Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Jag tror att du, Kjell, krånglar till det mer än det behöver vara. Tar man ett tema tex "Röd" och låter det vara en fri tolkning för fotografen, så behöver det ingen mer förklaring. Sedan är det upp till de som röstar att bestämma vilka bilder de tycker är bäst på temat "röd" (även här fri tolkning av de som röstar)... Detsamma gäller om temat är "tittut".

    De "förklaringar" du lagt till kan lätt tolkas som ytterligare begränsningar i temat eftersom det inte framgår att de är exempel.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av petnym
      Jag tror att du, Kjell, krånglar till det mer än det behöver vara. Tar man ett tema tex "Röd" och låter det vara en fri tolkning för fotografen, så behöver det ingen mer förklaring. Sedan är det upp till de som röstar att bestämma vilka bilder de tycker är bäst på temat "röd" (även här fri tolkning av de som röstar)... Detsamma gäller om temat är "tittut".

      De "förklaringar" du lagt till kan lätt tolkas som ytterligare begränsningar i temat eftersom det inte framgår att de är exempel.
      Möjligen krånglar jag till det - men som jag nämnde ovan så får jag en himal massa sura mail/pm om jag inte "krånglar till det".
      Vad är det ordspråket säger - hur man än vänder sig så har man arslet bak
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        Skicka in vad ni själv känner för och se vad som händer så får ni ju svar på om det gillas eller ej helt enkelt!

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Micke
          • January 2002
          • 1718

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Fototeman som detta är jätteroliga tycker jag, men de är också krångliga eftersom många inte riktigt förstår dom och vill ha svar.
          Då är det kanske bättre att skriva "fritt för tolkning" efter istället för exempel som alla följer eftersom det upplevs som en regel.

          Ursprungligen postat av ansjo
          Men det är samtidigt ganska meningslöst att ta sådana bilder då dessa inte faller den stora massan på läppen, om man vill komma bra till i tävlingen dvs.
          Jag tycker nog att orginalitet oftast premieras i tävlingarna här. Zoopets fototävling är definitivt den akvaristiska fototävling i norden som har kommit längst i utvecklingen. Att skicka in en tekniskt perfekt perfekt artbild när det är fritt månadstema räcker sällan till en högre placering, det krävs ett intressant innehåll och att bilden sticker ut från mängden för en bra placering.

          Så organiltet vägs nog in, medvetet eller omedvetet, av många när bilderna bedöms.
          Mvh Michael Persson

          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Fortfarande bara 2 foton i denna omgång. Ok - det är rätt svårt att fota lite större akvarium, men om man kollar in på goldisarnas akvarium så har medlemmarna där lagt in mängder av snygga foton på sina akvarium. Många av de foton som ligger där skulle helt klart hamna högt i fototävlingen, så visst går det även att fota större akvarier.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Fortfarande bara 2 foton i denna omgång. Ok - det är rätt svårt att fota lite större akvarium, men om man kollar in på goldisarnas akvarium så har medlemmarna där lagt in mängder av snygga foton på sina akvarium.
              Du tror inte det är det som är problemet? Man får ju inte skicka in bilder som redan ligger på Zoopet...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av petnym
                Du tror inte det är det som är problemet? Man får ju inte skicka in bilder som redan ligger på Zoopet...
                Möjligen - men man tar ju sällan 12 foto åt gången utan man brukar ta en rad och de brukar bli ungefär lika bra.

                Har bara fiskarna rört sig lite mellan fotona (vilket de alltid gör) så kan man ju delta med ett annat foto än det man lagt in.
                Sen borde det väl dessutom vara som så att har man kunnat fota sitt akvarium tidigare så borde man väl fortfarande kunna göra det.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Möjligen - men man tar ju sällan 12 foto åt gången utan man brukar ta en rad och de brukar bli ungefär lika bra.

