Hur gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskpinnen
    • January 2004
    • 89

    Hur gör man?

    Hejsan!
    Jag undrar hur man gör för att få bra bilder i akvariet? När jag fotar blir det mest bara suddigt. Inte alls lika snyggt som det är i mångas "zooner". Skall man fota när det är mörkt eller ljust i rummet? Blixt? Extra ljus? speciella inställningar på kameran? Jag har en vanlig 4megapixlars digitalkamera, funkar det?

    Tacksam för alla råd och tips!
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen skickat av Fiskpinnen
    Hejsan!
    Jag undrar hur man gör för att få bra bilder i akvariet? När jag fotar blir det mest bara suddigt. Inte alls lika snyggt som det är i mångas "zooner". Skall man fota när det är mörkt eller ljust i rummet? Blixt? Extra ljus? speciella inställningar på kameran? Jag har en vanlig 4megapixlars digitalkamera, funkar det?
    Fotar du stillastående fiskar eller växter går det bra att fota i mörkt rum utan blixt men med stativ(!). Bilder tagna på detta sätt brukar få en felaktig färgton men det går att justera.

    Fotar du rörliga fiskar är extra ljus eller blixt nästan ett måste. Med kameran mot glaset undviker man att blixten reflekteras i den främre glasrutan. Annars är en extern blixt att föredra.

    Generellt är det lättast att undvika reflektioner från andra föremål i rummet om man fotar i ett mörkt rum.

    Speciella inställningar på kameran är nog mycket beroende på vad kameran har för finesser. Tex "macroläge" brukar vara vanligt.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      Du kan oxå prova att stå ungefär 1.5 meter ifrån rutan, snett uppifrån / nerifrån (så att reflexen från blixten stutsar åt ett annat håll än tillbaka mot kameran) och sen zooma in lite..
      Ta alltså med blixt på..
      Detta funkar med vanliga budgetkameror utan en extern blixt..

      Har du manuella inställningar kan du prova att dra ner lite på blixten osv... Rena rutor är ett måste!

      Mycket ljus -> kort slutartid = skarpa bilder
      Lite ljus -> lång slutartid = suddiga bilder

      Har du en stark lysrörslampa kan du prova att rikta den mot karet..

      Kommentar

      • erland
        • June 2003
        • 410

        #4
        Att du får suddiga bilder beror på att kameran är inställd på för lång slutartid, lösningen på det är något eller alla av:

        1. Tillföra mer ljus helst genom extern blixt men alternativt genom att ställa upp lampor brevid akvariet, lägga på extra lysram eller i nödfall använda den interna blixten. Använder man interna blixten skall man försöka ta korten lite från sidan, står man rakt framför akvariet kommer blixten att reflekteras rakt tillbaka och du får bara ett enda stort blixtljus på kortet.

        2. Ställa in slutartiden manuellt så att den blir kortare, förmodligen ställs slutartiden in automatiskt av kameran nu och det resulterar i alldeles för lång slutartid om du inte använder blixt. Längre slutartid än 1/30 sekund gör det väldigt svårt att få skarpa bilder, själv brukar jag ofta försöka köra med 1/50 sekund eller snabbare om jag inte använder blixt. Observera dock att när du ställer in slutartiden manuellt så resulterar det troligen att korten blir för mörka så för att de skall bli tillräckligt ljusa måste du förmodligen också antingen tillföra mer ljus eller också ställa upp ISO inställningen på kameran. Redigering i bildbehandlingsprogram är nästan ett måste när man fotar utan blixt.

        3. Se till att både kameran och motivet du fotar är stilla. Att få kameran att stå still löser du genom att ha den på ett stativ. Att få fiskarna att stå still är enklast genom att inte flytta kameran till fiskarna utan istället ställa sig på ett ställe och vänta på att fiskarna kommer dit. Sen finns det ju fiskar som aldrig står still och då är blixt enda alternativet.

        Från början när man fotar blir nästan alla kort misslyckade, blir 1 av 10 kort bra så har man lyckats väldigt bra ofta är det ännu färre som blir bra. Så tålamod är mycket viktigt, kanske till och med det viktigaste.
        Erland Isaksson
        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
        Min Zoopet Blog

        Kommentar

        Arbetssätt...