Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Det har än så länge kommit in 220 röster och 44 kommentarer i denna omgång.
    Kom ihåg att denna gång är temat "LEK" och vid röstningen skall man lägga stor vikt vid hur bra fotot uppfyller detta tema.

    Det har kommit in 9 foton till septemberomgången (deadline 21/8) som har ett valfritt tema. Fotona är insända av mayye159, miluhe, Tenkare, Vic, 3 guppy, eriahl, Lenmar, Guy Palm och kaj.p

    Teman för resten av året
    Oktober - tema: skaldjur
    November - valfritt motiv

    Reglerna i fototävlingen:
    1/ Maximalt ett tävlingsbidrag per månad och deltagare.
    2/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta.
    4/ Fotona får inte vara ”märkta” med copyrighttext eller liknande.
    5/ Bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1000 pixlar.
    6/ OBS! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Miina
      • April 2005
      • 215

      Jag tycker det är jättesvårt att veta hur man ska rösta den här omgången! Ska man se "lek" som man själv ser det? Ska man se "lek" som det regelrätta lekandet, eller ska man räkna med allt som innefattar lek (=yngelvård e.t..c)?

      Lek kan ju ses som något man leker (som barn leker) eller "fisksex", medan yngelvård, romspridning e.t.c. är ett resultat av lek.

      Tycker det är jättesvårt! Det känns som om det slutar med att jag röstar efter fotots kvalitet istället, vilket är fel (som du Kjell redan påpekat).
      Kram Miina

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Ursprungligen postat av Miina
        Jag tycker det är jättesvårt att veta hur man ska rösta den här omgången! Ska man se "lek" som man själv ser det? Ska man se "lek" som det regelrätta lekandet, eller ska man räkna med allt som innefattar lek (=yngelvård e.t..c)?

        Lek kan ju ses som något man leker (som barn leker) eller "fisksex", medan yngelvård, romspridning e.t.c. är ett resultat av lek.

        Tycker det är jättesvårt! Det känns som om det slutar med att jag röstar efter fotots kvalitet istället, vilket är fel (som du Kjell redan påpekat).
        Ordet "lek" kan ju uppfattas olika i olika personers ögon - jag tycker nog att allt detta kan inbegripas
        Lek kan ju ses som något man leker (som barn leker) eller "fisksex", medan yngelvård, romspridning e.t.c. är ett resultat av lek.
        Men det är som sagt upp till var och en som röstar att själv bedömma.

        Det känns som om det slutar med att jag röstar efter fotots kvalitet istället,
        Ja som sagt - då är ju temat helt förfelat. Några av fotona uppfyller enligt mitt sätt att se det inte alls kriteriet "lek" och då har jag gett det ett lågt betyg även om fotot i sig är bra.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 August 2007, 08:38.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          Ursprungligen postat av Miina
          Jag tycker det är jättesvårt att veta hur man ska rösta den här omgången! Ska man se "lek" som man själv ser det? Ska man se "lek" som det regelrätta lekandet, eller ska man räkna med allt som innefattar lek (=yngelvård e.t..c)?

          Lek kan ju ses som något man leker (som barn leker) eller "fisksex", medan yngelvård, romspridning e.t.c. är ett resultat av lek.

          Tycker det är jättesvårt! Det känns som om det slutar med att jag röstar efter fotots kvalitet istället, vilket är fel (som du Kjell redan påpekat).
          Temat var ju "LEK" kort och gott, så någon närmare definition av temat så här halvvägs in i tävlingen vore ju inte rätt...

          I tema-fototävlingar skall ju en bild både vara bra och passa in i temat. Personligen värdesätter jag också orginalitet högt.

          Ställ dig frågan "Lek?" när du får fram varje bild, och är det enda du kommer på sedan något i stil med: "vadå lek?" så passar inte fotot in på temat, (iallafall enligt din association), och då förtjänar kanske den bilden ingen högre poäng av dig.

