Hjälp! Slöa och magra eldbukssalamandrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marie.vviklund@gmail.com
    • March 2011
    • 5

    Hjälp! Slöa och magra eldbukssalamandrar

    För drygt en vecka sedan köpte vi 2 eldbukssalamandrar till ett nystartat 60 l akvarium. Det har inte varit lätt att få bra information om hur det ska skötas, alla säger olika vad gäller vattentemperatur - mer eller mindre än 23 grader och foder - frysmat eller levande...

    Båda salamandrarna har varit mer eller mindre slöa hela tiden, även i terrariet på djuraffären låg de och gömde sig under en rot.

    Efter några dagar då jag tyckte att nu kan det inte bara vara för att de bytt hem som de är så stilla, har jag börjat oroa mig och tittat efter mer noga på allmäntillståndet.

    Den ena, minsta är väldigt, väldigt slö. Rör sig knappt alls och känns mer död än levande. Den lite större kommer igång om man rör den lite. (tvättar händerna noga, sköljer noga och blöter innan jag tar i dom)

    Jag har inte lyckats se någon av dom äta och idag fick jag lite panik och lyfte ner dom i en liten platsbunke och gav dom frysta blodmaskar (upptinade innan) men ingen reaktion...

    Den lite större som är piggare "rapar luftbubblor" och jag såg på den lilla att den har som skum/vadd i ändtarmen (upplöst avföring?) Den lilla reagerar knappt något alls...

    Vad kan jag göra, går det att klara dom...?

    De har landdel 1/3.
  • Guu
    • March 2009
    • 78

    #2
    Det låter inget vidare det där

    Till att börja med, vilken art är det?
    Hur är deras akvarium utformat? (vattenmängd, temp, var karet igångkört innan de stoppades i etc)
    Är salamandrarna i vattnet eller på land?

    Att flytta innebär stress för djuren så det i sig kan göra att de inte är så sugna på att äta när man just fått hem dom men din beskrivning tyder på att de var illa däran redan när ni köpte dom.

    Får man fråga var ni köpte dom?

    Kommentar

    • marie.vviklund@gmail.com
      • March 2011
      • 5

      #3
      Det är Kinesisk eldbukssalamander, inköpta på Bromma Zoomarknad i onsdags förra veckan. Idag, efter att jag skrivit inlägget ovan, dog den lilla...

      Akvariet är ett 60 liters med 1/3 landdel, vattendjup ca 8 cm. Temperaturen ligger på 23 grader, utan doppvärmare. Vi har belysningen på 8 timmar/dygn, 3 timmar på morgonen och 5 på eftermiddagen/kvällen efter rek från personalen.

      Karet var igång tyvärr bara en dag innan salamandrarna släpptes i... miss i planeringen, tanken var att det skulle varit igång i 3 dagar innan... Vattnet var/är behandlat med beredning från zooaffären.

      I början låg de bara i vattnet, vilket gjorde mig orolig, men nu ligger den som är kvar bara på land istället.... :-(

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        fråga affären om råd!
        de var förmodligen sjuka (om det är någon sjukdom) redan i affären

        Kommentar

        • Guu
          • March 2009
          • 78

          #5
          Beklagar förlusten av den lilla

          Här kan du läsa mer:




          Tyvärr har affärerna i regel mycket dåliga salamanderkunskaper.


          Du behöver börja med att få ner tempen, höja vattennivån och få igång cykeln i akvariumet.
          Lycka till!

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Dom kan omöjligt blivit magra på en vecka isf måste dom varit magra från början. Om akvariet varit igång 3 eller 1 dag spelar ingen roll. Salamandrar är inga djur man tar upp och håller på med i onödan dessutom
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • marie.vviklund@gmail.com
              • March 2011
              • 5

              #7
              Dom var magra från början, personalen i butiken försökte hitta de som var "minst smala" och sa iofs "man får räkna med ett och annat dödsfall.." Undrar nu vad hon menade med det...

              Har sänkt temperaturen något. Har också läst nu att de vill ha mycket växter, vilket iofs borde vara en förutsättning för att få bra cykel, men personalen i butiken sa att de absolut inte behövde levande växter...

