Galaxia???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nova8010
    • May 2009
    • 71

    Galaxia???

    Hittade en jättefin mal i en lokal djuraffär igår, ägaren kunde inte det latinska namnet på den men berättade att den va ganska ny i handeln och att den hette något med galaxia. Den hade också bytit namn en gång sen den började säljas...
    Den här malen va svart med vit buk och vita detaljer/skiftningar på sidorna.. Dom är fredliga och är galna i röda mygglarver. (det blev en väldans fart på dom när han släppte ner dom) Annars va dom rätt lugna sa han. Och la rom hela tiden sa han..
    Jag är jättesugen på att köpa dom här krabaterna... men vill ju naturligtvis veta lite mer om dom.. så om någon kan gissa sig till vad det är för en rackare så skulle jag bli såå tacksam!
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2


    är det en såddan? för isåfall är det en L029
    dock är jag lite konfunderad då den på vissa ställen heter Plecostomus Galaxias och vissa Peckoltia Galaxias.. Kjell bör veta mer
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #3
      efter lite mer letande så fick jag fram från planetcatfish att det bör vara
      Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

      kan det stämma?
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • nova8010
        • May 2009
        • 71

        #4
        Nej, tyvärr... det är inte den fisken... Den är svart... verkar inte bli så stor för det va en som va tjock o som han bara väntade att det skulle släppa rommen, och det va nog runt6-7-8 cm bara.. Svart och stjärtfenan rak inte nån böj uppåt eller så.. påminde mycket om en fisk och inte en mal egentligen... inte munnen sådär neråt som malar brukar ha... Svårt o beskriva en fisk egentligen?!
        På magen va den knallvit.. såg riktigt lustigt ut... på sidorna av kroppen mest som vita skiftningar i "huden".. inget specifikt mönster..

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          Ursprungligen postat av nova8010
          Nej, tyvärr... det är inte den fisken... Den är svart... verkar inte bli så stor för det va en som va tjock o som han bara väntade att det skulle släppa rommen, och det va nog runt6-7-8 cm bara.. Svart och stjärtfenan rak inte nån böj uppåt eller så.. påminde mycket om en fisk och inte en mal egentligen... inte munnen sådär neråt som malar brukar ha... Svårt o beskriva en fisk egentligen?!
          På magen va den knallvit.. såg riktigt lustigt ut... på sidorna av kroppen mest som vita skiftningar i "huden".. inget specifikt mönster..

          hmm, inte en l-mal med andra ord. ja då var det krångligare
          Ska se vad mer jag hittar, yes jag har lite på jobbet haha

          men det är ingen form av ny otocinclus då?
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Någon form av Corydoras kanske?
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Kanske Tatia galaxias
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • nova8010
                • May 2009
                • 71

                #8
                Tack för svaren.. Kjell hade helt rätt, det är en Tatia galaxias jag såg i djuraffären.. Var kan jag hitta bra information om denna lilla rackare? Någon med erfarenhet av den??

                Kommentar

                • Daniel Blom
                  • June 2003
                  • 1670

                  #9
                  Har aldrig haft T. galaxias men däremot en massa andra arter i familjen, däribland närbesläktade T. intermedia.
                  Alla så kallade trämalar i familjen (Auchenipteridae) är rätt nattaktiva, så jag brukar kolla på mina malar med ficklampa mitt i natten. De äter i stort sett vad som helst, flingor går bra och de största tar gärna skalade räkor. Favoritkäket är fryst artemia. Planet Catfish känner inte till någon lyckad odling av T. galaxias, men det bör inte vara så svårt om de beter sig som T. intermedia. I så fall kommer du att hitta stora romklumpar bland växterna eller på bottnen, ofta kan man redan se ynglen röra sig. Plocka upp rommen och låt den kläckas i ett eget akvarium. Sen är det bara att kläcka artemia och byta vatten så mycket du orkar.
                  Förresten, är du säker att det är galaxias? Det är rätt lätt att blanda ihop den med den vanligare intermedia.
                  Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                  och framgången är given.
                  Samuel Clemens
                  Mina bilder

