Vilken färgtemp på T5 för naturlig återgivning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    • April 2004
    • 138

    Vilken färgtemp på T5 för naturlig återgivning?

    Hej på er!

    Detta är faktiskt en fråga som inte gäller akvarium utan terrarium men jag vet att många akvarister, särskilt inom växtakvarestiken, har bra koll på det här med ljus.

    Om jag vill ha ett T5-lysrör som ger ett naturligt sken, är det då 10000K som gäller? Jag vet att det anses vitt men på så vis får man väl inga förstärkningar eller förvrängningar?

    Hjälp mig. Ngn påstår att det är 6500 som gäller. Hur ligger det till?

    Mvh.
    Ricard

    ps. tanken är att det skall se naturligt ut, både på foto och vid beskådning och jag har inte vattnets brytning att ta hänsyn till då det är terrariemiljöer det är frågan om. ds.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Solen ligger ju på ca. 6.000 Kelvin, sedan är det väl en annan sak att vid fotografering så förvränger ju kameran ofta färgerna en del
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      6500K är ett slags standard för dagsljus; det är den ljustemperatur där ljuset anses vara helt neutralt, dvs vitt = vitt, utan färgton. Det är ungefär samma vita ljus du kan se en ljus mulen sommardag. Kameror, monitorer etc brukar vara inställda för 6500K.

      10000K har en svag blå ton, vilket upplevs som "krispigt" och "rent" ljus. Akvarievattnet har ju dessutom ofta en svag gul ton som motverkar blåsticket i ljuset. Jag använder 10000K lampor i mina kar.

      Solsken på sommaren i sverige anses ha en ljustemperatur på cirka 5000 - 5500K, dvs med tydlig gul färgton.
      Senast redigerad av Azur; 01 September 2009, 20:18.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Ricard
        • April 2004
        • 138

        #4
        .. tack för era inlägg!

        När jag hade saltkar uppfattade jag 10000K som isvitt men det klart att jag hade själv 20000 2st. 250W MH så jag var klart blåfärgad i huvé ...

        Så om jag exv. skaffar lysrör som detta så får jag vitare och mer naturlig känsla än som nu, när jag i mitt terrarium har dessa!

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Solen ligger ju på ca. 6.000 Kelvin, sedan är det väl en annan sak att vid fotografering så förvränger ju kameran ofta färgerna en del
          Nja Kjell, sa lange du kor med film eller har digitalkameraninstalld runt 5600-6200 K sa haller jag inte med. Det ar vara ogon som forvranger. Dagsljusets fargtemperatur andras under dagen och med moln och sa. En yta belyst av bla himmel dvs skugga pa dan upplevs oftast som bla pa film men inte i verkligheten da vara ogon anpassar sig. Sa klaga inte pa kameran, den ar oskyldig.. Men det finns hjalp
          Senast redigerad av Xul; 01 September 2009, 21:55.

          Kommentar

          • Ricard
            • April 2004
            • 138

            #6
            Ursprungligen postat av Xul
            Nja Kjell, sa lange du kor med film eller har digitalkameraninstalld runt 5600-6200 K sa haller jag inte med. Det ar vara ogon som forvranger. Dagsljusets fargtemperatur andras under dagen och med moln och sa. En yta belyst av bla himmel dvs skugga pa dan upplevs oftast som bla pa film men inte i verkligheten da vara ogon anpassar sig. Sa klaga inte pa kameran, den ar oskyldig.. Men det finns hjalp
            år gäna dela med dig om hjälpen. Även om tråden ligger under foto så är huvudfrågan vilket lysrör man skall ha (T5) för att ha så naturlig känsla som möjligt. Hjälp mig gärna med detta!

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Då jag har blivet anklagad och personligt påhoppad och ledningen vägrade ta ställningen och sa att jag skulle leva med det, går jag nu in och raderar en del utav mina inlägg manuellt då ingen hänsyn tages till att jag vill avsluta mitt medlemskap.
              Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 01:59.

              Kommentar

              • Xul
                • January 2007
                • 709

                #8
                Vet inte om du kor kemiskt eller digitalt.. men mindre kompenseringar kan goras med fargbalansfilter (blatt - gult) Men har du rigtigt hog fargtemperatur har du sakert oxa ett violett stick i bilden da ar det svarare. Kanske hellre ligga lite gult till med ljuskallan och jag tror det ar lattare..

                Om du har blixt med kabel typ stavblixt kanske man kanske "skjuta" med den uppifran utan huv pa.. Bara en tanke Eller snett fran sidan.. Pang pa framifran blir inte bra..
                Senast redigerad av Xul; 01 September 2009, 22:47.

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Det är ganska ont om rör som ligger på en färgtemp mellan 5000 och 10000K. Jag tipsade på ett annat akvarieforum om ett nytt(?) rör från Philips som heter något i stil med TL-D Super 80 Triphosphor Activiva Natural 8000K. Det vore intressant att prova, och det är ju dessutom ett trifosfor-rör. Förhoppningsvis är det lika bra som aquarelle (fast med en aning varmare ton, vilket jag skulle välkomna)...
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ricard
                    Så om jag exv. skaffar lysrör som detta så får jag vitare och mer naturlig känsla än som nu, när jag i mitt terrarium har dessa!
                    Färgtemperaturen säger att de nya lysrören kommer att ge ett vitt ljus med svag gul ton, men du bör också kolla CRI, dvs color rendition index för rören. Högt CRI, över 90%, innebär färger som ser naturliga ut.

                    Aquarelle har rosa ljus pga att det är ett gro-lux rör; det anses ha 10000K ljus men det är lite missvisande pga att dess spektrum nästan bara innehåller rött och blått ljus. Aquarelle har lågt CRI pga detta - det framhäver blå och röda färger medan andra färger försvagas.

                    Hederliga gamla Philips TLD 965 har >95% CRI och 6500K ljustemperatur. Det är bra rör för t.ex. fotografering. Men 6500K ser ut som ljuset en MULEN dag, vill du ha nåt som ser ut som solsken i terrariet får du leta efter rör med färgtemperatur mellan 5000-6000.
                    Senast redigerad av Azur; 02 September 2009, 07:34.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Osram Lumilux 954 kan nog vara ett bra alternativ.
                      Ra index >90 och 5400K
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...