Fiskval för växtakvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Fiskval för växtakvarie?

    Har kommit på att jag borde göra något åt mitt fiskbestånd innan jag helt enkelt tröttnar på mina akvarier. Känns lite fånigt att bara ha Kardinaltetra, Rödmunstetra och Siamesisk algätare när man har två akvarier (egentligen tre) på 980 resp 145 liter. Skulle definitivt behöva något att fotografera.

    Vad finns det för trevliga fiskar som kan passa i mina tätvuxna växtakvarier?

    Krav:
    1, Äter ej växter! (Rivstart & grävning räknas också).
    2, Skojigare att FOTOGRAFERA än mina kardinaltetror.
    3, Temp på ca 26 grader, pH strax under 7.
    4, Maxläng 10-15 cm. (Inga monster i sovrummet!)

    Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    Ett gäng Marmorgurami kanske :-)

    Mycket trevliga fiskar.
    Och så plockar dom alger på växterna också (i alla fall mina).
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • Tricella
      • October 2002
      • 1052

      #3
      Varför inte Sydamerikanska Dvärgciklider såsom någon/några Apistogramma arter? Fjärilsciklider är väldigt fina, men de känns lite tråkigare än Apistogramma...

      Dessa arter är väl kanske inte större än de arter du har nu, men enligt mig betydligt intressantare.

      Discus kan vara riktigt snyggt i ett mastigt växtakvarium även om det inte exakt är rätt biotop. Med Discus kan du ha t ex Dvärgciklider och/eller pansarmalar.

      Kommentar

      • supersunk
        • January 2004
        • 351

        #4
        Min kompis som satsar på växtakvarium kör med jordätare i sitt 600liters och det funkar finfint...
        400: Jordätare (uppstartsfas)
        50: Asien
        25: kampfisk

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Scalarer!, lätt, fan 980L tjoho!. jag har några fina som är "utstötta"....
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Thomaslj
            • May 2003
            • 704

            #6
            Ursprungligen skickat av Tricella
            Discus kan du ha t ex Dvärgciklider och/eller pansarmalar.
            Bara så ni vet så kan Pansarmalar vara ett rent helvete för marktäckande.. mina mettallpansarmalar älskar att böka upp min glosso=/

            http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7

              Jag skulle ha ett gäng Neonblå dvärgguramis , de LYSER i växtljus och även honorna är vackert blå till skillnad ifrån den ursprungliga sorten.

              Dessutom så bryter de av ifrån allt det gröna !

              Dumt kanske att de antagligen kommer att bygga skumbon...

              Kanske du borde göra som "defdac" och ha Chokladguramis istället. De är åxå toksöta och lär aldrig få för sig att leka !

              /O

              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • Måns
                • June 2002
                • 191

                #8
                Om du vill ha lite liv och rörelse så rekommederar jag jättedanior. Kanske lite färglösa, men de har ett trevligt stimbeteende.
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  1) Dvärgciklider, främst olika Apistogramma, men även t.ex. tomasi, fjäril, schackciklid och dorsigera. Lugna (och därmed lätta att fota) och ofta rätt färgglada.
                  2) Killis. Totalignorerar dina växter, mycket färggranna, vanligen lätta att fota, mycket lättskötta.
                  3) Många av de mindre labyrintfiskarna, typ små guramis, kampfiskar, Microctenopoma...
                  4) Hundratals arter av tetror barber (t.ex. kopparbarb) passar in på beskrivningen. Fast inte alla, kolla först.
                  5) Lite större men snälla och frilevande ciklider, främst kanske Scalare, Discus och Flaggciklid. (Iofs blir du då förr eller senare av med kardinalerna.)
                  6) Inte alltför stora L-malar.
                  7) Mängder av olika levandefödare - guppies, platies, svärdbärare, Girardinus, Alfaro etc etc etc. Fast inte riktigt alla, en del är fenbitare, en del andra är växtätare. Kolla upp arten innan.

                  Faktiskt passar väl majoriteten av alla akvariefiskar in. Frågan är väl vad du vill ha för nåt.

                  Geophagus, som nån föreslog, gräver, och danios är extremt aktiva (och därmed en riktig utmaning att få ett bra foto på).
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • supersunk
                    • January 2004
                    • 351

                    #10
                    Det var jag som skrev om geophagus och jag trodde själv att de skulle vara omöjliga med växtkar men min kompis (Duboisi här på forumt) har fått det att funka bra.
                    400: Jordätare (uppstartsfas)
                    50: Asien
                    25: kampfisk

                    Kommentar

                    • klara
                      • September 2002
                      • 1112

                      #11
                      Nja... kopparbarber (och de flesta andra barbarterna) är väl inte lätta att fotografera precis. De rackarna är aldrig still och hanarna gör sina tokryck och jagar varandra. Jag har tryckt en bit ifrån akvariet länge och väl nu och bara fått någon enstaka bild jag är lite nöjd med.
                      /Klara
                      ------------------------
                      Min hemsida
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • swetrot
                        • April 2003
                        • 966

                        #12
                        980l växtakvarium är ju som gjort för levandefödare. Sätt i några stycken av olika arter, och så låter du dem vara där sedan. Black Molly är vackra, Röda svärdbärare och Platy gör sig mycket bra mot en grön bakgrund av växter, och guppy med stora färggranna stjärtar likaså. De äter inte växter, de gräver inte, de är inte för stora, de gillar ditt vatten och temperatur och de brukar gå att fotografera också. Dessutom leker de ofta och gärna och vill då ha lite växtlighet.

                        Kommentar

                        • snicke
                          • March 2003
                          • 118

                          #13
                          Stora tetror? Det finns t.ex några arter i släktet Hemiodopsis som blir ca 15cm, men som ändå inte är utpräglade rovtetror. Problemet är att få tag i dem, plus att de är relativt känsliga för vattenkvalitet. De är delvis växtätare och kan ta några blad här och var, men det är inget som märks. Med tanke på att de är snabbsimmare skulle de trivas förträffligt i ett så stort akvarium.

                          Kommentar

                          • cecilia
                            • January 2003
                            • 754

                            #14
                            Limia? Har precis skaffat en grupp blå (Limia Melanogaster) som är FANTASTISKA algätare och glittrar vackert. Nackdelen är väl att de inte är särskilt stillsamman. /Cecilia

                            Kommentar

                            • matzen
                              • February 2004
                              • 608

                              #15
                              Jag skulle satsa på en grupp stora scalarer och några par apistogrammor ett stort stim med kongotetror och ungfödare! Det skulle bli fantastiskt vackert och intressant och ge upphov till många fina bilder!
                              To be or not to be a cichlidlover that´s no question

                              Kommentar

                              Arbetssätt...