BX GÄVLE Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZoOlOgiC
    • October 2004
    • 259

    är det nån som e intreseras av levande matfisk så är ni välkommna hit till min båt å håva från relingen... massor med Gavleåyngel här. bara ta med stora håven lite havregryn å fiska.
    Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
    [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      Ursprungligen postat av Josefine
      Tänkte iaf berätta att jag kom hem ifrån 5 dagar i Åre igår med familjen, farfar hade fått i ansvar att ta hand om katterna, vattna blommorna och att mata fiskarna........

      kl halv 10 på kvällen igår klev jag inn på mitt rum och möttes av en stank! Jag kiollar in i mina 4 akvarium och ser att det ligger ett ungeför 2 cm högt täcke av fiskmat på bottnen hela ytan flyter det runnt på sammt satt sig i innsuget till alla filter och för att inte tala om allt som hade fastnat i javamossan..

      Mina stackars fiskar låg å kippase efter andan, och några flöt döda omkring på ytan... blev till å byta vatten på alla akvarium å försöka suga bort all mat..

      kl 12 kom jag i säng.. fortfarande med en rutten stank i rummet..

      Farfar hade använt en hel burk fiskmat (som jag normalt gör slut på 2 månader) på 4 dagar...

      Ojojoj inte kul.. men imorse såg alla fiskar glada å nöjda ut igen.. ingen mat på ett tag nu för fiskstackarna.. Jag skulle nog ha sagt till han att inte mata dom alls.. blir nog så till nästa gång..
      Mmmm.

      Det är svårt det där med att lämna över skötsel av fiskar till andra.
      Men är man borta mindre än en vecka-14 dar så är det bättre att de inte matar över huvud taget. Enda skötsel som behövs är att plocka ut eventuella döda fiskar.

      Mata ihjäl fiskarna är väl det vanligaste felet som ovana gör.

      Själv höll jag nyss på att förlora fisk i lilla (100l) akvariumet när en rot på en växt började ruttna. Fiskarna chippade efter andan, men jag förstod först inte vad det var. Men jag kända på lukten att det var något fel.
      Nu hoppas jag att problemet är åtgärdat. Var lite lurt att luska ut, eftersom samma rot varit i akvaiumet i 6 månader, men först nu blivit ett problem när ett par fiskar gräft upp den...

      Ja, ja. Man lär så länge man lever. Men nu har jag lekt med nya Ubuntu, så jag är lite gladare
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • ZoOlOgiC
        • October 2004
        • 259

        vad händer i helgen? nån som e sugen på å dra ut å käka en pizza eller nå?... eller änbnubättre hänga med ut och och åka rullskridskor... jag har 4par varav storlekar 38 , 42, 43 är utlåningsbara. Don har egna å kanske vill varamed.
        Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
        [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

        Kommentar

        • sockerconny
          • October 2004
          • 2349

          Hmmmm...jösses.

          En spontan reaktion angående Jimmyboy´s (över)reaktion:
          Personligen tror jag inte att en reaktion som denna direkt stimulerar en kille i tonåren att fortsätta sträva att föra sin förening (som inte har alltför många medlemmar?) framåt?
          Som Mr. Jimmy själv skriver: "Jokerns" sida är trots allt förtitolv gånger bättre än "orginalet".

          Vakna upp! Ta för gudars skull tillvara på ungdomarna i föreningen, t.ex. "IaMtHeJoKe" och "Josefine". Annars står det inte på förrens snittåldern ligger på 35+ (där jag själv infinner mig). Och det är ingen framtid för någon förening, oberoende av inriktning!

          ....eller så är jag helst sonika förstörd av hur det funkar i föreningslivet?

          Tjosan!

          /sockerconny aka Hillebilly


          ps. Jimmy: "Din tråd"?? C´mon!

          Kommentar

          • ZoOlOgiC
            • October 2004
            • 259

            Ursprungligen postat av sockerconny
            Hmmmm...jösses.

            En spontan reaktion angående Jimmyboy´s (över)reaktion:
            Personligen tror jag inte att en reaktion som denna direkt stimulerar en kille i tonåren att fortsätta sträva att föra sin förening (som inte har alltför många medlemmar?) framåt?
            Hur skall min egna privata känsla kunna störa hans föreningsarbete? Jag tycker att det e bra att vara ärlig och säga vad man tycker i en förening...
            tråkigt om vi inte delar denna filosofi.
            Jag kan heller inte riktigt tro att du menar allvar att DU som du skriver "Personligen tror jag inte att en reaktion som denna direkt stimulerar" verkligen menar vad du säger... låter väldigt konstig för mig att inte vilja vara ärlig... hursomhelst så e det dina åsikter och det accepterar jag.
            Ursprungligen postat av sockerconny
            Som Mr. Jimmy själv skriver: "Jokerns" sida är trots allt förtitolv gånger bättre än "orginalet".

