Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ni har nu bara några dagar på er - deadline den 21 - att komma in med bidrag till nästa månadstävling.
    Kan också "avslöja" att det denna gång så är det av någon anledning osedvanligt många som brutit mot någon av reglerna (se nedan) så även om 15 fotografer har skickat in bidrag så finns det faktiskt inte ens 12 fotografer som skickat in godkända foton vilket innebär att chansen att komma till finalen denna gång är osedvanligt hög.

    Till nästa månadstävling har det kommit in 27 foton från dessa tävlande petnym, muppins, Maria-Sjöjungfru, Micke, Micke_A, drd, kaj.p, Sonja, Martal, c.ciklid, Johan73, NE, Lenmar, ray, elinor.

    Vad gäller inskickande av foton kom ihåg vilka regler som gäller - bl.a. att fotona inte får vara inlagda tidigare på Zoopet, bredden eller höjden måste vara minst 1000 pixlar, samt fotona skall inte vara märkta på något sätt. I denna omgång finns det åtskilliga foton som inte kommer att godkännas pga av att de inte följer en av ovanstående regler.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Tisdag sista chansen

      Tisdag är sista dagen för att skicka in foton i denna omgång.


      Kan också "avslöja" att det denna gång så är det av någon anledning osedvanligt många som brutit mot någon av reglerna (se nedan) så även om 15 fotografer har skickat in bidrag så finns det faktiskt inte ens 12 fotografer som skickat in godkända foton vilket innebär att chansen att komma till finalen denna gång är osedvanligt hög.

      Till nästa månadstävling har det kommit in 28 foton från 16 tävlande nämligen - petnym, muppins, Maria-Sjöjungfru, Micke, Micke_A, drd, kaj.p, Sonja, Martal, c.ciklid, Johan73, NE, Lenmar, ray, elinor, morellen.

      Vad gäller inskickande av foton kom ihåg vilka regler som gäller - bl.a. att fotona inte får vara inlagda tidigare på Zoopet, bredden eller höjden måste vara minst 1000 pixlar, samt fotona skall inte vara märkta på något sätt. I denna omgång finns det åtskilliga foton som inte kommer att godkännas pga av att de inte följer en av ovanstående regler.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 June 2005, 12:14.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Näst sista dagen att skicka in foton

        Till nästa månadstävling har det kommit in 30 foton från 17 tävlande nämligen - petnym, muppins, Maria-Sjöjungfru, Micke, Micke_A, drd, kaj.p, Sonja, Martal, c.ciklid, Johan73, NE, Lenmar, ray, elinor, morellen, zone.
        Imorgon (tisdag) är sista dagen att skicka in foton i denna omgång.

        Denna gång så är det av någon anledning osedvanligt många som brutit mot någon av reglerna - bl.a. att fotona inte får vara inlagda tidigare på Zoopet, bredden eller höjden måste vara minst 1000 pixlar, samt fotona skall inte vara märkta på något sätt. I denna omgång finns det åtskilliga foton som inte kommer att godkännas pga av att de inte följer en av ovanstående regler.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          Det vore bra med nån form av bekräftelse på att foton gått in... Har mina 3 gått in?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av Azur
            Det vore bra med nån form av bekräftelse på att foton gått in... Har mina 3 gått in?
            Svar ja.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • aliback
              • April 2005
              • 163

              har aldrig skickat foton tidigare, jag har säkert gjort helt galet
              MVH
              Annelie

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Sista chansen att skicka in tävlingsbidrag

                Till nästa månadstävling har det kommit in 39 foton från 21 tävlande nämligen - petnym, muppins, Maria-Sjöjungfru, Micke, Micke_A, drd, kaj.p, Sonja, Martal, c.ciklid, Johan73, NE, Lenmar, ray, elinor, morellen, zone, azur, aliback, erland, doctor.
                Idag (tisdag) är sista dagen att skicka in foton i denna omgång.

