blomgalningar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

många katter "tappar" förmågan att använda sele i början när den åker på haha.

orsaken till min tanke om "ryggsäck" är den att jag inte vet om jag orkar ta en tung klumpig transportbur med katt på buss/spårvagn.
    är ju sjukpensionär.

sne har jag ju en såndär "gammal" moppe utan regskylt så ja kan ligga 5km på cykelbana om jag vill utan att nån kan säga nåt om det.

då det är ryggsäck bör jag även kunna känna om katten är lugn eller inte.
    sitter även långt upp så slipper avgaser och det mesta av motorljudet och blir inte så skakigt men det återstår att se hur katten är.
    träffat en katt som gillade att sitta i en låda bakpå en puch dakota och åka när det va fint å soligt.
    andra får panik bara dom ser en bil typ.

men ska försöka få bilkörning när det är dags för vaccination eventuellt göra det på blåstjärnan.

dom kräver nämligen inte att katten ska va i bur när man kommer och finns bur man kan låna där om man vill.
    ska maila en veterinär inne i stan innan jag bestämmer mej för vart jag vänder mej.

men det är mycket jag kommer få klura ut allteftersom.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Sonja
      • October 2003
      • 7357

Men det finns väldigt lätta "burar" nuförtiden. T ex såna som ser ut som en sportväska med nät i ena kortsidan. En kattransportryggsäck låter ju inte helt fel heller. Grejen är att vänja dom när dom är små och fortsätta lite då och då så dom inte glömmer. Då blir dom inte panikslagna sen när dom måste fraktas.
      Det kommer att gå bra, du bryr dig om och du tar reda på saker innan. Din katt kommer att få det bra hos dig
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• Raven
        • February 2005
        • 15385

jo kollat på såna där "sportväske" burar men passar inte så bra till stora katter iallafall inte dom jag sett men ska försöka få kollat på en sån också.
        bilder på nätet säger inte mycke tyvärr.

ska iväg å göra en räd nästa vecka i zoobutiken och se vad dom har.

Kommentar

• Morellen
          • November 2003
          • 4349

hmmm... undrar just varför sambon klagar? Hela huset är fullt med mina bokkartonger, akvarier och så alla blommor...vore mkt enklare om han insåg att det är så det går till *s*
          Fick ett litet skott på apostlalilja idag (fick, och fick... jag har varit på tradera nu igen) och så skall jag köpa en hoyastickling till (bara en till...)
          Tyvärr så gick det åt pipan med min H bella "luise bois", den ville inte alls rota sig utan ruttnade bort... Men övriga växter verkar nöjda.
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• PatrikMalmo

Hmm, har ju helt missat att det finns en tråd för blomsternördar också... här odlas det friskt av lite olika arter. Begonior och Hoya gillar jag (tack Sonja!), men även en del suckulenter och annat, ffa "mormorsväxter" som jag fått just av min numera bortgångna mormor. Min vanliga Hoya blommar för fullt, och även lacunosan har blommor. Min Amaryllis har sommarfnatt och är på gång med sin tredje stängel!! Neriumen har fått blommor den med, och Streptocarpusen kör som vanligt ett hav av blå blommor. Bladkaktusarna är på väg att blomma över... så det tar ett år innan de kommer igen. *snyft*

Sommarens projekt har annars mest varit att ordna skott till min balkong. Har fått fatt i en dvärgpil som jag tänkte kunde fylla ut en del när den växer till sig. Ytterligare en Iris har rotat sig på allvar och så någon som ser ut som en slags kalla (de stod i en hink på min balkong efter en blöt kväll på krogen - hur kom de dit?! . Knipsade lite av en klätterväxt från granngården också, men den verkar inte riktigt få fjutt.

Sonja,
            det med hyllor på tvären i fönstret är slugt. Jag har en variant som jag helt enkelt gjort av en ekbräda jag fick över, borrat några hål i och sedan fäst den med rep från två kraftiga spikar ovanför fönstret. En annan variant är tunnare trälister som man sågar till i lämplig längd och skruvar eller spikar fast i fönstersmygen. Går suveränt att lägga glasplanen på dem sedan. Enkelt att demontera också den dagen man vill putsa fönster.

Hilsen,

P

Kommentar

• Sonja
              • October 2003
              • 7357

Ursprungligen postat av PatrikMalmo

Sonja,
              det med hyllor på tvären i fönstret är slugt. Jag har en variant som jag helt enkelt gjort av en ekbräda jag fick över, borrat några hål i och sedan fäst den med rep från två kraftiga spikar ovanför fönstret. En annan variant är tunnare trälister som man sågar till i lämplig längd och skruvar eller spikar fast i fönstersmygen. Går suveränt att lägga glasplanen på dem sedan. Enkelt att demontera också den dagen man vill putsa fönster.

Hilsen,

P
              Välkommer till blomstertråden
              Här kan man kasta in lite blombilder utan dåligt samvete Det verkar vara väldigt många akvarister som samlar på Hoyor oxå.