              Någon som kan visa en bild på sitt kar med eldbukssalamander så jag får se hur en optimalt akvarium ska vara inrett? Tvivlar på allt dom sagt i butikerna nu...

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Ursprungligen postat av marie.vviklund@gmail.com
                Dom var magra från början, personalen i butiken försökte hitta de som var "minst smala" och sa iofs "man får räkna med ett och annat dödsfall.." Undrar nu vad hon menade med det.
                Eeeeeh?? Men herregud man köper absolut inte med dom förutsättningarna. Först deras kommentar???? Snällt sagt oseriöst så vet inte vad. Sen väntar man antingen på att det blivit välmående salamandrar eller, bäst, går till annan affär.
                Det är väl inte så att du, hoppas, skojar bara?
                Senast redigerad av eriahl; 25 March 2011, 13:32.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • marie.vviklund@gmail.com
                  • March 2011
                  • 5

                  #9
                  Blir definitivt en annan butik... Arken Zoo i Vinsta hade tjocka och goa salamandrar sa min sambo efter att ha varit där för att få ytterligare ett utlåtande gällande foder och vattentemp...

                  Kommentar

                  • LizzardDog
                    • April 2011
                    • 6

                    #10
                    herrejösses..

                    jag har aldrig hört något liknande och är ledsen att du fick träffa på sådana IQ befriade människor.

                    Jag tänkte att jag kan berätta om hur jag sköter mina salamandrar (Cynops ensicauda)

                    I mitt akvarie som är 120cm långt 60cm högt och 60 cm brett, bor Eva 7år,Emila 6år, Lennart 3år, Elin och Egon 1,3 år.

                    Till bottenmaterial har jag sand som är ganska ljus(spelar säkert ingen roll vad det är för färg men jag tycker det är snyggt)
                    Sen har jag inrett med mangroverötter, stenar, korkbark mm.
                    Levande växter är absolut att föredra (blandat med vatten och landlevande) exempel på dom jag har är:
                    Javamossa, ormbunke(heter säkert något annat men jag och affären ja handlar i kallar dom det) Ampelilja och en montruealiknande växt med ganska stora blad och kraftigt rotsystem, och Vattenpest som det så fint heter.

                    vattentempen ligger på 19-21 grader sommartid och 16-19 vintertid.
                    En pump finns också som renar vattnet och som man kan ställa in hur hårt eller mjukt man vill att vattnet ska flöda, och jag har min på det lägsta för dom gillar inte alls att "flyga omkring" i vattnet utan vill kunna välja själva om dom ska simma eller gå omkring på bottnen

                    Sen vill dom kunna gömma sig i grottor både över och under vattnet och även kunna få komma upp och sola sig en stund.
                    Min ljusramp är tänd från ca 08:00-21:00 så det där med att bara ha den tänd vissa timmar vet jag inte alls vad dom fått ifrån

                    mat får mina var 3:e dag och på menyn finns det räkmix(grön) kokt torsk,Vuxen artemia och som godis kan dom ibland få röda mygglarver(mygglarver är gott men lika nyttigt som en bigmac meny typ)

                    Jag säger inte att det jag skriver är rätt men har haft salamandrar sen jag var 13 år och även fött upp 7 kullar med ungar(har en nu på ca 30 st som är i "larvstadiet") så jag kan med en gång säga att den info du fick i affären är FEL FEL FEL!

                    Lycka till nu med den kvarvarande sallisen och skaffa den gärna en kompis när och om den blir frisk!
                    ska försöka lägga upp några bilder på mitt akvarie om du vill se.
                    hör gärna av dig om det är några frågetecken Mvh Sandra

                    Kommentar

                    • marie.vviklund@gmail.com
                      • March 2011
                      • 5

                      #11
                      Tack Sandra!! Du får jättegärna lägga upp bilder!
                      Tyvärr dog även den andra eldbuken. Efter det startade jag om akvariet helt. Ut med all sand, skölja, i. På men nytt vatten och vattenberedning. Efter en vecka åkte vi till djuraffären för att köpa några växter och nämnde då vad jag råkat ut för en kille som jobbade där. Han blev precis som alla här jättebekymrad och förvånad över de råd jag fått. Lite skrämmande att det är så olika kunskapsnivå på personalen, man ska ha tur om man träffar rätt. Köpte iaf den sista eldbukssalamandern han hade och han tittade verkligen på det så den verkade frisk och kry. Och jag kan redan nu se skillnad jämfört med de två första stackarna.

