Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Har just titta igenom de 26 inskickade fotona och måste säga att så jämn och hög kvalitet har det nog aldrig varit tidigare.
    Bland de som inte en hamnar bland de 20 så finns det flera kort som är så bra att de bara för något år sedan hade hamnat bland topp 10.
    Kul att konkurrensen är så tuff, men lite tråkigt jobb för mig att plocka bort de som inte går vidare.
    Nu så blir det nog ändå mer atraktivt att delta i fototävlingen när man kan sätta upp delmål.
    1) = Bli utvald bland de 20
    2) = Bli rankad bland de 12 bästa och få poäng
    3) = Gå vidare till årsfinalen
    Hoppas nu att fler än jag tänker på samma sätt .
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av Guy Palm
      Nu så blir det nog ändå mer atraktivt att delta i fototävlingen när man kan sätta upp delmål.
      1) = Bli utvald bland de 20
      2) = Bli rankad bland de 12 bästa och få poäng
      3) = Gå vidare till årsfinalen
      Hoppas nu att fler än jag tänker på samma sätt .
      Dessutom komma bland de 4 bästa i en omgång och hamna i "Hall of Fame"
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • miluhe
        • June 2006
        • 2090

        Det här med att vara anonym(som jag också var positiv till) i tävlingarna gör att i alla fall jag är mer försiktig att skicka in foton till goldmedlemmarnas fotoarkiv. Jag tänker mig noga för att de inte ska krocka med fototävlingen. Kanske är det så att zoopets fina fiskbeskrivning blir lidande på det här. Köper jag en ny fisk och gillar att tävla håller jag på bilden till tävlingen om jag kanske har en fisk som är lite ovanlig. Zoopet förlorar lite på det här för hade inte tävlingen varit anonym hade jag skickat in bilden på den här fisken i fotoarkivet, tagit en fräck till tävlingen. Känner att zoopet fotoarkiv förlorar lite på det här.

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          Håller med miluhe om att fotoarkivet går miste om en del godbitar här på grund av anonymiteten.
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            Ursprungligen postat av miluhe
            Det här med att vara anonym(som jag också var positiv till) i tävlingarna gör att i alla fall jag är mer försiktig att skicka in foton till goldmedlemmarnas fotoarkiv. Jag tänker mig noga för att de inte ska krocka med fototävlingen. Kanske är det så att zoopets fina fiskbeskrivning blir lidande på det här. Köper jag en ny fisk och gillar att tävla håller jag på bilden till tävlingen om jag kanske har en fisk som är lite ovanlig. Zoopet förlorar lite på det här för hade inte tävlingen varit anonym hade jag skickat in bilden på den här fisken i fotoarkivet, tagit en fräck till tävlingen. Känner att zoopet fotoarkiv förlorar lite på det här.
            Ursprungligen postat av drd
            Håller med miluhe om att fotoarkivet går miste om en del godbitar här på grund av anonymiteten.
            Det gör det väl inte, det är väl bara att lägga upp bilden efter fototävlingen i stället för före?
            Min zoon

            Kommentar

            • miluhe
              • June 2006
              • 2090

              Ursprungligen postat av Nitra98
              Det gör det väl inte, det är väl bara att lägga upp bilden efter fototävlingen i stället för före?

              Det blir färre foton man skickar in till fotoarkivet, i alla fall för mig. För man har ju inte hur många sorter som helst hemma och risken blir stor att de är för lika en tävlingsbild så man inte blir anonym. Jag är delad i frågan, tycker det är kul att vara anonym i tävlingen,men samtidigt för det den här nackdelen med sig.

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                Ursprungligen postat av miluhe
                För man har ju inte hur många sorter som helst hemma och risken blir stor att de är för lika en tävlingsbild så man inte blir anonym. Jag är delad i frågan, tycker det är kul att vara anonym i tävlingen,men samtidigt för det den här nackdelen med sig.
                Tror du verkligen att du är annonym bara för att du avstått från att ladda upp bilder på samma fisk innan?

                Jag kan slå vad om att jag hade kunnat tala om vilken fotograf som tagit vilken bild för minst 15 av föregående tävlings bilder. Tävlingsbidragen är inte det minsta anonym för den som är beredd att lägga lite tid på att luska runt. Det finns massor information i fotots stil, filnamn (som inte ändras), EXIF-data som talar om kameramodell och inställningar... Jämför man denna info med föregående tävlings bilder så är det inte alls svårt att gissa vem som tagit vilken bild eftersom det i stort sett är samma personer som deltar varje månad.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • miluhe
                  • June 2006
                  • 2090

                  Ursprungligen postat av petnym
                  Tror du verkligen att du är annonym bara för att du avstått från att ladda upp bilder på samma fisk innan?