Jo jag har funderat på dom där glashyllorna en längre tid nu, och snart är det verkligen panik i mina fönster.
              Det är två olika idéer jag har. Antingen limmar jag fast avlånga bitar av "glaslist" med... silicon? och vilar hyllorna på. Eller så gör jag en ram i trä som jag målar vit och sätter på insidan av fönsterkarmarna och fäster hyllplanen i den med något... lister eller urfrästa spår.

He! he! Vem kan ha placerat kallorna i hinken på din balkong

Miniparadisträdskotten ser otroligt fina ut. Det är tack vare dom fina rötterna. Jag satte dom i en lite större kruka, en rätt grund variant, men så att alla tre fick plats bredvid varandra. Dom har satt fart redan och jag får vända dom rätt ofta för dom vänder sig mot solen.

Ha det bra!
              Alltid nyfiken!

Kommentar

• PatrikMalmo

Tackar, tackar!!

Går lite si och så med fotandet, men en vacker dag så blir det även fler blombilder. Bra med Hoyasamlare!! Bra att miniparadisen tar sig också. Om jag inte missminner mig stod "moderplantan" till mina sticklingar på Ystad Socialförvaltning... *s*

Annars har jag ingen aning om vem som placerat kallor (eller kannor kanske det heter) på min balkong. Men fina är de, så den som trixade dit dem har bra smak. *konstaterar*

Bara lurar på varför du med nödvändighet vill limma fast glaslist? Varför inte ta en tjusig trälist och skruva/spika upp så går de ju att montera ner kvickt och lätt om man vill?

Odla på!!

Hilsen,

P

Kommentar

• Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

Lister och kannor!

Jaa... det är väl något med att jag inte vill göra hål i karmen kanske??? Men det är nog bättre att skruva ändå när jag tänker lite till på det. Mycket lättare att ta bort, lite spackel i hålen bara. Mmmm... ja det blir nog små skruvar
                  Jo visst heter det väl kanna. Jag blandade ihop det med innekrukväxten kalla. Du har inga fjärilar inne än?
                  Senast redigerad av Sonja; 22 July 2005, 04:06. Anledning: skrev oklart.
                  Alltid nyfiken!

Kommentar

• Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

I våras köpte jag frö av svart valnöt och de har sedan tillbringat ett par veckor i vårt kylskåp... Planterade dem och glömde nästan bort det - N u har första skottet blivit riktigt snyggt och ett till är på väg. Satte fyra stycken så vi får se vad som lyckas gro. Skall försöka komma ihåg att fota, det kan nog bli en riktigt vacker planta... Men jag har redan börjat fundera på hur sjutton jag skall få dem att klara vintern.

Kommentar

• Raven
                      • February 2005
                      • 15385

plantera 5 kärnor från en clementin i vintras/våras.
                      4 av dom tog sej gav bort 2 och måste köka en kruka till då dom växer rätt ordentligt.
                      är vackert mörkgröna blad.

giftigt för katt ?

Kommentar

• Guy Palm
                        • March 2002
                        • 5720

Vill bara visa att det går att ha blommor på en norrbalkong. Här är en bild på min två år gamla stjärnpelargon.
                        Bifogade filer
                        Guy
                        ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• Morellen
                          • November 2003
                          • 4349

Den var vacker Guy!

Raven; jag tror inte att citrusväxter är giftiga. Kolla http://www.lindkvist-tradgardscenter.se/gift.htm för säkerhets skull.

Kommentar

• svea
                            • February 2005
                            • 2476

Hej alla ni som "lurade" mej att skaffa en Hoya.

Nu ser jag att det kommer nya små pytteblommor längst ut! Vad kul. Den verkar ha full fart, det är många stänglar som har små små anlag. De var först så små så jag fick ta ett förstoringsglas! Nu ser man dem tydligt.
                            Väldigt trevligt. Tack för tipset om Hoya.
                            Svea

Mina bilder
                            Min zoon

Kommentar

• PatrikMalmo

Sonja,
                              jag tycker det är betydligt enklare att göra hål i karmen. Har du lite röta så sitter det bara puts där, så det går att spika i (men testa först, och OM det funkar så borra ett litet hål i listen innan du spikar upp den).

Annars har du nog haft koll, det är jag som blandat ihop namnen. Misstänker numera starkt att det är en kanna jag snott skott av. Ingen kalla.

Guy,
                              stjärnpelargonen var himla tjusig. Roligt med växter när det händer grejer!!

Skoj att plantera är det också. Odla mera!!

Hilsen,

P

Kommentar

• cecilia
                                • January 2003
                                • 754

Jag kan tyvärr inte lägga in bilder, men det enklaste sättet att fixa mer plats i fönstret är att köpa sig en lagom bred planka och två vinkeljärn, av detta snickrar man sig en lagom hög hylla. Inga fasta installationer, men ändå stabilt.

Mvh Cecilia
                                (som har köpt ett hus med MASSOR av fönster + 30 kvm veranda och 300 kvm trädgård idag, kommer inte att behöva mina hyllor på en tid!)

Kommentar

Arbetssätt...