Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Jag har funderat lite på poängsättningen. Jag sätter samma poäng på ett par eller tror jag gjort det på tre någon gång, om jag inte kan välja en som är bäst. Så det brukar bli i grupper. Men jag fick för mig att en del sätter just 1-10 på bilderna. Alltså en 1a, en 2a osv. Om man poängsätter så blir det väl lätt orättvist om alla bilder har rätt lika kvalité. Men det kanske inte är någon som poängsätter så. Men att bara skicka in en bild tycker jag låter som en väldigt bra idé.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • elinor
      • February 2003
      • 1323

      Jag vet inte hur andra röstar men jag försöker grunda mina poäng efter vissa specifika saker:

      1. Skärpan
      2. Helhetsintrycket
      3. Ev. störande blickfång (eller vad man nu kan kalla det)

      Men eftersom jag inte är någon fotoexpert så kan ju givetvis min poängbedämning kanske ses som konstig, vad vet jag . Jag försöker trots min okunskap att ge så rättvisa poäng som möjligt även om jag ibland kan se att vissa av fotona jag gett lägre poäng har fått en mycket högre placering än den jag gett det.

      Det vore väldigt tråkigt om det vore så att det röstades på en viss fotograf istället för på fotografiet...Det borde väl i och för sig kanske gå att lösa genom att inte visa fotografens namn. Samtidigt så har jag svårt att tro att vi som röstar skulle "fotograf"-rösta...och det hade ju du Kjell inte heller kunnat se..

      Personligen så brur jag mig inte om vílken sorts fisk, växt, akvarium som finns på ett tävlande foto. Hade någon tagit ett foto på en stortå och detta foto hade haft en kanonskärpa osv..så hade det fått ett bättre poäng än om mina favoritfiskar (malawi) funnits på ett annat lite sämre foto.
      Till nästa omgång (dvs inte till den som det skickas in foton till just nu) kommer vi därför att ändra reglerna så att varje fotograf högst får skicka in ett foto - då blir det i så fall upp till resp. fotograf att själv försöka lista ut vilka fiskfoton som ger bäst utdelning.
      Det vore inte alls roligt...Om det är ex Malawi som gäller för tillfället så skiter det ju sig för dom som inte har möjlighet att fota sådana fiskar. Nej, "straffa" inte dom som troget skicker in flera kort..Det är faktiskt roligare om ni väljer ut vilka foton/motiv som kommer med. Det vore ju jättetråkigt om man röstade på sitt favorit motiv hela tiden.

      När man sätter poäng har jag fattat det som om man kan ge vilka poäng som helst...Vill jag ge 3 stycken foton 5 poäng vardera så gör jag det eftersom dom är värda detta. Tror inte att jag någon gång slängt in en liten 1:a... Jag gör precis som Sonja gör...sätter samma poäng på några foton om jag inte kan bestämma mig för vilket som är bäst.

      Om man vill ha en sån bra röstning som möjligt så kanske det vore bra att kanske beskriva för oss ickeexperter på fotobedömning, vad det är man ska titta efter...Ex: skärpa, hur det är beskuret, helhet osv. Då kanske det blir en mer jämnare bedömning..
      Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        Vad bra att poängsättningen diskuteras! De första gångerna jag röstade så rangordnade jag korten och satt å valde å svettades över i viken ordning jag ville ha korten. Sen ramla poletten ned... Klart att jag kunde ge två kort samma poäng och att ingen behövde få 1 som poäng!! Alla kort som tagit sig till en final har oftast varit av väldigt hög kvalitet och egentligen ligger väldigt få kort under betyget 5!

        Något som jag faktiskt lägger en liten pluspoäng på är om själva objektet är en aktiv rackare eller inte! Enligt min erfarenhet så är det bra mycket lättare att fota en corydoras än en guppy eller platy. Jag tror inte att det nånsin varit med nån bild på en guppy eller platy i fototävlingen och anledningen kan jag ju lätt ana mig till . Skulle det komma med en kanonbild på en guppy så skulle jag ge den väldigt höga poäng för det är fotografen värd! Fastän att jag inte tycker om guppy. Nån mer som tänker så? I övrigt så är jag helt överens med Elinor och Sonja om kriterierna för bedömning.

