Udda fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #91
    Ursprungligen postat av danne0301
    Så illa är det inte..de är aggressiva mot artfränder men stoppar man ner nävarna så gömmer de sig illa kvickt (bamsestora är undantag). Fiskar med stake nog att attackera händer är mycket lätträknade

    Likadant så är de flesta channor oerhört fega och därför passar de inte bra med annan fisk, man talar därför oftast om artkar. Har du t.ex. små channor med ciklider så kommer channorna inte må bra och aldrig vilja visa sig. Får de karet ifred så dominerar dom i lugn och ro, färgar ut fint och leker osv.
    Åh okej, ja men det lät ju rätt bra Och några monsterstora fiskar har jag ju ingen möjlighet att hålla heller. Tänkte mest på om det krävs extra utrustning för hantering osv. Skulle jag skaffa sådana här små så blir det ju endast sådana i karet. Jag gillar inte fisksoppor
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #92
      Det låter bra det
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #93
        Fortsätter invadera här.
        Jag har ju kikat massor på Channa orientalis men ramlade över Channa Gachua helt nyss. Den verkar ju tåla det mesta och nu säger mitt bättre jag att det kanske är bättre att ha en lite mer förlåtande rovfisk till att börja med. Eller vad tror ni?
        Sedan var jag naturligtvis in på Monsterfisk och kollade läget men fann inget om vare sig Orientalis (val 2) eller Gachua (val 1).
        Funderingar då.. här kommer några:
        * Växter krävs, kan jag då låta min ancistrushane gå kvar i burken, oavsett channa (av de 2 nämnda)?
        * Kan äppelsnäckorna fortfarande gå kvar eller blir det munsbitar även av de vuxna?
        * Eftersom de bör få bilda sitt livslånga par på egenhand behöver jag ju skilja de åt. Finns det marknad för salu/skänkes av dessa typer av fisk? Brukar butikerna kunna ta tillbaka de övriga om ett par bildas?
        * Är butiksfisk körda på pellets eller levandefoder? Vad är att föredra?
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • boring
          • April 2009
          • 67

          #94
          Lite snabbt svarat från mobilen bägge arterna är relativt lätta som all annan fisk förutom att du ska skapa en såpass bra balans att du kan hålla vattenbyten till minimum
          Om du kollar igenom channa trådarna på mfk så näms guacha iaf flertal gånger, odlings försök osv

          Ja det finns marknad för dom om man lägger upp dom på nätet finns flera channa intresserade i sverige som gärna byter eller köper, nja zooaffärer brukar det vara lite olika med

          Å sist ang foder så brukar jag mata mina dvärgchannor med det dom äter i naturen dvs insekter använder mig av främst syrsor men även små kackerlackor eller mjölbaggar (?) mjölmaskens slut stadium

          Så hoppas jag fick med allt mvh borin

          Edit: ja både äppelsnäckor och ancistrus funkar bra men tänk på att vissa guacha är subtropiska och dödsfall kan inträffa har inte gjort det för mig men finns alltid en chans
          Senast redigerad av boring; 18 January 2011, 12:26.

          Kommentar

          • Parachanna
            • October 2010
            • 77

            #95
            Ursprungligen postat av qenzo
            Fortsätter invadera här.
            Jag har ju kikat massor på Channa orientalis men ramlade över Channa Gachua helt nyss. Den verkar ju tåla det mesta och nu säger mitt bättre jag att det kanske är bättre att ha en lite mer förlåtande rovfisk till att börja med. Eller vad tror ni?
            Sedan var jag naturligtvis in på Monsterfisk och kollade läget men fann inget om vare sig Orientalis (val 2) eller Gachua (val 1).
            Funderingar då.. här kommer några:
            * Växter krävs, kan jag då låta min ancistrushane gå kvar i burken, oavsett channa (av de 2 nämnda)?
            * Kan äppelsnäckorna fortfarande gå kvar eller blir det munsbitar även av de vuxna?
            * Eftersom de bör få bilda sitt livslånga par på egenhand behöver jag ju skilja de åt. Finns det marknad för salu/skänkes av dessa typer av fisk? Brukar butikerna kunna ta tillbaka de övriga om ett par bildas?
            * Är butiksfisk körda på pellets eller levandefoder? Vad är att föredra?
            Mycket växter behövs.Ancistrusen kan vara kvar.Det finns absolut en marknad för överblivna dvärgchannor.Det är olika,dom matar med levande,pellets & fryst.Orientalis har jag inte sett på listorna på länge så den kan bli knepig att få tag på.Gachua finns både som tropisk & subtropisk.
            Pilgiftsgrodor

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #96
              Okej. Tack så mycket
              Som det ser ut nu så verkar dock Tropisk Gachua vara det bästa valet (kan inte sänka tempen). Dels för att de verkar lättare att få tag i (jag bor ju attans dumt till) och så verkar de vara mer tåliga. Låter kanon att ancistrusen kan gå kvar. Har lite omplaceringsproblem annars
              Jag får höra med "min" butik och se vad de kan hjälpa till med.
              Syrsor.. är de levande eller frysta? Iofs skulle det väl gå att hålla en liten grupp själv och odla ut, eller är det krångligt? Funderar på foderguppy annars, men då snackar vi ju ännu en burk, vilket jag helt slipper. Har bara ett ledigt kar och det måste jag ju isf ha till en ev. evakuering av de channor som måste flyttas.

              Frågorna hopar sig
              Ska kolla upp monterforumet igen också. Måste ha missat de trådarna helt :/
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #97
                Iaf, det är som Ciklidtok säger Det är Bispgården utanför Sundsvall. Vilket är det stora problemet oftast, när man finner något intressant. Ni har lite mer "skoj" söderöver
                Och hon :P Jag är en hon och inget G utan ett Q hahaha
                Ja, då kan jag varmt rekomendera "min" handlare. De tar hem det man vill ha, under förutsättningen att leverantören har de hemma förstås... Jag tror de handlar av både Imazo och Akvarieteknik, med AT som huvudleverantör.

                Skickar ett PM till dej...
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • Parachanna
                  • October 2010
                  • 77

                  #98
                  Ursprungligen postat av qenzo
                  Okej. Tack så mycket
                  Som det ser ut nu så verkar dock Tropisk Gachua vara det bästa valet (kan inte sänka tempen). Dels för att de verkar lättare att få tag i (jag bor ju attans dumt till) och så verkar de vara mer tåliga. Låter kanon att ancistrusen kan gå kvar. Har lite omplaceringsproblem annars
                  Jag får höra med "min" butik och se vad de kan hjälpa till med.
                  Syrsor.. är de levande eller frysta? Iofs skulle det väl gå att hålla en liten grupp själv och odla ut, eller är det krångligt? Funderar på foderguppy annars, men då snackar vi ju ännu en burk, vilket jag helt slipper. Har bara ett ledigt kar och det måste jag ju isf ha till en ev. evakuering av de channor som måste flyttas.

                  Frågorna hopar sig
                  Ska kolla upp monterforumet igen också. Måste ha missat de trådarna helt :/
                  Du behöver inte ha foderfisk till Gachua för dom är insektsätare.Mask,Syrsor,Zoophobas,Mjölmask,Gräsho ppor,mygglarver.Man kan också ge dom lite frusen fisk,Räkor,Mysis,Krill & musslor i mellanåt för att variera lite.
                  Pilgiftsgrodor

                  Kommentar

                  Arbetssätt...