Storauktion i Malmö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #46
    Jo det är nog sant, men man vill inte att kunden blir besviken heller

    Hur var det med fasta bordet med djur eller ställs dom också bakom på något sätt?
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • nille
      • March 2002
      • 323

      #47
      fisk kommer inte vara på fasta bordet.

      För att inte göra köparen besviken så ange vid din anmälan hur stora fiskarna är.





      Nille
      niclas

      Kommentar

      • nille
        • March 2002
        • 323

        #48
        Nu passerar vi nästan 200-posters vallen.

        Fortsätt föranmäla,och underlätta för dig själv vid incheckningen.

        Välkomna
        niclas

        Kommentar

        • nille
          • March 2002
          • 323

          #49
          212 poster anmälda .

          Senast i raden av anmälda gods är lite roliga växter som inte är så vanliga i handeln

          Välkomna


          Nille
          niclas

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #50
            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
            Hej
            Det borde väl inte vara några problem med pansarmalar som är närmare 3 cm kan jag tycka. Packa dem bara generöst, med inte för många fiskar per påse och rejält med luft i varje påse.

            Fiskarna kommer inte att ligga framme till beskådning innan och under auktionen. Detta av två anledningar:
            1. Det kan vara stressande för fisken om påsen gång på gång blir lyft av nya spekulanter.
            2. Lagstiftningen kräver att fisken skyddas från sådan stress.

            Vi hade denna restriktion även förra året men efterlevnaden var tyvärr ej helt hundraprocentig eftersom några spekulanter inte lydde våra uppmaningar att ej lyfta i påsarna. Till i år har vi därför ordnat så att det levande godset förvaras i ett bättre avgränsat avskilt utrymme.

            Detta kan naturligtvis upplevas som en begränsning för köparna, men eftersom det är i för fiskarnas bästa tror jag ändå på förståelse. Det är värt att nämna att vi inte märkt att någon fisk tagit fysisk skada i samband med tidigare auktioner där denna regel inte efterlevts hundraprocentigt. Myndigheterna har dock valt att gå på en försiktighetsprincip vilket säkert är vettigt eftersom det handlar om levande djurs välbefinnande. Vi har sökt tillstånd för vår auktion och ansökan och tillstånd för auktionen bygger på att ovanstående regel efterlevs. Därför kommer vi i år att vara strikta med detta.

            Denna restriktion gäller enbart djur, ej växter eller tillbehör.

            Vår målsättning är att kompensera för bristen på möjlighet att förhandsgranska de levande djuren på plats på två sätt:
            1. Inom några dagar kommer säljarna att kunna ladda upp bilder på och mer utförlig info om varje post de säljer. Detta kommer visas i listan på vår hemsida. I de fall säljaren har laddat upp en bild på godset kommer den att visas på projektor i samband med auktionen.
            2. Vår målsättning är även att ha en webbkamera som på en separat projektor visar upp den aktuella posten i samband med auktionen. Detta är dock inte helt löst tekniskt i skrivande stund, men vi arbetar på det.

            Hoppas detta ger svar på dina frågor!

            /Daniel
            Förra året, hur gjorde ni köparna uppmärksamma på detta med att det inte var tillåtet att lyfta påsarna? Jag kan tyvärr inte minnas att jag fått den informationen på förra årets auktion, men som sagt, det var ett år sen iofs..

            Edit; om någon lägger ut en post med chokladgurami, Sphaerichthys osphormenoides, lovar jag att buda
            Senast redigerad av freddi36; 22 February 2013, 11:48.

            Kommentar

            • nille
              • March 2002
              • 323

              #51
              Ursprungligen postat av freddi36
              Förra året, hur gjorde ni köparna uppmärksamma på detta med att det inte var tillåtet att lyfta påsarna? Jag kan tyvärr inte minnas att jag fått den informationen på förra årets auktion, men som sagt, det var ett år sen iofs..