                Denna gång så är det av någon anledning osedvanligt många som brutit mot någon av reglerna - bl.a. att fotona inte får vara inlagda tidigare på Zoopet, bredden eller höjden måste vara minst 1000 pixlar, samt fotona skall inte vara märkta på något sätt. I denna omgång finns det åtskilliga foton som inte kommer att godkännas pga av att de inte följer en av ovanstående regler.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Finaldeltagare utses just nu

                  Utan tvekan så lönade sig mitt tjat om fler bidrag eftersom vi denna gång fiock in rekordmånga foton (44 st) av hela 23 deltagare.
                  DEssa har bidragit - petnym, muppins, Maria-Sjöjungfru, Micke, Micke_A, drd, kaj.p, Sonja, Martal, c.ciklid, Johan73, NE, Lenmar, ray, elinor, morellen, zone, azur, aliback, erland, doctor, Drakulla, cgr.

                  Nackdelen med alla inskickade foton blir föstås att det blir svårare att utse finaldeltagare - men den smällen tar vi gärna.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ny omgång av fototävlingen

                    Nytt rekord i antalet insända foton – hela 47 stycken som skickades in av 23 deltagare.

                    Dessvärre var det också rekord i antalet diskade foton vilket inte var lika kul. Totalt diskades faktiskt hela 13 foton.
                    Det var följande regler som det bröts mot
                    2/ Maximalt tre foton per månad.
                    3/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta.
                    5/ Fotona får inte vara ”märkta” med copyrighttext eller liknande.
                    6/ Bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1000 pixlar.

                    Tycker att detta var väldigt tråkigt eftersom det bland de diskade fotona också fanns flera mycket bra foton som utan tvekan hade tagit en finalplats om reglerna hade följts. Detta innebar att flera fotografer helt missade finalen och att några fotografer inte fick med sina bästa kort till finalen

                    Nedan följer mina synpunkter på de foton som inte kom med denna gång - bättre lycka nästa gång.
                    Kom nu också ihåg att vi nu också har ytterligare en tävling bland de som röstar på alla 12 fotona och att vinnaren där vid årets slut kan vinna en fin Back to Nature bakgrund.

                    Drakulla: paroonhaj 2 - lite grötigt foto med 4 paroonhajar i ett alldeles för litet akvarium. Röd dvärgurami – fotot på själva fisken är bra men den verkar ju hållas i någon slags transportbehållare där en massa växter flyter omkring. Dessutom är inte Ikea-burken i bakgrunden så snygg.

                    Cgr – Mycket fint artfoto som var ytterst nära att gå till finalen. Det som drar ner betyget är att fotot är kornigt samt att huvudet är för mörkt och botten överexponerad (kunde ha skurits bort).
                    Doctor – samma foto som i förra omgången och därmed föll den på regel 3.
                    Aliback – fina foton på en skalar men de föll på att fenorna var ”avklippta” samt att det var oskärpa på ögat
                    Morellen – rätt kul malfoto som föll på oskärpan på fisken samt den ”dimmiga” bakgrunden.
                    Lenmar – alla fotona bröt mot regel 6.
                    Johan 73 – bröt mot regel 5.
                    C.Ciklid – udda annorlunda foto som föll på att malarna till vänster var oskarpa samt att stenarna i förgrunden syns för mycket (kunde ha skurits bort).
                    Martal – bröt mot regel 3 och 6.
                    Drd – bröt mot regel 3.
                    Micke A – dina två bästa foton bröt mot regel 3 och det tredje (Archocentrus) hade störande reflexer uppe till höger, en konstig vit pinne i mitten samt så ser fiskarna lite ”rumphuggna” ut.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • erland
                      • June 2003
                      • 410

                      Kjell några funderingar kring reglerna:

                      Regel 2: Visst är det okej att skicka in fler än 3 foton men det är bara de 3 sista man skickar in som kommer att få delta i tävlingen ?

                      Regel 3: Visst får man delta med foton som man skickat in till tidigare tävlingar men som inte ha kvalificerat sig och kommit med i tävligen tidigare ?

                      Regel 3: Vad gäller beträffande publicering på zoopet om man postat bilden i en forum tråd, blir den diskad då ?

                      Regel 3: Vad gäller beträffande publicering på zoopet om man postat en länk till bilden på sin egen hemsida i en forum tråd, blir den diskad då ?