                  Jag kan slå vad om att jag hade kunnat tala om vilken fotograf som tagit vilken bild för minst 15 av föregående tävlings bilder. Tävlingsbidragen är inte det minsta anonym för den som är beredd att lägga lite tid på att luska runt. Det finns massor information i fotots stil, filnamn (som inte ändras), EXIF-data som talar om kameramodell och inställningar... Jämför man denna info med föregående tävlings bilder så är det inte alls svårt att gissa vem som tagit vilken bild eftersom det i stort sett är samma personer som deltar varje månad.

                  Visst det stämmer. Men samtidigt tror jag inte de flesta som röstar tar sig den tiden för kolla upp vem som tagit bilden. Förhoppningsvis röstar de flesta på bilden man gillar bäst.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    Jag har inte riktigt förstått det där med anonymiteten.
                    Jag tycker det är bra at fotografens namn inte är synligt vid omröstningen, men att fotografen måste passa sig för vilken bild som skickas in, för att man inte ska kunna gissa vem fotografen är, det har jag väldigt svårt att förstå.
                    Utan namnangivelse så är man ju per definition annonym, även om 99% av sveriges befolkning skulle kunna gissa sig till vem fotografen kanske är.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      Vet inte varför detta skall diskuteras nu ? Det är "vi" själva som har velat att fototävlingen skall vara anonym och då får vi rätta oss efter det.
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • miluhe
                        • June 2006
                        • 2090

                        Att jag började beror på att jag menade att det är svårare att välja ut och skicka in bilder till fotoarkivet, sen fortsatte diskussionen

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          Ursprungligen postat av Guy Palm
                          Vet inte varför detta skall diskuteras nu ? Det är "vi" själva som har velat att fototävlingen skall vara anonym och då får vi rätta oss efter det.
                          Det är definitionen på annonym jag ställer mig frågande till, inte att tävlingen ska vara det, för det tycker jag också.
                          Jag är helt med på att man inte ska skicka in en bild som är, eller liknar, en tidigare publicerad bild. Men att jag inte skulle kunna skicka in en bild på min rosa prickiga slöjstärt med blåa stjärnor bara för att en bild (som inte är i närheten av att var samma eller likna tidigare publicerade bilder) av samma unika fisk finns publicerad förstår jag inte.
                          Finns inget namn är man annonym så länge fotot inte föreställer fotografen själv.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            Ursprungligen postat av heeke
                            Det är definitionen på annonym jag ställer mig frågande till, inte att tävlingen ska vara det, för det tycker jag också.
                            Jag är helt med på att man inte ska skicka in en bild som är, eller liknar, en tidigare publicerad bild. Men att jag inte skulle kunna skicka in en bild på min rosa prickiga slöjstärt med blåa stjärnor bara för att en bild (som inte är i närheten av att var samma eller likna tidigare publicerade bilder) av samma unika fisk finns publicerad förstår jag inte.
                            Finns inget namn är man annonym så länge fotot inte föreställer fotografen själv.
                            Där är jag helt enig med dig, eftersom jag har det andra exemplaret. Håller med Petnym att man kan lista ut de flesta fotografer. Kjell borde nog ändra regeln så den blir mer relevant.
                            Senast redigerad av Guy Palm; 26 February 2008, 11:51.
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              Ursprungligen postat av Guy Palm
                              Vet inte varför detta skall diskuteras nu ? Det är "vi" själva som har velat att fototävlingen skall vara anonym och då får vi rätta oss efter det.
                              Vi har velat att namnen skall tas bort, och det har skett. Jättebra. Hela diskussionen om att tävlingen på något sätt skulle blivit anonym eller ens skulle kunna bli det av något slags regelverk om vilka slags bilder som får sändas in, är helt absurd. Lägg ner.
                              Senast redigerad av petnym; 26 February 2008, 12:19.
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              • Robin_Hedstrom
                                • January 2005
                                • 1818

                                För mig är en anonym tävling en tävling där bidragen inte etiketteras med fotografnamn. Sen om du laddar upp 100 bilder på samma fisk i galleriet gör väl inget? Som sagt tidigare. Bara för att namn saknas på bidraget är fotografen aldrig anonym. Bilden i sig är fotografens signatur.
                                /Robin Hedström
                                http://www.robinhedstrom.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...