              Edit; om någon lägger ut en post med chokladgurami, Sphaerichthys osphormenoides, lovar jag att buda
              När man sagt till en massa gånger,tröttnar man tillslut,därför kommer de istället tyvärr ligga avskiljt.
              niclas

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #52
                För tillfället så är det minst fyra bilar från Halland som jag vet om. Kan bli fler från Halmstad.
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #53
                  Aha, okej.
                  Men det finns ju klart fördelar med att lägga upp bild på djuren istället. Dels, som redan nämts och som är huvudorsaken - fiskarna blir mindre stressade, samt att köparen får se fisken i sina rätta färger.
                  Jag tycker dock att man ska få en chans att inspektera och se så att djuren mår bra innan man köper dom. Antingen genom, som nämt tidigare, live kamera på djuren innan dom säljes (kanske fördelaktigt att ni kör live kameran på djuren medan föregående post auktioneras ut), eller så får någon av er ge djuren en snabb inspektion när dom hämtas upp innan dom auktioneras ut

                  Bara några av mina tankar..

                  Hoppas förövrigt att det blir en trevlig auktion med lika många poster som sist. Jag vet inte riktigt, men nille, du föreslog innan att jag kanske skulle ta med några fraggar.. Tror du det finns köpare för det också? Det gör inte mycket ifall jag får ta hem dom igen isåfall, och någon måste ju va först med att ta med lite salt.., men bara så man kan få en liten ide om hur mycket som "kan gå åt" så att säga

                  Kommentar

                  • nille
                    • March 2002
                    • 323

                    #54
                    Ursprungligen postat av freddi36
                    Aha, okej.
                    Men det finns ju klart fördelar med att lägga upp bild på djuren istället. Dels, som redan nämts och som är huvudorsaken - fiskarna blir mindre stressade, samt att köparen får se fisken i sina rätta färger.
                    Jag tycker dock att man ska få en chans att inspektera och se så att djuren mår bra innan man köper dom. Antingen genom, som nämt tidigare, live kamera på djuren innan dom säljes (kanske fördelaktigt att ni kör live kameran på djuren medan föregående post auktioneras ut), eller så får någon av er ge djuren en snabb inspektion när dom hämtas upp innan dom auktioneras ut

                    Bara några av mina tankar..

                    Hoppas förövrigt att det blir en trevlig auktion med lika många poster som sist. Jag vet inte riktigt, men nille, du föreslog innan att jag kanske skulle ta med några fraggar.. Tror du det finns köpare för det också? Det gör inte mycket ifall jag får ta hem dom igen isåfall, och någon måste ju va först med att ta med lite salt.., men bara så man kan få en liten ide om hur mycket som "kan gå åt" så att säga
                    Som sagt någon ska va den första att ta med fragg,tyvärr omöjligt att avgöra hur stor efterfrågan är,vet att några "kenyaträd"kommer inanmälas,bara kul om du oxå tar med 2-3 grejor.
                    niclas

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #55
                      Skriv gärna att det är salt, jag vet inte ens vad en fragg är
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #56
                        Ja men då får jag väl göra det då
                        Xenia och skivor kan jag nog fixa fram ett par styck iallafall, ska ta en närmare titt och lägga upp vad jag har i listan sen

                        Kommentar

                        • nille
                          • March 2002
                          • 323

                          #57
                          Nu passerar vi snart 300 poster
                          niclas

                          Kommentar

                          • nille
                            • March 2002
                            • 323

                            #58
                            Föranmälan tuffar på så nätt.

                            Nu uppe i 312 poster,förmodligen dyker mer upp redan under helgen.

                            Nille
                            niclas

                            Kommentar

                            • nille
                              • March 2002
                              • 323

                              #59
                              Om en vecka vid den här tiden är auktionen i full gång.

                              I skrivande stund är ca 370 poster anmälda,antalet ökar för varje dag så håll koll på listan på våran hemsida.



                              Nille
                              niclas

                              Kommentar

                              • nille
                                • March 2002
                                • 323

                                #60
                                460 poster.

                                Nu går det undan,anmäl dina grejor du med.

                                Välkomna

                                Nille
                                niclas

                                Kommentar

                                Arbetssätt...