte koll eftersom det är första gången jag är med) utan mitt syfte var endast att exemplifiera hur man kan tänka för att skapa ett engagemang som i sin tur skapar en nyfikenhet hos de som inte är med till att vilja vara med. Oftast är det betydligt mer effektivt, när man tycker att engagemanget är för lågt, att skapa en illusion om ett högt engagemang, av att det händer mycket eftersom det skapar en vilja om att vara med på det där som alla talar om till skillnad från att försöka uppmuntra till deltagandet genom att tala om just engagemanget är lågt.

      Med risk för att jag blir väldigt ”icke ödmjuk” så vill jag bara kort nämna att ovan tankar inte är hämtade ur tomma intet utan en stor del av vad jag och mina kollegor gör till vardags är att just hitta de faktorer som triggar oss människor till att vilja engagera oss för att sedan applicera dessa i större förändringsprojekt.

      Jag har massor med respekt och tacksamhet gentemot all ni som gör att forum och tävlingar som detta finns så jag hoppas att ovan läses som tankar över hur man kan göra det ännu lite bättre och inte som klagomål eller missnöje.

      Sorry för det långa inlägget, lovar somna om nu.
      Många synpunkter.

      Normalt så brukar alltid röstperioden vara 15 dagar (mellan den 1 och den 15 i månaden) och resultatet kommer direkt efter den 16. Sedan blir det ibland förskjutningar men då helt enkelt av praktiska skäl om jag (eller Christian) är bortrest - t.ex. är jag nere på Planted Aquarium nu den 15.
      Sedan är inskicksperioden fram till den 21 i varje månad. Man skulle kunna förlänga denna tid men vi vill gärna ha några dagar på oss att kolla korten och lägga upp dom.

      Visa regelbundet status i röstningen genom att tex visa en topplista.
      Jag tror inte riktigt på detta eftersom (jag vågar väl knappt säga det) man oftast efter 2 dagar så vet man oftast vilka som hamnar i topp (även om det kanske bara är 5 personer som då har röstat). Så att upprepa en och samma resultatlista hela tiden tror jag inte riktigt stimulerar intresset.

      Visa bildernas kommentarer under pågående röstning för att skapa dialog och engagemang kring bilderna. Alternativt under mer styrda former låta alla medlemmar diskutera och tycka till om en bild i taget.
      Styra det är nog svårt, men visst i början kunde man läsa kommentarerna direkt (och inte bara efter omröstningens slut) men då var inte heller tävlingen anonym. Att diskutera fotona under en pågående anonymitet är nog svårt - men det är kanske bäst att häva denna och göra som vi hade det i början. Dock då fick detta väldigt kritik för att många menade vissa "populära" och "duktiga" personer gynnades av detta. Detta tyckte jag nog var struntprat men det var i alla fall vad många tyckte.

      Håller annars helt med om att den sociala interaktionen är jäkligt viktig. Jag tjötar ju mest men har inte ork med mycket annat och det roliga är ju i alla fall att det triggar igång dig, Likan, Inger, webo, Pia etc. att skriva - då gör ju mitt tjöt resultat

      Svarade nu bara på några av dina synpunkter (du får gärna skriva kortare) men upprepa gärna några av dina förslag så jag kan svara igen. En bra diskussion i sig stimulerar intresset
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Fast samtidigt skall det sägas att jag långtifrån alltid riktigt förstår mig på bedömningen - ibland har jag skickat in foton som jag tyckt varit kanonbra och de har totalfloppat, medan jag andra gånger bara har slängt i all hast har slängt in ett foto som jag tyckt varit tämligen "misslyckat" och det har hamnat i topp. Men det är väl lite av detta som är tjusningen

        Där håller jag med dig fullständigt Kjell, har blivit förundrad över hur "folk tänker" när de röstar
        men det viktigast är väl inte att vinna utan eller att delta eller hur var det nu ...
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Där håller jag med dig fullständigt Kjell, har blivit förundrad över hur "folk tänker" när de röstar
          men det viktigast är väl inte att vinna utan eller att delta eller hur var det nu ...
          Det kanske kan tänkas att jag som inte kan ett jota om fotografering ser på bilderna på ett helt annat sätt än vad ni duktiga fotografer gör och då kan nog mitt röstande bli helt annorlunda?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av Mu(sic)
            Det kanske kan tänkas att jag som inte kan ett jota om fotografering ser på bilderna på ett helt annat sätt än vad ni duktiga fotografer gör och då kan nog mitt röstande bli helt annorlunda?
            ja - som jag skrev. Det är ju lite av detta som är tjusningen med en fototävling att vi ser så olika på foton.
            Nästan alltid så är det ju också som så att samtliga foton får poäng. I tävlingen blir ju det foto bäst som faller flest i smaken.

            Så fler kan gärna också kommentera fotona. Jag själv har nu kommenterat samtliga foton i denna men utöver mina kommentarer har det inte kommit in så många kommentarer.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              ja - som jag skrev. Det är ju lite av detta som är tjusningen med en fototävling att vi ser så olika på foton.
              Nästan alltid så är det ju också som så att samtliga foton får poäng. I tävlingen blir ju det foto bäst som faller flest i smaken.

              Så fler kan gärna också kommentera fotona. Jag själv har nu kommenterat samtliga foton i denna men utöver mina kommentarer har det inte kommit in så många kommentarer.
              Jag ska börja göra det också. Har inte tänkt på att man kan göra det [emoji2]

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Kjell, vet du när artbeskrivningsomgången blir?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Ursprungligen postat av Mu(sic)
                  Jag ska börja göra det också. Har inte tänkt på att man kan göra det [emoji2]
                  Låter bra
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Kjell, vet du när artbeskrivningsomgången blir?
                    I början/mitten av hösten
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Juwel350

                      Fototävlingar faller på att det finns några som är "proffs" på att fota och andra bryr sig inte om tävlingar alls.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        I början/mitten av hösten

                        ah, då kan jag vänta med att fota arter så länge

                        blir det andra teman?
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          ja - som jag skrev. Det är ju lite av detta som är tjusningen med en fototävling att vi ser så olika på foton.
                          Nästan alltid så är det ju också som så att samtliga foton får poäng. I tävlingen blir ju det foto bäst som faller flest i smaken.

                          Så fler kan gärna också kommentera fotona. Jag själv har nu kommenterat samtliga foton i denna men utöver mina kommentarer har det inte kommit in så många kommentarer.
                          Ser fram emot att få läsa de kommentarer som finns på bilderna, hoppas så många som möjligt tar sig tiden att göra det. Är ju jättekul att få läsa hur man bedömer de olika bilderna.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Där håller jag med dig fullständigt Kjell, har blivit förundrad över hur "folk tänker" när de röstar
                            men det viktigast är väl inte att vinna utan eller att delta eller hur var det nu ...
                            Nu vet jag inte om jag riktigt förstår vad du menar Visst var det en tävling och inte en utställning
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av Juwel350
                              Fototävlingar faller på att det finns några som är "proffs" på att fota och andra bryr sig inte om tävlingar alls.
                              Proffs finns det inga, men däremot varierar så klart intresset för både fisk och foto bland Zoopetarana
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                blir det andra teman?
                                Njet
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...