Starta nytt växtakvarie...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeza
    • January 2003
    • 379

    Starta nytt växtakvarie...

    --> Visste inte vart jag skulle lägga denna tråden så Kjell får kanske skälla på mig <--


    Försöker nu sälja av en massa grejer som jag inte har plats för då det är en flytt i antågande och ska endast behålla mitt Juwel 240l som jag satt in extra lysrör i (sammanlagt 0.55w/l av friska Aquarellewatt med reflektorer).

    Finns det någon komplett Co2-anläggning som passar i skåpen under ett sådant akvarie? (Rio 240)
    Vill helst ha det där så man slipper se fula tuber och liknande.
    Priser och sånt är ju ganska relevant också...

    Sen så skulle jag gärna kombinera detta växtakvarie med Diskus. Är detta genomförbart? Det jag tänker på är ju akvariets storlek och liknande, samt om man kan få både lite svårare växter och fiskarna att trivas i samma vatten?

    Kom gärna med så många tankar och reflektioner som möjligt.
    Tack på förhand!
    Orcae Ita!
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Jeza
    --> Visste inte vart jag skulle lägga denna tråden så Kjell får kanske skälla på mig <--
    "Växt"-kategorin hade nog varit bra.

    Ursprungligen postat av Jeza
    Finns det någon komplett Co2-anläggning som passar i skåpen under ett sådant akvarie? (Rio 240)
    Vill helst ha det där så man slipper se fula tuber och liknande.
    Man brukar kunna plocka ihop ett eget "set" av CO2-prylar till ett bättre pris än de färdiga set'en. Dessutom är det bättre att skaffa en begagnad kolsyresläckare i lämplig storlek (4-6 kg) än att köra med de otillräckliga flaskor (på 0,5-2 kg) som brukar följa med de färdiga set'en.

    Ursprungligen postat av Jeza
    Sen så skulle jag gärna kombinera detta växtakvarie med Diskus. Är detta genomförbart? Det jag tänker på är ju akvariets storlek och liknande, samt om man kan få både lite svårare växter och fiskarna att trivas i samma vatten?
    Det går men det är en kompromiss eftersom Diskusarna måste prioriteras. Inte kul att höja till 30+ i ett växtakvarie med analkande algblomning så snart en diskus uppvisar sjukdomstecken. Eller att föda upp ungdiskusar i ett svårstädat växtakvarie.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Håller med, man får för svårt med prioriteringarna med diskus. Jag köpte några riktigt schyssta scalarer istället. Det fungerar hur bra som helst även om mina är ena riktiga fegisar. Dom anfaller mig bara när dom har ägg/yngel
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Jeza
        • January 2003
        • 379

        #4
        Petnym> Jo växtkategorin var kanske den mest logiska men det handlade ju inte bara om växter, därav undran.



        Så det är lite som med datorer då kan man säga? Att det oftast blir billigare/bättre grejer till mindre pengar om man plockar ihop själv.
        Men alla "set" säljs inte med Co2-tub väl?
        I så fall kanske man kan hitta ett shysst pris nånstans på ett paket och sedan komplettera med tub?!


        Ok, då struntar jag nog i diskusen då. Lite synd, då jag tror kombinationen av växtakvarie/diskus hade kunnat bli jäkligt snyggt.
        Scalarer är jag inte så jäkla mycket för, eller rättare sagt, de jag har haft tidigare har varit ganska svåra att få att trivas.
        Kanske några trevliga färgglada dvärgciklider istället? Kakadua eller nåt sånt...
        Orcae Ita!

        Kommentar

        • Chrilleus
          • November 2004
          • 224

          #5
          Här är det garanterat billigast: http://search-desc.ebay.co.uk/co2-an...Z1QQsofocusZbs
          500l, 160l, 96l
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Ursprungligen postat av Jeza
            Scalarer är jag inte så jäkla mycket för, eller rättare sagt, de jag har haft tidigare har varit ganska svåra att få att trivas.
            Kanske några trevliga färgglada dvärgciklider istället? Kakadua eller nåt sånt...
            Jag tror att de är ungefär lika svåra/lätta som scalarer...
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • dinajel
              • November 2004
              • 606

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Inte kul att höja till 30+ i ett växtakvarie med analkande algblomning så snart en diskus uppvisar sjukdomstecken.
              Hur kommer det sig att det blir algblomning vid höjda temperaturer? Var det inte snarare så att det är ljuset såhär på sommaren som triggar alger? Eller är alger som typ bakterier som gillar när det blir göttigare temperaturer?
              Bilder på mina akvarier.

              Kommentar

              • Jeza
                • January 2003
                • 379

                #8
                Chrilleus> synd bara att man inte kan tyska :/
                Orcae Ita!

                Kommentar

                • Chrilleus
                  • November 2004
                  • 224

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jeza
                  Chrilleus> synd bara att man inte kan tyska :/
                  Jag kan inte heller tyska, men dom tyskar jag har handlat av, har kunnat svara på frågor på klockren engelska. Jag har även tagit hjälp av det här översättningsverktyget: http://babelfish.altavista.com/ Kopiera in URL:en från vilken sida som helst i "Översätt en webbsida" fältet, och välj språk. Tadaa!
                  500l, 160l, 96l
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

                  Kommentar

                  Arbetssätt...