                  Har bara fiskarna rört sig lite mellan fotona (vilket de alltid gör) så kan man ju delta med ett annat foto än det man lagt in.
                  Sen borde det väl dessutom vara som så att har man kunnat fota sitt akvarium tidigare så borde man väl fortfarande kunna göra det.
                  Jag börjar nästan tro att du börjar få lite ågren att det inte har kommit foton så du ruckar lite på reglerna,det kan väl inte vara så svårt att åka till nån som har ett kar som är mer än 80cm eller mer.Det händer var månad att folk/deltagare köper in fisk för att fota och vinna tävlingen då borde detta vara lättare denna månaden man slipper köpa akvariet räcker man fotar den på plats hur svårt kan det vara
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • NIC
                    • January 2008
                    • 5121

                    Ursprungligen postat av Patrik Steen
                    Jag börjar nästan tro att du börjar få lite ågren att det inte har kommit foton så du ruckar lite på reglerna,det kan väl inte vara så svårt att åka till nån som har ett kar som är mer än 80cm eller mer.Det händer var månad att folk/deltagare köper in fisk för att fota och vinna tävlingen då borde detta vara lättare denna månaden man slipper köpa akvariet räcker man fotar den på plats hur svårt kan det vara
                    Väl talat Stene!
                    Förstår inte heller riktigt hur svårt det kan vara att fota ett kar på en knapp meter..

                    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av NIC
                      Förstår inte heller riktigt hur svårt det kan vara att fota ett kar på en knapp meter..
                      Har du gjort det någon gång och bilden blivit bra?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Guy Palm
                        • March 2002
                        • 5720

                        Ursprungligen postat av Patrik Steen
                        Jag börjar nästan tro att du börjar få lite ågren att det inte har kommit foton så du ruckar lite på reglerna,det kan väl inte vara så svårt att åka till nån som har ett kar som är mer än 80cm eller mer.
                        Undrar vilken regel han "ruckar# på ? Om det nu är så lätt att fota ett kar på en meter så är det väl bara att åka hem till någon. Eller har alla i skåne lagt ner sina stora kar p.g.a jordbävningsrisken
                        Guy
                        ,Poecilia,SKS,GOC,

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ursprungligen postat av Guy Palm
                          Undrar vilken regel han "ruckar# på ?
                          Kanske denna:
                          2/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta. Det är inte heller tillåtet att delta med foton som väldigt mycket påminner om andra tidigare inlagda foton.


                          Sedan stämmer reglerna dåligt här: http://www.zoopet.com/tavlingar/showgallery.php?cat=501
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            Ursprungligen postat av Guy Palm
                            Undrar vilken regel han "ruckar# på ? Om det nu är så lätt att fota ett kar på en meter så är det väl bara att åka hem till någon. Eller har alla i skåne lagt ner sina stora kar p.g.a jordbävningsrisken
                            Nja lite fel av mig att nämna kanske "rucka på"vad jag menar mer är att det är ok att ta redan inlgda bilder, fel det också av mig men ge tips vad man kan ta av kanske låter bättre det ska man väl själv lista utsen angående Jordbävningen så borde väl Hallands-Län ha kännt av en det är bara början enligt mig
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Guy Palm
                              • March 2002
                              • 5720

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Kanske denna:
                              2/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta. Det är inte heller tillåtet att delta med foton som väldigt mycket påminner om andra tidigare inlagda foton.


                              Sedan stämmer reglerna dåligt här: http://www.zoopet.com/tavlingar/showgallery.php?cat=501
                              I så fall kan vi lägga ner fototävlingen eftersom vi bryter mot den regeln i varje omgång. Det är bara att kolla bakåt i tiden så hittar man bilder på fiskarter som har varit med tidigare.
                              Den enligt mig löjligaste regeln är dock denna.
                              7/ Tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                              Guy
                              ,Poecilia,SKS,GOC,

                              Kommentar

                              • petnym
                                • May 2002
                                • 5028

                                Ursprungligen postat av Guy Palm
                                7/ Tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                                Vi var väl några som lyckades gissa fotografen på stor del av bilderna förra månaden... Fast nu skall iallafall jag sluta gnälla här. Fototävlingen är ju på det stora hela ganska bra även om vissa detaljer kunde förbättras.
                                Senast redigerad av petnym; 18 April 2009, 18:34.
                                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...