Fisknördarna i Växjö (The Nörds)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torstensson
    • June 2002
    • 1964

Du som gillar Dragrace Redbullen borde nog gilla att leka med bilbana oxå....

Axa från noll till hundra knyck på under en sekund och toppa 160km/h i dom värsta klasserna, där man kör varv på varv!
    Ren Dragrace går ännu snabbare.. Räkna om den farten från skala 1:24 så hänger ingen skala 1:1-bil med. Men ok, verklighet e verklighet, fast här behövs ingen licens å inget körkort!!

Till hösten ska Peter å jag ta med er alla till banan, inga ursäkter godtas, och låta er bevis att bilbana INTE e ngt för riktiga män....eller bevisar vi att det just e det!

Kommentar

• Patrik_växjö
      • July 2002
      • 2046

Ursprungligen postat av Hank
      Tillökning, eller?
      Isf, grattis
      Japp, så är det..
      / Patrik /

Kommentar

• Patrik_växjö
        • July 2002
        • 2046

Ursprungligen postat av Torstensson

Axa från noll till hundra knyck på under en sekund och toppa 160km/h i dom värsta klasserna, där man kör varv på varv!
        Ren Dragrace går ännu snabbare.. Räkna om den farten från skala 1:24 så hänger ingen skala 1:1-bil med. Men ok, verklighet e verklighet, fast här behövs ingen licens å inget körkort!!

Till hösten ska Peter å jag ta med er alla till banan, inga ursäkter godtas, och låta er bevis att bilbana INTE e ngt för riktiga män....eller bevisar vi att det just e det!
        För min del spelar det ingen roll om jag står med ett handtag i handen jämte en bilbana eller om jag så sitter i mitt gamla, tunga, chippade firmabilsas - hornen växer ändå ut vid vissa rödljus o liknande, viljan att vinna finns alltid

Själv tycker jag det är roligare med bilar på en bana, alltså både riktiga bilar eller bilbana, dragrace eller 0-402 m är bara trams, i mina ögon.. Hur snabbt det än går, elelr hur mycket muskler det än finns under huvarna, är det inte samma racegrej som att köra på bana efter varandra och preja, köra om på innern eller så...

Har varit på Emmaboda ett par år när jag körde Audi och byggde om lite men, fan man tröttnar.. stå där å se par efter par köra iväg... 12-15 sek, nästa par... Då var det roligare att se alla biletereobyggen!

Nähe, nu går skutan mot svärmor...huvaligen...
        / Patrik /

Kommentar

• Redbullen
          • April 2005
          • 1129

Ursprungligen postat av Torstensson

Jag har provlekt på bilbana med jobbet, första gången för mej var med jobbet så nockade jag ner chefen från 3e platsen....vilket han inte tålererade, tog han med ett varv...men ett varv mer är ju ett varv mer

Mvh Peter

Kommentar

• Redbullen
            • April 2005
            • 1129

Ursprungligen postat av Patrik_växjö

Själv tycker jag det är roligare med bilar på en bana, alltså både riktiga bilar eller bilbana, dragrace eller 0-402 m är bara trams, i mina ögon.. Hur snabbt det än går, elelr hur mycket muskler det än finns under huvarna, är det inte samma racegrej som att köra på bana efter varandra och preja, köra om på innern eller så...

Har varit på Emmaboda ett par år när jag körde Audi och byggde om lite men, fan man tröttnar.. stå där å se par efter par köra iväg... 12-15 sek, nästa par... Då var det roligare att se alla biletereobyggen!

Nähe, nu går skutan mot svärmor...huvaligen...
            Nej det går inte att tröttna....
            Att bara köra med en bil som någon lekt lite med promet är inget direkt kul, enligt mej
            Då är det mycket roligare att sitta och simulera/räkna fram en topp, ett par kammar som lirar så man får just det registret man vill ha.
            Samtidigt leta upp bland alla världens olika bilmodeller ett gäng ventiler med rätta mått på rätta ställen.
            ( Vi kör för övrigt med en topp som är one of a kind i världen )
            Fräsa upp större ventiluttag, smarriga ventilsäten med goa vinklar för bästa flöde.
            Modifiera ett block för att det ska bli stabilt, luska ut blockets svagheter och eliminera dom, efter det borrning.
            Veven som ska slipad och punktbalanseras, det blir speciell balansering till en 5cyl motor.
            Egenmåttade kolvar med egna ventiluttag just för de stora ventilerna som sitter i.
            Måttade Verdi stakar med mått som passar så man får rätt geometri.
            Bygga grenrör, insug med runners och rätt längd på trattarna och volym på plenum.
            Egenbyggd intercooler
            Modifierat smörjsystem
            Rätt turbo med rätt arbetsområde, rätta mått för bästa effekt
            Att bara få skruva ihop en maskin för strax över 110 loppor är en underbar känsla, man är lika nervös som när man fyller ett kar i lägenhet som är över en kubik

Och sen bara få höra en sån maskin starta får en att rysa i kroppen.