            Vakna upp! Ta för gudars skull tillvara på ungdomarna i föreningen, t.ex. "IaMtHeJoKe" och "Josefine". Annars står det inte på förrens snittåldern ligger på 35+ (där jag själv infinner mig). Och det är ingen framtid för någon förening, oberoende av inriktning!

            ....eller så är jag helst sonika förstörd av hur det funkar i föreningslivet?

            Tjosan!

            /sockerconny aka Hillebilly


            ps. Jimmy: "Din tråd"?? C´mon!

            Enda som jag lackade ur på e ju att slusken uttaladesig överhuvudtaget, eftersom att jag var så förbannat ÖVERTYDLIG som det bara gick och ändå så kommer det en Forumpolis/internetriddare å gnäller...

            hela denna diskussion handlar om frågan...
            skall alla vi användare länka till egna hemsidor å kalla dessa för föreningens?
            JAG anser att detta är förvirrande OCH Guy ansåg det definitivt efter som att HAN påpekade det. så eftersom att jag inte FICK lägga mig på nivån att försöka göra det BÄTTRE för oss så får jag väll lägga mig på sluskens nivå.

            Nån som vill påpeka något så är jag väldigt öppen att diskutera hur många sidor vi skall länka till.

            Reserverar mig ytterligare en gån för stavfel här nu som du ser slusken.

            Ursprungligen postat av sockerconny
            ps. Jimmy: "Din tråd"?? C´mon!
            hur menar du?.. jag tror att det framgår vem som startat tråden men du kan inte moderera det jag skriver och citera från det... jag använde nämligen inget skiljetecken, du har delat ett ord och förändrat betydelsen av det du "Citerar". så jag dementerar helt och fullt ditt citat.
            Senast redigerad av ZoOlOgiC; 02 May 2008, 00:03.
            Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
            [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

            Kommentar

            • IaMtHeJoKe
              • November 2005
              • 416

              Nu får ni ge er allihop! Den här tråden är till för att främja föreningen, inte avskräcka nyfikna akvarister!

              Jag gjorde fel, men nu har jag rättat till det, så nu tycker jag att vi lägger det här bakom oss och struntar i det här!

              Om någon fortfarande vill bråka över ett missförstånd så kan de ju ta det öga mot öga med dom berörda!

              Kommentar

              • ZoOlOgiC
                • October 2004
                • 259

                Ursprungligen postat av IaMtHeJoKe
                Nu får ni ge er allihop! Den här tråden är till för att främja föreningen, inte avskräcka nyfikna akvarister!

                Jag gjorde fel, men nu har jag rättat till det, så nu tycker jag att vi lägger det här bakom oss och struntar i det här!

                Om någon fortfarande vill bråka över ett missförstånd så kan de ju ta det öga mot öga med dom berörda!
                mycket vuxet inlägg och precis vad jag helatiden har sagt. detta var bara en åsikt som jag hade och du jocke kirrade det omgående, det var det som var grejjen... sen att alla hålle på å jiddrar gör ju inte saken bättre... aja, jag skall ta bort min löjliga länk så kanske vi får ett avslut på detta...
                /me Böjer sig hövligt för överheten.
                Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
                [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

                Kommentar

                • sockerconny
                  • October 2004
                  • 2349

                  Ojdå, här har det ventilerats å det grövsta…eller inte.

                  För det första: Jag hade inte för avsikt att stöta mig med någon, vilket jag tror och hoppas att JimmyMannen förstår. Det är bara kul att uttrycka åsikter emellanåt. (Eller hur Jimmy?)

                  För det andra: Jämförelsen: ”Volvo vs. GAF?” (Point taken, but not understood?)

                  För det tredje: Så böjer även jag mig ”hövligt för överheten”, kanske överreagerade jag något ang. ”gubbar och ungdomar”, men det är inte alltför vanligt att gubbsen tar över en förening, och det är väl inte alltid bra? (Pizzakvällar borträknade? Förresten, om jag är bjuden så tar jag med salladen?)

                  För det tredje: Och ang. "Din tråd"?? C´mon!”, så refererade jag till den/de gånger du refererade till ”Gävle BMX” som ”din egna tråd”. (Ja, jag vet att du startade tråden, tycker ändå inte att det är riktigt relevant, så här 4(?) år senare…)

                  För det fjärde: Kanske jag inte klargjort/förklarat/försvarat min ståndpunkt fullt ut med detta inlägg, men pga tidsbrist får jag i så fall slutföra mitt försvarstal en annan gång, om pöbeln så kräver.



                  Fridens liljor everyhopa, självklart även till dig med Jimmy!

                  Kommentar

                  • Don
                    • October 2004
                    • 270

                    Hej allihopa!!

                    Nu är det dags för en tripp till sala igen är det någon som vill följa med så är det bara att kontakta mig. Resdagen planeras till den 10/5-08 och resmålet är Aquatropic. Det är en butik som håller större storlekar på fisken samt att det finns en del vildfångat med bra priser.