          Kjell Fohrmans sätt att peka ut bilder, att kommentera att hur medlemmar röstat och här skriva att si och så många bilder borde ha lägsta betyg, när han är arrangör av tävligen tycker jag är förkastligt, och får mig bara att vilja hoppa av tävlingen...
          Senast redigerad av petnym; 07 August 2007, 08:11.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            Ursprungligen postat av Miina
            Tycker det är jättesvårt! Det känns som om det slutar med att jag röstar efter fotots kvalitet istället, vilket är fel (som du Kjell redan påpekat).
            Om du röstar efter fotots kvalitet så faller hela Temaidén, om fler gör det så misstänker i alla fall jag att fler beslutar sig för att hoppa av tävlingen.
            Håller med om att flera bilder denna gång inte har något alls med lek att göra. Varken på det ena eller andra sättet.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ursprungligen postat av petnym
              Kjell Fohrmans sätt att peka ut bilder, att kommentera att hur medlemmar röstat och här skriva att si och så många bilder borde ha lägsta betyg, när han är arrangör av tävligen tycker jag är förkastligt, och får mig bara att vilja hoppa av tävlingen...
              Jag har inte pekat ut något foto i vare sig denna eller någon annan tråd, jag har inte pekat ut hur någon enskild har röstat.

              Däremot har jag kraftfullt poängterat att
              1/ vi denna gång har ett tema som heter "lek" och detta skall vägas in när det gäller att rösta
              2/ vad som man sedan uppfattar som "lek" är upp till varje röstande att själv avgöra. Det viktiga är att man själv (som du också skriver Petnym) tar ställning till om fotot uppfyller ens egna kriterier för "lek".
              Samma "problem" gällde ju egentligen också när vi hade temat "rörelse" - det var upp till betraktaren (röstaren) att själv avgöra om fotot uppfyllde kriteriet "rörelse".

              Anledningen till att jag poängterar temat denna gång är, som jag sa tidigare, att jag sett att flera av de som röstat inte alls har vägt in "lektemat" vid röstningen och det verkar alltså som om de missat detta.
              Jag har också sett att några helt har hoppat över att rösta på vissa foton (de som inte direkt anknyter till lektemat) - kanske pga att de har svårt att bestämma sig hur de skall rösta på dessa foton.

              Ganska givet är dock att teman som "Rörelse" och "Lek" inte funkar så bra i en fototävling som denna - och det gäller både för de som tävlar som för de som röstar.
              För att det skulle funka skulle man nog haft striktare kriterier för vad som är "lek" och istället haft en jury som utdelat poäng i olika kategorier för hur lekkriteriet uppfyllts, kompostionen, tekniken, orginalitet etc.
              Så kommer det dock inte att bli - utan det får fortsätta att vara en mer lekfull fototävling där alla kan rösta utifrån hur bra man själv tycker själva fotot är, samt hur väl det uppfyller temat.

              Så oavsett hur du själv uppfattar temat "lek" så rösta och rösta på ALLA foton.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Det har än så länge kommit in 230 röster och 49 kommentarer i denna omgång.
                Kom ihåg att denna gång är temat "LEK" och vid röstningen skall man lägga stor vikt vid hur bra fotot uppfyller detta tema.

                Det har kommit in 9 foton till septemberomgången (deadline 21/8) som har ett valfritt tema. Fotona är insända av mayye159, miluhe, Tenkare, Vic, 3 guppy, eriahl, Lenmar, Guy Palm och kaj.p

                Teman för resten av året
                Oktober - tema: skaldjur
                November - valfritt motiv

                Reglerna i fototävlingen:
                1/ Maximalt ett tävlingsbidrag per månad och deltagare.
                2/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta.
                4/ Fotona får inte vara ”märkta” med copyrighttext eller liknande.
                5/ Bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1000 pixlar.
                6/ OBS! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Jag har inte pekat ut något foto i vare sig denna eller någon annan tråd, jag har inte pekat ut hur någon enskild har röstat.
                  Nej, du har inte uttalat exakt vilken eller vilka bilder det rör sig om, men med så få bilder i tävlingen och denna formulering "Några av fotona uppfyller enligt mitt sätt att se det inte alls kriteriet "lek" och då har jag gett det ett lågt betyg även om fotot i sig är bra", är det inte alls svårt att ana vilka du menar.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • Miina
                    • April 2005
                    • 215

                    Jag skrev ner mina tankar kring röstningen, inte i hopp om att få hjälp med att förstå vad som är rätt och fel i tävlingen. Orsaken till att jag skrev att det känns som om jag slutligen alltid röstar efter kvalitén, var just för att påvisa hur förvirrad jag känner mig. Har ännu inte röstat, men tänker ta mig i kragen nu och verkligen göra det. Hittills har jag bara tittat på bilderna, funderat och försökt rösta och loggat

                    edit: upps, kom åt skicka-knappen för fort!