        Kanske skulle man få information om hur man poängsätter så man integör som jag och rangordnar från 1 till 10 (och irriterar sig över att det är 12 kort, det finns ju inte 12 poäng...:o . Jaja jag bjuder på min "dumhet" och erkänner!! Förresten var det jag som skickade in fem kort till senaste tävlingen, så vet ni det )
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • dl_4711
          • June 2005
          • 82

          Ursprungligen postat av doctor
          Tycker det vore väldigt trist om det vore så att man ger ett lågt betyg till en bild bara för att man inte tycker om motivet. Vi borde kanske ha en diskussion om hur vi ska bedömma bilderna? Går vi efter hjärtat eller sitter vi och tänker till för varje bild? Ville fotografen något mer med bilden eller bara avbilda fisken? Ville man utveckla sitt bildtänkande, ta en bild som väcker frågor om fisken så att betraktaren vill ta reda på mer om den. Kanske svamlar lite nu men ville iaf väcka tanken på vad vi egentligen går efter när vi betygssätter.
          Jag är rätt aktiv på ett stort fotoforum och där slutade den här typen av diskussioner med att betygssystemet slopades helt. Jag tror det är bättre att låta folk betygsätta som de vill, rättvisedebatter leder sällan någon vart.
          ///
          Dan L

          Kommentar

          • Johan73
            • December 2003
            • 483

            Jag har poängsatt varje foto utifrån vad jag tycker om just det fotot. Jag har inte tvingat mig att sätta 1,2,3,4.. poäng osv utan kan ha satt tex 9 på flera om jag tyckt att de var värda det. Om många har rangordnat korten och givit,1,2,3,4.. poäng så kan ju det förklara att vissa kanonkort ändå fått ett "lågt" snitt.Jag utgår från fotots kvalitet först och främst men visst färgas jag av att jag tycker att vissa fiskar är "finare" än andra, svårt att helt bortse från det..
            För min del skulle det vara ok om man bara fick skicka in ett kort/omgång just för att ni ska slippa dilemmat att välja men det spelar inte mig personligen nån roll faktiskt..
            Är väl alltid svårt med bedömmnings tävlingar men det är ju väldigt kul med fototävlingen så se till att den fortlever. Sen är det ju även kul att läsa folks kommentarer om varje foto, det är inte *bara* betyget i sig som räknas..Tycker kanske att man borde kunna lägga in sin kommentar direkt när man röstar istället för att vänta tills det är avgjort (för inte kan man väl det nu eller ..)
            Skulle kanske vara kul med topp 10 listan på första sidan om den utökades lite så det händer något på den, nu blir det lätt så att några kort får höga poäng och sen ligger de där för all framtid och många kort får man "aldrig se" om man säger (otydligt där kanske ).
            /J

            Kommentar

            • doctor
              • August 2002
              • 300

              Rättvisedebatt? Nu hänger jag inte med.
              Jag brukar sitta o fundera på dessa saker när jag ser bilderna. Självfallet ska folk betyssätta som de vill. Bilder som verkar ha lite eftertanke bakom brukar jag uppfatta som "intressantare" än en bild rakt på. De fångar mitt intresse. Brukar faktiskt ta reda på mer om just den fisken och jag har fått massor med fisk att sätta upp på min önskelista genom denna tävling.
              Min PBase
              Min Flickr

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                När jag poängbedömmer kort så tar jag efter min smak och känsla. Jag har ingen egen erfarenhet om teknik när det gäller fotografering.

                Det som avgör mina poäng är;
                skärpa, (gillar inte suddiga bilder)
                beskärning (många kort är för hårt beskärda enligt min smak),
                störande saker i bilden (tex en pump, smutsigt glas),
                vinkel mot fisken (upplever att enstaka bilder är tagna i fel vinkel),
                fiskens posé.
                Jag vill att bilden ska ge mig en härlig känsla av förmedling för ett högre betyg. Visa arter känner jag förmedlar mer än andra, vilket kanske är favoriserande, likväl att visa fiskar är mer fotogeniska.

                Vem som är fotograf bryr jag mig inte om. Är det en person som jag gillar eller tycker illa om spelar ingen roll för min bedömning. Det är ju ändå kortet jag bedömmer.

                Jag tycker det är bra att man får rösta som man själv vill och efter den kunskap som man själv har. När jag röstar så är mina röst högst 2 poäng från genomsnittet, vad jag vet med mig.

                Sen kanske en 7 för mig är mycket bra betyg medans för en annan person så är det medelmåttigt.

                Jag tycker att man ska få lov att skicka in mer än ett kort. Jag tycker också att ni ska plocka ut de bästa bilderna oavsett art, fotograf. Har någon 2 kanonkort så låt den ha med dom korten då. Det är ju de bästa bilderna som ska med. Om det nu är 12 fotografer som skickar in bilder så ska det inte vara självklart att man får med minst en bild. Enstaka av bilderna som kommit till final har varit för dålig kvalitet för att platsa enligt min smak och då hade jag hellre sett en fotograf få ha med mer än ett kort i finalen.