                    Mvh Henrik
                    073-026 39 10

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      Kan vara en bra tanke kanske att lägga in info om vad som är på gång på hemsidan oxå. Minskar risken att någon missar ev aktiviteter? En hemsida känns lite mer levande då.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • rent vatten
                        • April 2005
                        • 1061

                        Ursprungligen postat av eriahl
                        Kan vara en bra tanke kanske att lägga in info om vad som är på gång på hemsidan oxå. Minskar risken att någon missar ev aktiviteter? En hemsida känns lite mer levande då.
                        Om du går med i våran förening, så kanske du han hjälpa oss med sånt?

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          Vem vet men nu har jag inte orken för sånt kanske man kan säga. En akvarieförening som överlever i dom här trakterna vore trevligt. Har funderat på att gå med i Uppsalas förr men lite långt bort tyvärr. För många år sen kollade jag själv intresset för en herpetologisk förening. Intresset fanns väl fick ihop ca 25st namn. Det enda kruxet var att ingen ville göra något utan ville jag skulle höra av mig när/om den kom igång. Alltså skippade jag dom tankarna
                          Senast redigerad av eriahl; 08 May 2008, 08:14.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Tege
                            • October 2006
                            • 70

                            Ursprungligen postat av eriahl
                            Kan vara en bra tanke kanske att lägga in info om vad som är på gång på hemsidan oxå. Minskar risken att någon missar ev aktiviteter? En hemsida känns lite mer levande då.
                            Med tanke på hur många besökare det är på deras hemsida så verkar det vara fel ställe att lägga ut info på. Men det är klart att läggar man inte ut något där så ökar inte besökarantalet heller.

                            Ursprungligen postat av rent vatten
                            Om du går med i våran förening, så kanske du han hjälpa oss med sånt?
                            Varför har ni bildat förening för egentligen, måste man inte ha möten och föra protokoll då? Vad skulle jag tjäna på att vara medlem hos er?

                            Kommentar

                            • rent vatten
                              • April 2005
                              • 1061

                              Ursprungligen postat av Tege
                              Med tanke på hur många besökare det är på deras hemsida så verkar det vara fel ställe att lägga ut info på. Men det är klart att läggar man inte ut något där så ökar inte besökarantalet heller.



                              Varför har ni bildat förening för egentligen, måste man inte ha möten och föra protokoll då? Vad skulle jag tjäna på att vara medlem hos er?
                              Vi har årsmöte, och då förs det protokoll.Det vill säga årsberättelse.
                              Vad du skulle tjäna? Du får SARF bladet och 10% rabatt i våra lokala zooaffärer när du handlar, och förhoppningsvis lite utbyte med andra akvarister som har samma intresse.
                              Senast redigerad av rent vatten; 14 May 2008, 06:18.

                              Kommentar

                              • jackson
                                • September 2003
                                • 1242

                                Varning, jag är sur idag och detta är inte riktat till någon enskild i detta fora. Se det som ett svar på det mesta som skrivits den senaste månaden.

                                Protokoll på styrelsemöten etc finns (fanns innan diskcrashen) på webbsidan. Men man har inte en förening för att skriva/läsa protokoll. Utan för att umgås och utveckla sin hobby.

                                Verksamheten under första året har redovisas, här och i protokoll, och den blir vad medlemmarna gör den till. Om medlemmar inte gör något, så blir det heller inte något, så enkelt är det. Don har gjort ett riktigt bra jobb som ordföranden när det gäller att hitta på saker att göra, så det har åkts härs och tvärs samt varit träffar med andra föreningar under det 1 1/2 år som föreningen existerat. Det är mer än någon annan medlem eller icke medlem har gjort. OCH då har det ofta varit fördelning på ca 50% mellan åldringar och yngre. Det är mest åldringar här på forumet som klagar, och inte gör något alls. Som exempelvis gå med i föreningen samt hänga med på någon av aktiviteterna.

                                Att det går trögt med föreningen håller jag med om, men om det inte blir några medlemmar som stöder föreningen, så är risken att den inte blir så långvarig. Och då blir det ju inte något "problem" längra att kritisera. Om det inte är några medlemmar utanför styrelsen som säger att jag skall vara med i styrelsen vid nästa årsmöte, så kommer inte jag att fortsätta. Det är ett löfte, inte ett hot. Jag sitter inte i styrelsen för att få någon egotripp...

                                Så sluta klaga på föreningen och kom med och gör något istället. Kritik är bra, om det kommer något konsturktivt ut ur den. Det är inte mycket som har varit konstruktiv kritik i den här tråden de senaste månaderna. Även om det kanske inte varit meningen från någon part att det skulle bli så. Vill/har man något att kritisera så gör det ansikte mot ansikte. Att göra det via webforum ÄR svårt att göra, utan att stampa varandra på fötterna.

                                Ja, jag är sur idag och säkerligen trampat på någon tå, så läs det för vad det är.
                                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...