Vad dödar egentligen räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Vad dödar egentligen räkor?

    Jag har på forumet sett trettioåttahundrafem olika åsikter om räkor tillsammans med PMDD, easy carbo och CO2.

    Känner mig en aning förvirrad i nuläget. Jag förstår att olika villkor gäller för olika räkor, så vi kan begränsa oss till:
    - Körsbärsräkor
    - Red Crystal

    Jag har vid olika tillfällen provat båda dessa räktyper i mitt stora växtakvarium. Där kör jag:
    - CO2, > 30 ppm
    - PMDD, dubbel dos per vecka
    - Easy carbo, lägre än normal dosering

    Alla små fiskar stormtrivs, men varken körsbären eller red crystal har mått bra. De har tappat färg och kolavippat, en efter en. Jag har håvat upp vissa och flyttat till ett annat akvarium, utan tillsats av preparaten ovan, och vips så mår de bra och honorna föder fram små räklingar.

    Min fråga är helt enkelt om det är någon som har erfarenhet och koll av vad som egentligen är skadligt för räkorna? Är det PMDD? EC? Båda två?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    PMDD är skadligt för vissa räkor däribland Red Crystal iaf. Körsbärsräkor vet jag inget om.
    Easy Carbo ska väl funka men jag är inte 100% säker.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #3
      Vad jag har hört så är båda medlen farliga för Crystals men inte för körsbär.
      Men nu blir jag tveksam...
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • Guest

        #4
        CR är känsliga mot nitrat.
        Körsbär klarar nitraten i PMDD bra.

        Har du problem med Körsbär så har du kvar din EC och CO2 som kan vara boven.
        Jag kör PMDD till mina "gula" men slutade med EC för att beskeden var så olika.

        Sen tror jag lite på hur miljön varit för räkorna när de har odlats fram. Är de inte vana vid PMDD alls så kan de visst reagera negativt.
        Jag köpte mina gula från två ställen, ett där de hade gått med PMDD och ett utan. Bägge har dock klarat min PMDD dosering.

        Stora VB kan kanske med vara lite bov i dramat? (om det hittar du åxå massvis med olika information)
        Själv byter jag 10%/V i mitt räkkar.

        Kommentar

        • classekoi
          • March 2007
          • 325

          #5
          vad har du för grus????

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Ett kolsvart grus som jag aldrig kommer ihåg vad det heter...

            Kommentar

            • classekoi
              • March 2007
              • 325

              #7
              om det samma sort som har diskuterats här åtskilliga gånger svart blästersilikat som innehåller mycket koppar så förstår kjag att dom dör!!

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av LoGeek
                Min fråga är helt enkelt om det är någon som har erfarenhet och koll av vad som egentligen är skadligt för räkorna? Är det PMDD? EC? Båda två?
                Jag är helt övertygad om att allt där är skadligt för räkorna i stor dos... En lämpligare frågeställning är vid vilken koncentration det blir skadligt för dom.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                Arbetssätt...