Blixt ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    Blixt ??

    Skaffade en Canon EOS 1000 i somras och har varit rätt nöjd med köpet. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132085

    Jag har inte hunnit testa olika finesser så mycket jag skulle ha velat men jag har ändå stött på ett problem. Jag skulle vilja ta foton inomhus tex av barnens aktiviteter i gymnastiksalar mm. Dessutom är det olika inomhusevenemang i kyrkor mm. så här års där avstånden kan bli rätt långa och ljuset inte är det bästa. Den inbygda blixten räcker inte till mer än i hemförhållanden på sin höjd.

    Så till frågan. Är en blixt det rätta verktyget för dylika situationer? På hur långa avstånd kan man fota inomhus med en separat blixt. Då menat jag inte några pro blixtar utan blixtar i prisklassen för en glad nybörjare. Finns det något annat man kan ta i beaktande. Man kan ju få bra kort inomhus med längre slutartider mm. men problemet är att målen oftast är rörliga och bilderna då blir suddiga.

    Nu lagom till jul saluförs en blixt "Canon Speedlite 270 EX" för 139,90€. Vad jag surfat runt litet har jag fått för mig att det är en prisvärd blixt. Kommer jag att ha nytta och glädje av en blixt under de omständigheter jag beskrivit eller är det bortkastade pengar?
    h. Johan
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Tror att du skulle behöva en rejälare blixt för att uppleva riktigt bra bilder eller allra helst ett ljusstarkare objektiv med bländare 2.8 och helst IS på gluggen.

    Speedlite 580 ex är en vettig blixt men även den lite mindre 430 ex som jag äger 2 st av och använder bägge till inomhus plåtning och akvariefoto.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #3
      Ursprungligen postat av drd
      Tror att du skulle behöva en rejälare blixt för att uppleva riktigt bra bilder eller allra helst ett ljusstarkare objektiv med bländare 2.8 och helst IS på gluggen.
      Ja, lågbudget är inte alltid det bästa. Eftersom jag är en total nybörjare begriper jag mig inte så mycket på alla olika värden mm. Kan du utveckla det där med objektivet litet?
      h. Johan

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av JLi
        Jag har inte hunnit testa olika finesser så mycket jag skulle ha velat men jag har ändå stött på ett problem. Jag skulle vilja ta foton inomhus tex av barnens aktiviteter i gymnastiksalar mm. Dessutom är det olika inomhusevenemang i kyrkor mm. så här års där avstånden kan bli rätt långa och ljuset inte är det bästa. Den inbygda blixten räcker inte till mer än i hemförhållanden på sin höjd.
        Det bästa du kan göra är att gå närmare... Åk tidigare så du kan välja bästa platsen i kyrkan (Vid mittgången, långt fram). Den blixt du nämner är en av Canons svagaste och kommer inte att räcka om avståndet är långt... (inte ens de kraftigaste blixtarna räcker egentligen om avståndet är långt)
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • JLi
          • December 2004
          • 773

          #5
          Ursprungligen postat av petnym
          Det bästa du kan göra är att gå närmare... Åk tidigare så du kan välja bästa platsen i kyrkan (Vid mittgången, långt fram). Den blixt du nämner är en av Canons svagaste och kommer inte att räcka om avståndet är långt... (inte ens de kraftigaste blixtarna räcker egentligen om avståndet är långt)
          OK. Det var litet det jag var rädd för. Så en dylik blixt funkar alltså bäst i hemförhållanden.
          h. Johan

          Kommentar

          • Jim_J
            • October 2009
            • 254

            #6
            Du kan ju även öka ISO talet så får du per automatik längre räckvidd på blixten. Bilderna kan dock bli lite korniga, men det kanske går att leva med?
            160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
            350L Diskus
            160L Vattenskalle (lejonhuvud)

            Kommentar

            • JLi
              • December 2004
              • 773

              #7
              Ursprungligen postat av Jim_J
              Du kan ju även öka ISO talet så får du per automatik längre räckvidd på blixten. Bilderna kan dock bli lite korniga, men det kanske går att leva med?
              Ja det funkar med litet korniga bilder särskilt då man framkallar 10 storleks foton. Vid stora förstoringar kan ju kvaliten bli lidande.
              h. Johan

              Kommentar

              • JLi
                • December 2004
                • 773

                #8
                Nu har jag sett Speedlite 270 EX blixten live och har definitivt skippat tankarna på den. Den verkade mest som en "leksak" i handen. Nu går jag litet i tankarna på att skaffa en Speedlitte 430 i stället. Den verkar helt klart mycket bättre och mångsidigare och prisskilnaden är inte så enormt stor.
                h. Johan

                Kommentar

                Arbetssätt...