                    Jo, slutat med att jag som sagt loggat ut i ren frustration för att jag inte vet hur jag ska få till en rättvis bedömning. Men som sagt, nu ska jag ta mig i kragen och få det gjort. Måste inrikta mig rejält på att få till det här med lek!
                    Kram Miina

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      Ibland kan det vara så att man behöver fundera lite till på vad man tycker om ett eller flera foton och röstar färdigt senare.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av petnym
                        Nej, du har inte uttalat exakt vilken eller vilka bilder det rör sig om, men med så få bilder i tävlingen och denna formulering "Några av fotona uppfyller enligt mitt sätt att se det inte alls kriteriet "lek" och då har jag gett det ett lågt betyg även om fotot i sig är bra", är det inte alls svårt att ana vilka du menar.
                        Så här skrev jag i denna tråd när temat var "Rörelse"

                        Det är verkligen blandad kvalité på fotona i denna omgång några är riktigt bra och genomarbetade, medan man för andra har lite svårt att förstå att temat är "rörelse"
                        Nåväl man kan lugnt säga att om man får till ett bra rörelsefoto så är i chansen i alla fall utomordentligt stor att man blir högt placerad i denna omgång
                        samt

                        Kom ihåg att ni denna gång i huvudsak skall se till hur bra fotot passar in på temat RÖRELSE. Ett tekniskt mycket bra kort, men som dåligt passar in på temat "rörelse" skall därför ha ett lågt betyg.
                        Med andra ord skrev jag ungefär samma då - men då protesterade du inte.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • 3 guppy
                          • February 2007
                          • 2068

                          Håller med om att måga INTE uppfyller lek-kraven men om det är *noll lek* och fotat annars är jättebra så kan det i alla fall få 5 av mig.
                          (Lite småmjäkig här)

                          Lek kan vara många olika saker!

                          som i kaj,p,s fall yngelvård,i mitt *fiskbus* och petnyms fall lekfull färgteckning.

                          *Fisksex* och födande fiskar har jag inte sätt så mycket.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av 3 guppy
                            Håller med om att måga INTE uppfyller lek-kraven men om det är *noll lek* och fotat annars är jättebra så kan det i alla fall få 5 av mig.
                            (Lite småmjäkig här)

                            Lek kan vara många olika saker!

                            som i kaj,p,s fall yngelvård,i mitt *fiskbus* och petnyms fall lekfull färgteckning.

                            *Fisksex* och födande fiskar har jag inte sätt så mycket.
                            Tycker inte att vi skall diskutera enskilda foton - DET vore att försöka styra röstningen.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              Ursprungligen postat av petnym
                              Kjell Fohrmans sätt att peka ut bilder, att kommentera att hur medlemmar röstat och här skriva att si och så många bilder borde ha lägsta betyg, när han är arrangör av tävligen tycker jag är förkastligt, och får mig bara att vilja hoppa av tävlingen...
                              Du framstår som löjlig nu när du ens kommenterar det! Är du verkligen så vansinnigt tävlingsinriktad som det verkligen framgår i dina kommentarer?? Du tolkar det du läser till din egen nackdel, snälla gör inte det!! Jag harinte överhuvudtaget alls tänkt mig din bild som en av dem som inte passar in. Låtsas att du är någon annan istället, skaka på axlarna och istället för att tänka "måste vinna" så tänk: "det är bara en liten fototävling på zoopet".Jag tror att du tar åt dg helt i onödan nu!!
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              • 3 guppy
                                • February 2007
                                • 2068

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Tycker inte att vi skall diskutera enskilda foton - DET vore att försöka styra röstningen.
                                Knappast! har ju bara sagt vad som finns på bilden.
                                och det ser väl alla goldisar ändå?????

                                Kommentar

                                Arbetssätt...