                Nu har ni mina åsikter och tankar.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  I denna omgång har det fram till nu inkommit 339 röster.

                  2 personer (petnym och rent vatten) har skickat in 5 foton till nästa omgång av fototävlingen.

                  Kul för övrigt att det kommit in så många synpunkter - jag kommer att summera och svara på de synpunkter som inkommit, men avvaktar lite för att dels se om det kommer in ytterligare synpunkter och dels för att jag behöver fundera igenom det hela lite.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • FI
                    • January 2002
                    • 1153

                    Jag håller med Marie J då det gäller betygssättningen, jag kör också mycket med en slags magkänsla. Fotot ska förmedla något. Att ta ett skarpt kort är inget stort problem med de kameror de flesta använder, att däremot ta ett bra kort är svårt oavsett kamera. Men fotot bör imponera både känslomässigt och fototekniskt för att de där högsta betygen ska bli aktuella för min del.

                    Något jag själv värderar högt är rörelse eller någon form av händelse, en fisk som blir arg på en annan, lek, uppvaktning, jakt, ätande osv. Visst är det kul med artbilder och grymma närbilder men får man in lite liv och rörelse i fotona så blir de betydligt roligare tycker jag själv. Tyvärr är det få sådana foton med i fototävlingen. Men det har väl sin naturliga förklaring, det är ju svårare att fota en fisk i rörelse än en som ligger blickstilla, speciellt då om man inte använder blixt.

                    Sedan appropå artrelaterad röstning. Jag tror det är både på gott och ont för fotografen om de som tittar på fotona känner till arterna. Om fotografen lyckas fånga det där speciella med en art som man gillar så blir det ofta pluspoäng, har fotografen däremot slarvat lite så man själv tycker att fotot inte gör arten rättvisa så kan det bli minuspoäng även om det är ett fototekniskt perfekt foto.
                    Detta gäller även tvärtom, känner man inte till arten så man missar att fotot inte gör arten rättvisa så kan ett fototekniskt foto få högre betyg än vad de som känner till arten tycker det borde få.

                    En annan sak, rent generellt tycker jag mig se att arter som är lite speciella placerar sig högre upp. Så att många röstar efter vilken art det är på fotot är jag övertygad om, men man kanske gör det helt omedvetet.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Jag brukar börja med att sortera dom i tre "högar" oskarpa i 3e, kanonbilder som berör mig i 1a och resten i 2a.
                      Sen försöker jag rangordna lite i de tre "högarna". Ibland får den "bästa" oskarpa samma poäng som den "sämsta" mellanhögen. Vem som fotar är fullständigt ointressant.
                      Men det är ju inte meningen att alla ska tycka likadant, som tur är. Vi är ju människor inte robotar.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        I denna omgång har det fram till nu inkommit 363 röster.

                        4 personer (mayweed, muppins, petnym och rent vatten) har skickat in 8 foton till nästa omgång av fototävlingen.
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 September 2005, 08:17.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          4 personer (petnym och rent vatten)
                          Öh? Vilka är dom andra två? ;-)
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av petnym
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            4 personer (petnym och rent vatten)
                            Öh? Vilka är dom andra två? ;-)
                            Sorry, missade det - tack för påpekandet.
                            Inlagt ovan nu
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • erland
                              • June 2003
                              • 410

                              Själv brukar jag vid röstningen börja med att titta igenom alla foton och göra en grov poängsättning där många foton har samma poäng, sen brukar jag titta på de 2-3 bästa fotona och försöka ge dem olika betyg i jag kan. D.v.s. jag brukar försöka utse ett kort som jag tycker är bättre än de övriga och ge det högre poäng. Sen under det så har det i alltid varit så att jag gett flera kort samma poäng. Jag under alla fototävlingar nedast gett under 5 i poäng till ett fåtal foton, så det är vanligtvis skalan mellan 9-5 som används, 10 använder jag endast för extremt bra kort (Tror det varit 2-3 hittills).