Och att sen testköra med ca 35-40% = 450-500hk av maskin kan leverera och åka 11:68 @ 204kmh med värdelösa 60fot tider och hjulspinn 300meter trotts riktiga dragracing suddar gör en glad.

Ett nytt block är på väg hem, diselblock till och med vilket är mycket mer stabilt och det gör ju att vi kan vrida på mer effekt när vi lyckats få ordning på bakvagn.

Med runt 600hk ska man kunna åka 9sekunders repor enligt " Silverryggarna"

En ny bakaxel lägger på golvet på jobbet med prylar i som ska stå pall strax över 1000hk och 60fot på 1sek vilket betyder 7,5-8skunders repor

Så chip luftfilter och avgassystem är ungefär de man kan köpa på hobbex:P

Mvh Peter

Kommentar

• Bilbo
              • February 2002
              • 2119

Med runt 600hk ska man kunna åka 9sekunders repor enligt " Silverryggarna"
              Men det kräver väl körkort?
              // Magnus
              Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

Kommentar

• calle-hallabro
                • May 2005
                • 92

Ni som gillar fart, varför inte testa Karting??
                Jag gjorde det för 2 årsedan första gången utomhus, och jag blev fast!
                0-100 km/h på ca 4sec sittandes 5mm över asfalten, det ger fartkänsla!!

//Calle
                Guardians Of Catfish - www.goc.se
                www.amazonfarmen.se

Kommentar

• Hank
                  • August 2002
                  • 675

Ursprungligen postat av Bilbo
                  aj aj aj, staffspark
                  /Hank
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
                  Uppdaterad 2006-08-22

Kommentar

• Redbullen
                    • April 2005
                    • 1129

Ursprungligen postat av Bilbo
                    En mekaniker behöver inte körkort

// Peter

Kommentar

• Redbullen
                      • April 2005
                      • 1129

Ursprungligen postat av calle-hallabro
                      Ni som gillar fart, varför inte testa Karting??
                      Jag gjorde det för 2 årsedan första gången utomhus, och jag blev fast!
                      0-100 km/h på ca 4sec sittandes 5mm över asfalten, det ger fartkänsla!!

//Calle
                      Det är inte fartkänslan eller att lyckas slå andra
                      Det är det egenuppsatt målet man hela tiden vill slå, vilket bara växer och växer.
                      Greppet i starten, 60fot, 201meters tiden, 402meters tiden och slutfart
                      Visst rödljuskörning ju att slå den andra tills nästa rödljus, vem vågar bromsa sist
                      Köra-till-jobbet-varje-dag-och-dragbilen-till-strippen är änså länge växjös snabbaste framhjulsdrivna bil också

Så ja vi är fanatiker och inte riktigt kloka, inte ens trucken på jobbet är orginal längre *asg*

Mvh Peter

Kommentar

• Patrik_växjö
                        • July 2002
                        • 2046

Va kul att du hittat ditt område Reddis, jag är fortfarande inte speciellt impad av alla trimmade bilar som bara klarar av att körarakt fram. men jag ska inte sticka under stol med att det vore coolt att testköraen gång, men inte mer.

Isåfall är det ballare med originalbilar med klös i, men vem behöver 300hk när flickvännen/sambon bara kör bilfan varje dag?
                        / Patrik /

Kommentar

• calle-hallabro
                          • May 2005
                          • 92

Visst är det kul att köra rakt fram, har även testat detta, men det är när det svänger det blir kul

//Calle
                          Guardians Of Catfish - www.goc.se
                          www.amazonfarmen.se

Kommentar

• Torstensson
                            • June 2002
                            • 1964

Hittade lite fisk i Gbg i helgen...
                            5 st Semaprochilodus taeniurus, eller "Fei-Feng" eller "Flaggstjärtstetra" eller "Charming Phoenix". Kärt barn har många namn!! Dessa 5 va betydligt större än den jag köpte hos Mattis tidigare, och BETYDLIGT billigare.. Sedan blev det 3st små små Synodontisar oxå!!
                            Måste få tummen ur å få igång mitt stora kar, men tiden räcker ju inte till...

Kommentar

• Vandal
                              • January 2006
                              • 1655

halloj nörds... minns ni mig? pettson på akvariekällan? kul att ni håller igång där nere... själv gick jag och blev göteborgare istället...
                              over and out /Petter
                              Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

http://saltvattenvandal.blogspot.com/

Kommentar

• Torstensson
                                • June 2002
                                • 1964

Men tjena fan! =)
                                Kollade din profil, inte gillar väl du techno?? Trodde det va reagga....

Kommentar

Arbetssätt...