Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Omröstningen för årets bästa foto har kört igång - så sätt igång och rösta.
    Även i år kommer vi att lotta ut många fina vinster bland de som röstar.

    Det har än så länge kommit in 323 röster

    Glöm inte heller att skicka in foton till nästa omgång av fototävlingen
    Det har kommit in 7 foton till januaritävlingen - från rent vatten, wide5, bette, qenzo, miiaoo, Tenkare och starman

    Nästa års teman i fototävlingen
    Januari - valfritt motiv
    Februari - tema: humor
    Mars - valfritt motiv
    April - tema: växter
    Maj - valfritt motiv
    Juni - tema: rörelse
    Juli - valfritt motiv
    Augusti - tema: lek
    September - valfritt motiv
    Oktober - tema: skaldjur
    November - valfritt motiv
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Glöm inte heller att skicka in foton till nästa omgång av fototävlingen
      Är fortfarande i "valet och kvalet" om jag skall deltaga i nästa års tävlingar eller ej...
      Senast redigerad av petnym; 07 December 2006, 09:55.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Hoppas verkligen att såväl Micke, Sonja, petnym, doctor, muppins etc. etc. och andra riktigt bra fotografer också ställer upp nästa år. Ni behövs som inspiration för alla oss andra och de bra foton som ni och flera andra har ställt upp med har ju också gjort att nivån på alla foton i fototävlingen har förbättrats.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Det har ju varit en väldans massa skrivande om hur tävlingarna ska och kan vara. Egentligen skulle det väl vara kul/inspirerande om en/några tävlingar inte är öppna dom som vunnit säg två eller flera tävlingar tidigare?
          Jag sitter också och funderar på hur jag ska göra framöver.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av Sonja
            Det har ju varit en väldans massa skrivande om hur tävlingarna ska och kan vara. Egentligen skulle det väl vara kul/inspirerande om en/några tävlingar inte är öppna dom som vunnit säg två eller flera tävlingar tidigare?
            Jag sitter också och funderar på hur jag ska göra framöver.
            Dels har vi ju nu ändrat som så att en del tävlingar har teman och då blir ju förutsättningarna helt annorlunda. Att t.ex. spegla ämnet fisk/akvariehumor på ett foto blir ju helt annorlunda än att ta ett perfekt fiskfoto.
            Sedan har vi ju också en del funderingar om andra typer av fototävlingar (förslag önskas gärna).

            Sedan kommer vi också att ha en del lite annorlunda regler för nästa år - dels så utökar vi antalet finalfoton till 16 och dels så kommer en person bara att kunna få med 4 foton i årsfinalen. Detta för att det skall bli fler i toppen.
            Sedan kommer vi också att titta över hur vi kan förändra priserna lite - dels så blir det något bättre priser till årsvinnarna och dels också ytterligare något pris för att stimulera bredden.

            Med ovanstående förändringar som tematävlingar och lite annorlunda regler så tror jag att det kommande år kommer att bli en betydligt intressantare och mer spännande tävling.

            Att vissa gnäller får man leva - så kommer det alltid att vara hur man än förändrar reglerna.
            Fototävlingen i Kolmården blir ju också den optimala fototävlingen där alla tävlar på exakt lika villkor och omröstningen blir helt anonym. Priserna är ju också fantasiskt fina (mycket tack vare välvilliga sponsorer).
            Så om man inte ställer upp där och sedan ändå fortsätter att klaga över orättvisa villkor - ja då återstår det bara att man är en usel förlorare som vill skylla på något annat och inte vill utveckla sig själv som fotograf

            Jag tror inte riktigt på idén att utestänga vissa från deltagande pga att de vunnit för mycket tidigare - hur kul är en seger som är baserad på att de bästa fotograferna inte får vara med.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Visst håller jag med dig, Kjell. Det är jättekul att tävlingen utvecklas och Kolmårdstävlingen blir riktigt intressant. Få se hur långt man hinner på tio minuter med att läsa in sig på kameran och trötta ut fiskarna
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                Ursprungligen postat av Sonja
                Visst håller jag med dig, Kjell. Det är jättekul att tävlingen utvecklas och Kolmårdstävlingen blir riktigt intressant. Få se hur långt man hinner på tio minuter med att läsa in sig på kameran och trötta ut fiskarna
                Fundera på hur du skall lösa problemet med Tropikariums välvda akvarieglas, de kommer nog ge en större utmaning än själva kameran...
                Senast redigerad av petnym; 07 December 2006, 11:48.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Visst håller jag med dig, Kjell. Det är jättekul att tävlingen utvecklas och Kolmårdstävlingen blir riktigt intressant. Få se hur långt man hinner på tio minuter med att läsa in sig på kameran och trötta ut fiskarna
                  Jag kommer att ställa in några standardinställningar (kameran är förövrigt så pass enkel att det inte finns utrymme för några avancerade inställningar) på kameran som funkar om fiskarna är på rätt humör