                      En fråga ang maten. Jag såg en film på YouTube där en kille matade sin eldbuk med röda mygglarver och en pinsett som han höll framför nosen på den och den åt med god aptit. Jag har gjort på samma sätt nu med vår lilla nya och det verkar fungera. Jag kan liksom ge den lite motstånd och jag inbillar mig att det ska upplevas som mer levande föda. Någon annan som matar så?

                      Såg även en annan film där de matade med levande maskar och salamandrarna var som galna. Jag ska allstå dra ner lite på mygglarvera och ge lite räkmix som jag också köpte.

                      Ang temp. Vi har jättesvårt att få ner tempen under 22-23 grader, har du inget lock på karet då? Vi har ett lock med integrerad ljusramp så jag har locket för att mata öppet hela tiden, annars immar rutan igen också. Lite tråkigt att inte se in :-)

                      När vi ser att allt verkar gå vägen ska den absolut få en kompis!

                      Kommentar

                      • LizzardDog
                        • April 2011
                        • 6

                        #12
                        Hej igen Marie!
                        Ang din matningsfråga: Självklart kan du mata den med pinsett,
                        det blir då även lite lättare att hålla koll på aptiten mm.
                        Jag gör iof bara så att jag tar ett glas som jag tar lite utav akvarievattnet i och tinar maten i när dom får fryst,
                        sen smular jag ner räkmixen och torsken och häller ner i vattnet.
                        Iom att pumpen "blåser" runt vattnet så åker maten runt på bottnen så dom får springa och "jaga".
                        Levande mask är smaskens,det tycker även mina, men lite svårt att få tag på vid denna årstid,
                        men har du en välsorterad sportfiskebutik i närheten så finns det säkert där.
                        Tänk bara på att om det är en liten salamander du har kan du behöva dela masken och var lite försiktig så att den inte får för mycket av
                        det goda
                        Ca 3-5 munsbitar per matning är nog lagom.

                        Mitt akvarie har som lock en glasskiva och själva ljusrampen, så det är ganska mycket luft emellan vattenytan och lysröret
                        och god ventilation.. hur stort akvarie har du?
                        Tycker personligen att kar med glaslock funkar bäst till just salamanderhållning.
                        Ett personligt exempel på det var när jag hade både C.orientalis och C.ensicauda då dom förstnämnda bodde i ett 100l med samma lock
                        som du har och dom bara blev 4 år gamla.
                        Fick i efterhand veta att det med största sannolikhet berodde på att tempen var för hög(23-25grader)

                        Tråkigt att den sista inte klarade sig!
                        Men all lycka till eran nya!

                        Mvh Sandra

                        Kommentar

                        • DAHLBERG
                          • September 2008
                          • 1598

                          #13
                          Bromma Zoomarknad
                          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                          540 liter kulfisk - T. lineatus
                          120 liter salt - Koraller och fisk

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            • May 2003
                            • 1831

                            #14
                            Har du något att förtälja Dahlberg?
                            Med vänlig hälsning
                            Alexander

                            Kommentar

                            • DAHLBERG
                              • September 2008
                              • 1598

                              #15
                              Kära akvarister, Alexander.
                              Jag har något att förtälja.
                              Det är nämligen så att Bromma Zoomarknad kan ha lite varierad kvalité på det levande.
                              Det är min och flera andras erfarenheter. Det gäller i första hand saltvattensfiskar, men ändå.

                              Tack för mig.
                              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                              540 liter kulfisk - T. lineatus
                              120 liter salt - Koraller och fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...