Akvarieutställning + Aquascape-tävling + Discuschampionat i Malmö 2011

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av lillfrasse
    Kul med bilder Kjell är det nya kameran in Action?
    Ja men jag var inte alls vän med den och jag som verkligen hatar att läsa instruktionsböcker (denna var på 340 sidor) måste kanske öppna den
    Dock så anmälde jag mig till en 2,5 timmes utbildning som Nikon anordnar här i Göteborg - så jag väntar med instruktionsboken tills jag varit på den kursen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ja men jag var inte alls vän med den och jag som verkligen hatar att läsa instruktionsböcker (denna var på 340 sidor) måste kanske öppna den
      Dock så anmälde jag mig till en 2,5 timmes utbildning som Nikon anordnar här i Göteborg - så jag väntar med instruktionsboken tills jag varit på den kursen.
      Det har väll hänt lite med den sedan D200 introduserades. De flesta bilderna var mörka jag tror de nyare kamerorna går att köra med högre iso utan att det blir grynigt.
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Ursprungligen postat av lillfrasse
        Det har väll hänt lite med den sedan D200 introduserades. De flesta bilderna var mörka jag tror de nyare kamerorna går att köra med högre iso utan att det blir grynigt.
        När jag inte använde blixt så körde jag med 1250 i ISO. Främst var det skärpedjupet som inte stämde riktigt med hur jag trodde att jag ställt in kameran, sedan ville kameran också att autofokusen skulle ha låst sig (vilket tog längre tid med denna) innan det gick att knäppa av, sedan strulade det lite med blixten också.
        Men skit samma - det var säkert några inställningar som var fel - det får jag redan på när jag går kursen eller om jag orkar läsa i instruktionboken.

        Nu var det ju mässan denna tråd skulle handla om och inte min kamera oxch en del av fotona blev ju ändå riktigt bra - t.ex. den på Zacco platypus
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • nille
          • March 2002
          • 323

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nano-tävlingen här skiljde sig mycket från den i Hannover. Det var visserligen ungefär lika många nanoakvarier men i Tyskland är det ju "bara" växtakvarier - här var det allt t.o.m. saltakvarier i samma tävling.
          Så det går ju inte att säga att den här var bättre eller sämre, för det beror ju på vad man är ute efter. Så denna var inte bättre eller sämre - utan annorlunda
          Vilket härligt svar Kjell

          "Denna var inte bättre eller sämre utan annorlunda"
          niclas

          Kommentar

          • nille
            • March 2002
            • 323

            Stort tack till alla föreningsmedlemmar,gästutställare,besökare samt media.

            Vi Tackar för alla fina ord ni skriver om utställningen,samt allt bildmaterial som läggs ut.

            I morgon har vi möte och då ska utställningen summeras,i form av ris och ros för att ta med oss som erfarenheter till nästa gång vi håller utställning,vilket förhoppningsvis är om fem år.

            Fortsätt gärna att skriva här i tråden,kanske är det det negativa vi är mest intresserade av att få reda på så att detta kan finslipas och bli bättre.

            De bilder våran fotograf tagit kommer vi att göra en bok om som ett trevligt minne att kunna titta tillbaka på.

            Hoppas att det som skrivs i denna tråden kan trigga andra föreningar runt om i landet att ge sig på att göra en utställning,givetvis kan vi i så fall bistå med tips och råd om så skulle önskas.

            För Malmö akvarieförening

            Niclas Bard
            niclas

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              Jag kikar inom i afton, har lite synpunkter på uppställning av pallarna, skyltningen samt panikjobb - och inte bara gnäll, utan konkreta förslag på hur det kanske kan lösas bättre.

              Bra med foton, Kjell!! Kikar inom strax!!

              Riktigt kul är att svallvågorna fortfarande sprider sig i media - Kvällsposten ska intervjua Anita idag!!
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av nille
                Fortsätt gärna att skriva här i tråden,kanske är det det negativa vi är mest intresserade av att få reda på så att detta kan finslipas och bli bättre.

                För Malmö akvarieförening

                Niclas Bard
                Jag tar dig på orden och nämner det negativa med utställningen. Det var stundtals för trångt att gå runt, det var hela tiden alldeles för varmt i lokalen, det var lite konstigt ljus i diskusakvarierna, resultaten i tävlingarna var inte tydligt angivet, det borde ha varit bättre infoskyltar över fiskarna, det kunde gärna också ha varit plats för några företag (affärer) som sålde prylar till utställningspris.

                Detta var saker som kunde ha varit bättre - men som flera redan har sagt så var utställningen oerhört bra och vad jag skrivit ovan förbleknar i jämförelse med det positiva. Men jag förstår att ni också vill ha reda på sådant som är negativt (även om det är småsaker) för att kunna nästa utställning ännu bättre
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • nille
                  • March 2002
                  • 323

                  I dag har vi så haft det första mötet efter utställningen,under detta har vi summerat en del positiva och negativa saker om arrangemanget,som vi ska ta med oss till nästa stora utställning.

                  Varför skriver jag då nästa stora utställning kan man fråga sig?

                  Jo anledningen till detta är att vi i MAF beslutat oss för att instifta ett vandringspris i Nanoklassen,i och med detta beslut kommer vi därför årligen att hålla en mindre Nanoutställning på höstkanten.

                  Nille
                  Senast redigerad av nille; 10 November 2011, 22:37. Anledning: tryckte fel hann ej bli klar
                  niclas

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av nille
                    Varför skriver jag då nästa stora utställning kan man fråga sig?

                    Jo anledningen till detta är att vi i MAF beslutat oss för att instifta ett vandringspris i Nanoklassen,i och med detta beslut kommer vi därför årligen att hålla en mindre Nanoutställning på höstkanten.

                    Nille
                    Trevligt
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Boss
                      • March 2005
                      • 50

                      Hur många besökare betalade inträde under fredagen, lördagen och söndagen?
                      Ur många barn uppskattade ni det till?

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        Boss, fortfarande osäker men jag tror det landade på ca 1700 vuxna och ca 600 barn. Enbart sex helgbiljetter, verkar som det kan skippas eller så får vi sänka priset till nästa gång. Nille, har du koll?

                        Jag har lagt ut en projekttråd om mitt nano på PS. Intet ont om Zoopet, men det är ju mest växtnörderi...

                        http://www.plantswap.se/forum/viewto...4547&highlight=
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • nille
                          • March 2002
                          • 323

                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Boss, fortfarande osäker men jag tror det landade på ca 1700 vuxna och ca 600 barn. Enbart sex helgbiljetter, verkar som det kan skippas eller så får vi sänka priset till nästa gång. Nille, har du koll?

                          Jag har lagt ut en projekttråd om mitt nano på PS. Intet ont om Zoopet, men det är ju mest växtnörderi...

                          http://www.plantswap.se/forum/viewto...4547&highlight=
                          Micke sade det på mötet i torsdags men kommer int ihåg exakt.

                          Runt 1550 vuxna, och 450 barn.

                          Nille
                          niclas

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            En artikel från utställningen är nu inlagd på Zoopet - den kan läsas här http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=325
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              Tack, Kjell!!
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              • kaj.p
                                • June 2002
                                • 2952

                                Tack för artikeln Kjell. Vi i Nordiska Diskussällskapet har haft ett utvärderingsmöte ikväll och vi kommer definitivt o sikta på ett nytt championat 2013.
                                Nordiska Diskus Sällskapet
                                Hallandsakvaristerna
                                BAK Gcg Maf NCS

                                Kommentar

                                Arbetssätt...