Ciklidbladet + almanacka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ciklidbladet + almanacka

    Årets sista nummer av medlemstidningen CIklidbladet har kommit - som vanligt en oerhört bra tidning med en hel hög med intressanta reportage bl.a. 2 intressanta artiklar av Christian.
    Som extra bonus bifogades också en riktigt bra almanacka där alla foton tagits av Zaphi - speciellt gillar jag fotot på omslaget
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ja, fina fotografier som vanligt... I år är även texten rätt.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Och min har inte kommit. Får väl den i morgon. Typiskt att man bor utanför stan.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Danne_K
        • February 2005
        • 1034

        #4
        fick min idag har inte hunnit läsa den men blädrade igenom den och det ser riktigt lovande ut..

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Det var också en mycket omfattande artikel om växtakvarier. Fem sidor om jag minns rätt.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av petnym
            Det var också en mycket omfattande artikel om växtakvarier. Fem sidor om jag minns rätt.
            Den artikeln fortsätter i nästa nummer.
            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Långås
              • December 2005
              • 1368

              #7
              Och nu har den kommit till långås också. Mycket trevlig läsning som vanligt.
              Mvh Peter

              Kommentar

              • cobra
                • December 2004
                • 1743

                #8
                Bilderna i almenackan var nog dom sämsta jag sett.
                Fotosidan.se

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Bilderna i almenackan var nog dom sämsta jag sett.
                  Tur att alla inte har samma smak. Tycker att samtliga bilder är mycket bra. Skönt att alla bilderna inte är rena "artbilder" Speciellt gillar jag November-bilden.
                  Senast redigerad av Guy Palm; 23 December 2006, 08:16.
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av cobra
                    Bilderna i almenackan var nog dom sämsta jag sett.
                    Verkar som om åsikterna om fotona i kalendern varierar - Zaphis foton avviker dock en del från "gängse standard" för hutr ett fiskfoto skall se ut. Till exempel genom att lägga en del avfotot i oskärpa - här tycker jag det funkar lysande på en del foton men inte så bra på andra.

                    Omslagsfotot med oskärpa på ögat (egentligen oförlåtligt på ett fiskfoto) och oerhört mustiga färger är ett 10 poängsfoto - fantastiskt.
                    Däremot tycker jag t.ex. att oskärpan på munnen på majfotot inte är så lyckat.

                    Just majfotofisken har jag förövrigt också fotat i exakt samma ställning mellan samma 2 stenar (de fanns att beskåda på Göteborgs Ciklidgrupps utställning) och också jag har oskärpa på munnen - i mitt fall ser jag det dock som en miss, men det är jag inte säker på att Zaphi gör.

                    Lägger in mitt foto nedan.

                    Tycker att Zaphis kalenderforon väcker en hel del intressanta frågeställningar om hur man skall se på foton.
                    Bifogade filer
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      • November 2003
                      • 724

                      #11
                      Det är faktiskt riktigt roligt att bilderna i betygsätts så olika! Jag tycker det är skönt att alla inte delar min syn och det visar att jag inte varit feg med vinklarna eller ljuset! Vissa verkar ha svårt för korta skärpedjup, inte jag. Kanske blir det fler "artbilder" i nästa kalender igen för er som gillar sånt. Om ni vill se fler bra/dåliga bilder och se vad jag egentligen fotar kan ni besöka www.zaphi.com
                      Senast redigerad av Zaphi; 25 December 2006, 19:09.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...