Bra nybörharfiskar från Sydamerika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nahoj79
    • January 2012
    • 96

    Bra nybörharfiskar från Sydamerika?

    Håller på att starta upp ett 190l akvarium och håller ju nu på att befolka det med fisk.

    Just nu finns det tio stycken neontetror i karet, som har varit där två dagar. (Akvariet har varit igång 5 dagar)
    Verklig vattenmängd är 150 liter och ska man följa den tumregel som nämns överallt så är det 150 cm fullvuxen fisk som är max.

    Sitter och planerar fiskinköp:

    Följande tänkte jag köpa
    (Ev 10 st neontetror till då det var ett bra pris, 49:-för 10)
    Några lite större tetra, typ riotetra

    Funderade pågon form av malar också. Där verkar ancistrus och corydoras var de vanligaste. Får kanske bli några sådana också.

    Men jag letar efter någon fisk som simmar högre upp i akvariet, säg den övre halvan. Jag har tittat på kakaduaciklid t.ex. Är det en lämplig fisk att ha i början?

    Jag vill hålla mig till fiskarter från Sydamerika.

    Jag tar gladeligen emot tips på fiskar som skulle passa in här.
    Johan
    En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    1)
    Att räkna 1 cm / liter vatten är ganska galet egentligen. Enligt den principen
    så skulle en smal ål på 20 cm belasta karet lika mycket som en slöjstjärt på 20 cm.

    nä, bättre att räkna (om man nu skall räkna) på mängd fisk / liter. Och med mängd
    menas isf kubikcentimeter. Dvs, man tar och räknar Längd x Bredd x Höjd (utan fenor).

    Ex en Neon skulle isf räknas = ~4 x ~0,5 x ~1 = 2 kubikcentimeter.

    Så i ett kar med 150 liter vatten kan man dratta ner 150 / 2 = 75 st firrar.

    2)
    Jag har aldrig sett att Kakadua håller sig över botten. Den håller sig nog enbart uppe i karet
    när det är brist på syre och när det vankas mat.

    Generellt så håller sig nog alla dvärgciklider mer på botten än någon annanstans.


    3)
    Jag skulle satsat på att utöka Neonerna med upp till 25-35 st.
    Slängt in en dvärgciklid, säg gärna den bolivianska fjärilen på botten ett mindre gäng på kanske 6 st.
    Och kompletrat med 2-3 Ancistrus.

    Eventuellt på toppen så kan man tänka sig 6-8 bilbukar (då drar man ner neonerna till 25).

    Sedan har vi naturligtvis en bunke med rötter, lite sten på botten. Planterat med Anubias i sidorna,
    en och annan crypto utmed rötterna, kanske någon gälört i mitten/längst bak, samt några
    musselblommor på ytan.

    Sedan har du ett skitsnyggt SA-kar.


    tänk på att det är snyggare med få arter, men flera av varje, därför satsar vi enbart på EN tetra.



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Nahoj79
      • January 2012
      • 96

      #3
      Måste ciklider ha sandbotten? Jag har grus 2-3mm...
      Johan
      En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        beror på vilken ciklid det är frågan om.

        men det är få som inte gillar när det är 2-3 mm, så länge det är frågan om
        "runda" korn, utan vassa kanter.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          tänk bara på att bilbukar hoppar så fort dom blir skrämmda. håll därför alltid koll vid t.ex vattenbyten så ingen hoppar ut!

          ska man ha dvärgciklider som gillar bottenregionen (vilket nog alla gör) tycker jag inte man ska ha corydoras om man inte har ett större kar. corydoras vill vara ett litet stimm och då blir det ganska många på botten om man ska ha 5-6 corys, 2 ancistrus och några dvärgciklider.

          Kommentar

          • Nahoj79
            • January 2012
            • 96

            #6
            Den bolivianska fjärilscikliden såg riktigt trevlig ut. Blir till att leta efter en affär som har dem. (Malmö)

            Tror det blir 10 st neontetror till, ett par bolivianer och 1-2 ancistruser.
            Funderar på att skaffa några snäckor då dem verkar vara riktigt effektiva städare.
            Johan
            En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              kolla med zoogiganten i Lomma. tror (ej säker) dom har bolivianer.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                bolivianer brukar gfinnas både på hornbach och på akvarietjänst.

                akvarietjänst är lite dyrare, men håller normalt lite större exemplar samt högre kvalité


                snäckor är nästan ett måste i alla kar....helst då malaysiska sandisar


                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  kan bara hålla med om att malaysiska sandsniglar är riktigt bra på att hålla sanden ren.

                  Kommentar

                  • Nahoj79
                    • January 2012
                    • 96

                    #10
                    Ok, ska till Hornbach i helgen, ska kolla där. Köpte akvariet på Akvarietjänst och de hade bra service. Dock så är Hornback väldigt billiga på kringutrustning...

                    Några andra snäckor jag har kollat på är Posthornsnäcka och Äppelsnäcka. Hur många ska man ha? Dem finns väl också att köpa på någon av butikerna som nämnts i tråden antar jag.

                    Är det läge att redan nu stoppa i snäckor, eller ska jag vänta ett tag till eftersom det är så nytt?
                    Johan
                    En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      vet i katten om äppelsnäckor passar så bra i ett 190 liters SA-kar......

                      har du läst artbeskrivningen ?

                      äppelsnäckor / posthorn lär du nog leta dig blå på hornbach.



                      tror de enbart har en massa physa som sitter på växterna.....




                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #12
                        ibland har de äpplen på hornbach. zebrasnäckor har dom iallafall men dom kommer ju fån asien i.o.f.s
                        jag själv har en rosa äppelsnäcka i mitt 60 liters med SA tema och det går bra

                        Kommentar

                        • Nahoj79
                          • January 2012
                          • 96

                          #13
                          Har Akvarietjänst malaysiska sandsniglar tror ni?

                          Äppelsnäckan ska ha 40 liter enligt beskrivningen...sen verkar den kunna avla av sig som katten...
                          Johan
                          En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #14
                            tror inte dom säljer men om du frågar brukar affärer ofta ha. dom tycker det är ohyra så du får dom nog gratis. det är riktigt bra städare!
                            på dagen ligger dom nere i sanden och det kryper kanske omkring en här och där. på natten invaderar dom karet och äter all skit. tänder man lampan på kvällen eller lyser med en ficklampa ser man hur många dom är.
                            tror hannesc hade en bild från sitt SA där han hade fotat alla sina.

                            Kommentar

                            • dreas
                              • August 2005
                              • 264

                              #15
                              Jag fick mina Malajer på akvarietjänst så det är bara och fråga efter dem. Jag var där inne senast häromdagen och det fanns en del att fånga in. För övrigt är det en av de bättre affärerna i Malmö enligt mitt tycke.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...