Asiatisk knivfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fischy
    • February 2011
    • 137

    Asiatisk knivfisk

    Jag tänkte köpa en Asiatisk knivfisk.
    Är den nattaktiv eller simmar den runt lite på dagen också, på internet står det att den är nattaktiv men i djuraffären simmar den runt ibland.
    Jag tänkte ha den med 2 st påfågelciklider( 10-13 cm)
    en regnbågshaj(10)
    3 st långsträkta pansarmalar (6 cm)
    en fengädda (10 cm)
    och 2 gibbiceps 10- 16 cm

    måste man mata med levande fisk eller går det med frysta räkor och fiskar?

    tack för svar.
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    hur stort är karet? jag tror dom tar det mesta som går in i munnen

    Kommentar

    • Fischy
      • February 2011
      • 137

      #3
      450 L. Jag har hört att de inte äter pansarmalar eftersom de är så hårda.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Menar du clownknivfisk, Chitala ornata? Den blir upp mot en meter, och kan vara territoriell och grinig, vad jag har förstått. Ja, pansarmalar är rent allmänt svåra att äta, delvis på grund av att de som många andra malar fäller ut sina hårda bröstfensstrålar när de hamnar i munnen på en fisk, vilket nog inte hindrar större fiskar från att försöka äta dem. Fick rädda några tuppkammar som hade satt några Corydoras elegans i halsen. Malarna klarade sig inte, och det hade förmodligen inte cikliderna gjort heller om jag inte lyckats pilla ut pansarmalarna.

        Men eftersom det är långsträckta pansarmalar du har (som nog inte är särskilt nära släkt med Corydoras), så funkar det nog, de blir ju runt 15-20 cm, och eftersom knivfisken knappast är vuxen så lär den nog inte kunna ta dem, ens när de är små. Däremot så borde du nog hålla koll på påfåglarna, då de växer fort.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Nä, har för mig den heter Notopterus Notopterus. Iaf den Asiatiska. Den ser ut som den Afrikanska knivfisken (Xenomystus nigri) men med ryggfena.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Såg att det gamla namnet på clownknivfisken är Notopterus ornatus, kanske det du tänker på?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              Nej nej nej, ingen sån :P

              Här har du. Den liknar den Afrikanska knivfisken, men den här arten har ryggfena och det har inte den afrikanska.

              Kommentar

              • Fischy
                • February 2011
                • 137

                #8
                så ni tror att jag ska testa med en asiatisk knivfisk i 450L

                Kommentar

                • Auratusen
                  • March 2010
                  • 874

                  #9
                  Får göra som du vill. Min personliga favorit är Clownknivfisken (Chitala ornata).
                  Ska nog inte vara så stor fara

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    jag har en notopterus notopterus.. den ska absolut inte ta långsträckta pansarmalar..



                    har haft min tillräckligt länge för att jag skulle kalla den vuxen.. min är alltid på g, natt som dag.. något revirhävdande men inte i överkant..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      clownkniven är för övrigt lite grinigare.. har sett 2 exemplar över metern i fångenskap men de lever i en 13 000 gallon damm och har småfisk som diet.. alltså närmast vilda.. de brukar landa på 40-45cm..

                      angående kost.. få över dem på pellets.. tänk igenom det här lite.. "en fengädda" låter inte så betryggande.. vilken art.. de kan bli allt mellan 20 och 50cm.. påffarna kan mycket väl slita resterande fisk i småbitar plus att de brukar böka upp växter, flytta runt stenar och allmänt växer ur 450L.. regnbågshajen kan också bli grinig när den blir större men påffarna har nog löst det problemet innan dess..

                      jag har haft serpa-tetror med 60cm arowanor och lek på senegalus i samma kar samtidigt och fisk som enligt alla regler borde slå ihjäl varandra i olika konstiga konstellationer så jag säger absolut inte att det är omöjligt.. men tänk igenom karet innan du skaffar lite "häftigare" fisk.. det är tok-härligt när det funkar men ger man det inte lite planering blir det bara dyrt och massa förluster..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...