                      Sen till sist en liten fundering, skulle du kunna lista även de bilder som bröt mot reglerna bland de fotografer som kom med bland de 12 utvalda bidragen när du listar anledningen till varför respektive kort inte kom med ?
                      Kom en bild från de 12 fotograferna inte med p.g.a. kvaliteten inte dög så behöver du inte ange något men det vore nog bra att alltid ange om en bild inte kom med p.g.a. den just bröt mot någon regel.
                      Erland Isaksson
                      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                      Min Zoopet Blog

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        Ursprungligen postat av erland
                        Sen till sist en liten fundering, skulle du kunna lista även de bilder som bröt mot reglerna bland de fotografer som kom med bland de 12 utvalda bidragen när du listar anledningen till varför respektive kort inte kom med ?
                        Kom en bild från de 12 fotograferna inte med p.g.a. kvaliteten inte dög så behöver du inte ange något men det vore nog bra att alltid ange om en bild inte kom med p.g.a. den just bröt mot någon regel.
                        Om man själv tagit bilden borde man veta om man märkt bilden med copyrighttext eller om man lagt in bilden tidigare. Att avgöra bildens storlek är ju trivialt eftersom till och med windows anger detta. Hur många bilder man skickar in borde ju inte vara så svårt att hålla koll på heller.
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Regel 2: Visst är det okej att skicka in fler än 3 foton men det är bara de 3 sista man skickar in som kommer att få delta i tävlingen ?
                          Egentligen inte men denna gång blev inte fotografen helt diskad. De som blev kvar var de tre först inskickade.

                          Regel 3: Visst får man delta med foton som man skickat in till tidigare tävlingar men som inte ha kvalificerat sig och kommit med i tävligen tidigare ?
                          Ja

                          Regel 3: Vad gäller beträffande publicering på zoopet om man postat bilden i en forum tråd, blir den diskad då ?
                          Teoretiskt sett ja - men risken för upptäckt är kanske inte så stor.

                          Regel 3: Vad gäller beträffande publicering på zoopet om man postat en länk till bilden på sin egen hemsida i en forum tråd, blir den diskad då ?
                          Nej, men vad vi vill undvika är att det skall ha bedrivits någon form av reklamkampanj för ett foto och om det är tydligt att länken är en dekl i en sådan så ligger det i farozonen.

                          Sen till sist en liten fundering, skulle du kunna lista även de bilder som bröt mot reglerna bland de fotografer som kom med bland de 12 utvalda bidragen när du listar anledningen till varför respektive kort inte kom med ?
                          Kom en bild från de 12 fotograferna inte med p.g.a. kvaliteten inte dög så behöver du inte ange något men det vore nog bra att alltid ange om en bild inte kom med p.g.a. den just bröt mot någon regel.
                          Redan nu tar det flera timmar för mig (tar hjälp av Christian) att välja ut foton och att behöva ge en motivering till samtliga foton skulle fördröja urvalsprocessen ytterligare.
                          Reglerna är ju som sagt ganska klara så man borde ju själv vara medveten om man brutit mot dom.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Vi har nu fått in 47 röster i denna omgång.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • erland
                              • June 2003
                              • 410

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Sen till sist en liten fundering, skulle du kunna lista även de bilder som bröt mot reglerna bland de fotografer som kom med bland de 12 utvalda bidragen när du listar anledningen till varför respektive kort inte kom med ?
                              Kom en bild från de 12 fotograferna inte med p.g.a. kvaliteten inte dög så behöver du inte ange något men det vore nog bra att alltid ange om en bild inte kom med p.g.a. den just bröt mot någon regel.
                              Redan nu tar det flera timmar för mig (tar hjälp av Christian) att välja ut foton och att behöva ge en motivering till samtliga foton skulle fördröja urvalsprocessen ytterligare.
                              Reglerna är ju som sagt ganska klara så man borde ju själv vara medveten om man brutit mot dom.
                              Ok, det känns tydligare nu med de klargörande du gjorde på mina frågor ovan så det räcker nog om ni fortsätter på samma sätt som tidigare.
                              Erland Isaksson
                              Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                              Min Zoopet Blog

                              Kommentar

                              • doctor
                                • August 2002
                                • 300

                                Haha vad klantigt av mig... Skickade in fel foto... Men nu kommer jag iaf få vara med i utlottningen av det där omröstar priset!
                                Min PBase
                                Min Flickr

                                Kommentar

                                Arbetssätt...