                              Saker som jag brukar ta med i bedömningen:
                              =================================
                              - Skärpan (Kort som inte har skärpan på rätt ställe får sämre betyg)
                              - Beskärning (Gillar inte avklippta fiskar såvida det inte gjorts på ett snyggt sätt)
                              - Mindre felaktigheter (blänk, smuts på rutan, pumpar i bakgrunden ger sämre betyg)
                              - Uppspända fenor (Gillar inte fiskar som har nedsjunkna fenor)
                              - Det där lilla extra (Vissa kort har det där lilla extra som gör att blicken dras in i kortet och man vill studera det närmare, det har varit relativt ovanligt hittillls i fototävlingarna men åtminstone i de två första tävlingarna fanns det hos de topplacerade korten. Detta är absolut den mest avgörande punkten då den finns, kort med "det där lilla extra" får oftast topbetyg av mig)

                              Saker som jag INTE brukar ta med i bedömingen:
                              ====================================
                              - Vem har tagit kortet (Hittills har detta inte påverkat någonting för mig, skulle jag börja titta på det skulle det nog främst från min sida resultera i att tidigare vinnare skulle få sämre betyg för att vi skall få fram nya vinnare. Men hittills har jag alltså inte tagit hänsyn till detta)
                              - Art på fisken (Detta tar jag inte medvetet någon hänsyn till, däremot så kan det nog vara så att jag undermedvetet gör det på så sätt ett bra kort på en ovanlig fisk skulle vinna över ett lika bra kort på en vanlig fisk)

                              Övrigt
                              =====
                              Det jag tycker är lite trist hittills i tävlingen är att det börjar kännas som att det är samma typ av kort som kommer in till varje tävling, d.v.s. rena artfotografier där fisken fyller nästan hela kortet och är fotat rakt eller snett från sidan och bara står där och gör ingenting. Det är relativt få kort som sticker ut och t.e.x. visa en händelse, visar växter. Anledningen är troligtvis att det är "enkelt" att ta ett foto på en fisk som står stilla medan det kräver mycket mer tid och tålamod att försöka fånga ett beteende.

                              Jag ser i och för sig inget större problem med att man bara skulle få skicka in 1 kort, men faktiskt så tycker jag inte denna begränsning behövs. Man kan faktiskt redan idag som fotograf välja att låta er(Kjell/Christian) avgöra vilket kort som skall komma med genom att skicka in flera kort eller också kan man välja att ha avgörandet i sin egen hand genom att endast skicka in endast ett kort.
                              Går det inte bara att ändra så att man får skicka in 3 kort men när ni avgör vilket av dem som skall komma med tittar ni bara på kvaliteten på kortet och inte på vilken art som är fotad ?

                              Angående att samma fotograf bara skall få vara med med ett kort, så är det nog så att i teorin är det en god tanke att de bästa korten skall vara med och därmed samma fotograf kan få vara ha med flera kort. I praktiken tror jag dock det skulle urholka hela tävlingen för det skulle göra att det kanske bara kom med hälften så många fotografer och såsmåningom skulle allt färre börja skicka in kort eftersom det var så svårt att komma med. Jag tycker dagens lösning där en fotograf endast kan få med ett kort är bra eftersom det gör att fler fotografer får vara med och tävla och det därigenom ökar intresset för tävlingen och kanske även sporrar nybörjare att försöka komma med.

                              Slutligen skulle jag gärna se att vi kunde ha något tema för varje fototävling, på detta sätt skulle kanske det kunna komma in lite mer varierande bilder. Några exempel på teman:
                              - Närbilder
                              - Actionbilder
                              - Hela akvarium bilder
                              - Växtbilder
                              Erland Isaksson
                              Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                              Min Zoopet Blog

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Som jag sagt skall jag mer i detalj återkomma till era synpunkter tidigare.

                                Bara en liten kommentar till detta
                                Slutligen skulle jag gärna se att vi kunde ha något tema för varje fototävling, på detta sätt skulle kanske det kunna komma in lite mer varierande bilder. Några exempel på teman:
                                - Närbilder
                                - Actionbilder
                                - Hela akvarium bilder
                                - Växtbilder
                                Tanken är god men problemet är ju att det utesluter många från att tävla - dvs de som inte har något akvarium som ger möjligheten att delta i en speciell kategori. Jag tror därför att antalet deltagande fotografer kommer att minska drastiskt om man gör så. Man måste också hålla i åtanke att det är vid årets slut vi har huvudtävlingen för de bästa fotona samt summerar fram den bäste fotografen och då blir det ju inte helt rättvist om vissa av praktiska skäl "stängs ute" från vissa månadstävlingar.

                                Vad vi däremot har tänkt göra är att vi framöver kommer att köra igång 2 separata tävlingar med dessa teman
                                1/ Hela akvariefoton
                                2/ Photoshop-foton på fisk
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...