                  Kommentar

                  • nova8010
                    • May 2009
                    • 71

                    #10
                    Ursprungligen postat av Daniel Blom
                    Har aldrig haft T. galaxias men däremot en massa andra arter i familjen, däribland närbesläktade T. intermedia.
                    Alla så kallade trämalar i familjen (Auchenipteridae) är rätt nattaktiva, så jag brukar kolla på mina malar med ficklampa mitt i natten. De äter i stort sett vad som helst, flingor går bra och de största tar gärna skalade räkor. Favoritkäket är fryst artemia. Planet Catfish känner inte till någon lyckad odling av T. galaxias, men det bör inte vara så svårt om de beter sig som T. intermedia. I så fall kommer du att hitta stora romklumpar bland växterna eller på bottnen, ofta kan man redan se ynglen röra sig. Plocka upp rommen och låt den kläckas i ett eget akvarium. Sen är det bara att kläcka artemia och byta vatten så mycket du orkar.
                    Förresten, är du säker att det är galaxias? Det är rätt lätt att blanda ihop den med den vanligare intermedia.
                    Hej! Tack för ditt svar.. Kul att få veta lite mer om rasen... Nu när du visat bilder på den andra sorten kan jag säga att jag tror det va en T. inermedia och inte en galaxia.. Det va ägaren till fiskbutiken jag va till som sa att det va en galaxia. Men intermedian har mer skiftningar än galaxian på sidorna av kroppen. Galaxian har mer som prickar o så såg dom inte ut i butiken..
                    Läste någonstans att dom tillhör gruppen kattmalar, men du skriver trämal?? Iallafall, dom skulle tydligen vara rätt duktiga på att ta sig ur akvarium om dom inte va heltäckta. Synd om det stämmer för mitt är inte heltäckande just nu. I butiken la dom rom nästan hela tiden sa han och en fisk va jättetjock så det verkar ju stämma.
                    Är dom fredliga? För vill inte ställa till något för dom andra bottenlevande fiskarna, alla mina malar o fiskar trivs så bra tillsammans så det är dumt att skaffa nån elaking

                    Kommentar

                    • Daniel Blom
                      • June 2003
                      • 1670

                      #11
                      Ursprungligen postat av nova8010
                      Hej! Tack för ditt svar.. Kul att få veta lite mer om rasen... Nu när du visat bilder på den andra sorten kan jag säga att jag tror det va en T. inermedia och inte en galaxia.. Det va ägaren till fiskbutiken jag va till som sa att det va en galaxia. Men intermedian har mer skiftningar än galaxian på sidorna av kroppen. Galaxian har mer som prickar o så såg dom inte ut i butiken..
                      Om ägaren förväxlat arterna är det inte första gången det sker. Men intermedia verkar vara betydligt vanligare (undrar hur många som är ättlingar till de VF fiskar som jag vann på lotteri för några år sedan).
                      Läste någonstans att dom tillhör gruppen kattmalar, men du skriver trämal??
                      "Kattmal" har jag bara sett användas om sydamerikanska rovmalar (Pimelodidae) och "fossilmalen" Heteroptneustes fossilis. Gissar att det är engelskans "catfish" som spökar. "Trämal" är inte heller något vanligt uttryck (vilket väl beror på att dessa malar är rätt ovanliga i handeln) men det används iaf här på Zoopet. På engelska heter dessa malar "driftwood catfishes".
                      Iallafall, dom skulle tydligen vara rätt duktiga på att ta sig ur akvarium om dom inte va heltäckta.
                      En enda gång har en T. intermedia hoppat ur akvariet, men jag har för det mesta täckglas.
                      I butiken la dom rom nästan hela tiden sa han och en fisk va jättetjock så det verkar ju stämma.
                      Det är nog en hona med befruktad rom i magen. Såna brukar även dagtid cirkla runt i akvariet och leta efter ett bra ställe att lägga rommen på.
                      Är dom fredliga? För vill inte ställa till något för dom andra bottenlevande fiskarna, alla mina malar o fiskar trivs så bra tillsammans så det är dumt att skaffa nån elaking
                      Ja, de är fredliga. Möjligen kan de ta yngel.
                      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                      och framgången är given.
                      Samuel Clemens
                      Mina bilder

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Läste någonstans att dom tillhör gruppen kattmalar
                        Som Daniel skriver så kommer detta från engelskans "catfishes" som korrekt översatt blir - malar - på svenska.

                        Hur ofta ser man inte denna okunniga översättning i svensk litteratur eller till och med på TV
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 January 2010, 09:56.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • nova8010
                          • May 2009
                          • 71

                          #13
                          Haha ja ibland blir översättningar tokiga.. tur att man har zoopet att vända sig till när man har frågor Även kunnigt folk i akvarie affärer har ju fel emellanåt... Då känns det som att jag med lätthet skulle kunna köpa mig ett par såna o stoppa ner bland resten av invånarna i mitt akvarium.. Någon som vet om dom vill vara i grupp eller ensamma? I så fall hur många?

                          Kommentar

                          • Daniel Blom
                            • June 2003
                            • 1670

                            #14
                            Du kan ha hur många som helst, de är inte det minsta revirhävdande.
                            För ett par år sen skulle jag sälja ett gäng på auktion.
                            Jag lyfte upp en rot, skakade på den över en hink - och ut kom detta:
                            Bifogade filer
                            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                            och framgången är given.
                            Samuel Clemens
                            Mina bilder

                            Kommentar

                            • sjebbe
                              • March 2009
                              • 440

                              #15
                              Ursprungligen postat av Daniel Blom
                              Du kan ha hur många som helst, de är inte det minsta revirhävdande.
                              För ett par år sen skulle jag sälja ett gäng på auktion.
                              Jag lyfte upp en rot, skakade på den över en hink - och ut kom detta:
                              Hur såg den roten ut?
                              450 L - Channa pulchra
                              720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                              Kommentar

                              Arbetssätt...