                  Fundera på hur du skall lösa problemet med Tropikariums runda akvarieglas, de kommer nog ge en större utmaning än själva kameran...
                  Varför skall saker och tinga vara enkla
                  Som ni kan se från Kolmården i Offentliga akvarier så fick jag inte till ett enda vettigt fiskfoto där och då hade jag en betydligt bättre kamera
                  Men som sagt - det blir ju exakt lika för alla
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • doctor
                    • August 2002
                    • 300

                    Ja det där glaset är lurigt! Men det finns ju akvarier med plana rutor oxå vill jag minnas men de var rätt små.
                    Min PBase
                    Min Flickr

                    Kommentar

                    • miluhe
                      • June 2006
                      • 2090

                      Vilken vånda att rösta i finalen Vilka härliga bilder? Helt underbara allihop.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Omröstningen för årets bästa foto har kört igång - så sätt igång och rösta.
                        Även i år kommer vi att lotta ut många fina vinster bland de som röstar.

                        Det har än så länge kommit in 417 röster

                        Glöm inte heller att skicka in foton till nästa omgång av fototävlingen
                        Det har kommit in 8 foton till januaritävlingen - från Guy Palm, rent vatten, wide5, bette, qenzo, miiaoo, Tenkare och starman

                        Nästa års teman i fototävlingen
                        Januari - valfritt motiv
                        Februari - tema: humor
                        Mars - valfritt motiv
                        April - tema: växter
                        Maj - valfritt motiv
                        Juni - tema: rörelse
                        Juli - valfritt motiv
                        Augusti - tema: lek
                        September - valfritt motiv
                        Oktober - tema: skaldjur
                        November - valfritt motiv
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          TYcker jag har svårt o ge dem annant betyg nu än de fick i grundomgångarna. Hade varit lättare om man fått rangordna dem 1-12.

                          När det gäller mitt fortsatt deltagande. så blir det nog mindre är ju ingen flitig fotograf o har också aldeles för mycket kvar o lära. Tar dock mest kort när andan faller på så att fixa fram ett kort för ett tema passar nog inte riktigt mig. Men får jag något bra o det passar in så kommer jag klart o skicka in det.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            har också aldeles för mycket kvar o lära.
                            Det har vi nog alla - därför har vi "fotokursen" på Kolmårdsträffen
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Det har än så länge kommit in 569 röster i finalomröstningen

                              Glöm inte heller att skicka in foton till nästa omgång av fototävlingen
                              Det har kommit in 8 foton till januaritävlingen - från Guy Palm, rent vatten, wide5, bette, qenzo, miiaoo, Tenkare och starman

                              Nästa års teman i fototävlingen
                              Januari - valfritt motiv
                              Februari - tema: humor
                              Mars - valfritt motiv
                              April - tema: växter
                              Maj - valfritt motiv
                              Juni - tema: rörelse
                              Juli - valfritt motiv
                              Augusti - tema: lek
                              September - valfritt motiv
                              Oktober - tema: skaldjur
                              November - valfritt motiv
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Det har än så länge kommit in 653 röster i finalomröstningen

                                Glöm inte heller att skicka in foton till nästa omgång av fototävlingen
                                Det har kommit in 8 foton till januaritävlingen - från Guy Palm, rent vatten, wide5, bette, qenzo, miiaoo, Tenkare och starman

                                Nästa års teman i fototävlingen
                                Januari - valfritt motiv
                                Februari - tema: humor
                                Mars - valfritt motiv
                                April - tema: växter
                                Maj - valfritt motiv
                                Juni - tema: rörelse
                                Juli - valfritt motiv
                                Augusti - tema: lek
                                September - valfritt motiv
                                Oktober - tema: skaldjur
                                November - valfritt motiv
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...