kalk till räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    #76
    Kalciumrik mat till snäckor och räkor

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #77
      Ursprungligen postat av qenzo
      Jag har letat mig grön i alla trådar om kalk öht, sedan (tror det var Sabina) sa ngt om att jag borde tillföra kalk ffa nu då snäckorna börjat leka.
      Det är bara det att jag har 10 mil enkel resa till närmaste djuraffär, så det blir ju ett himla dyrt tillägg. Jag åker ju inte in mer än kanske ett par tre gånger per år
      Och eftersom jag har noll koll på kemi, så trodde jag att det fanns ett skitenkelt svar i all denna (i mina ögon) röra
      Ha ha... jag håller med... Jag tycker att det är helsnurrigt detta.. Men jag kom iaf fram till att det bästa måste vara att ge dem "likrester".. Alltså snäckskalskross till snäckor låter supersmart, tycker jag och små skaldjur som foder åt räkor... Mycket enkelt och i mina ögon logiskt...

      Ursprungligen postat av jubbe063
      Men de ska ju inte behöva samma.. Räkor alltså...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #78
        Ursprungligen postat av Katharina
        Nej, tydligen ska det vara två skilda saker men därav tvistar de lärda. På Akarielagret i Bromma har de snäckskal i pumpen och tror att det är bra för räkornas skal?! Men kinin säjs vara knepet här på zoopet.. Kemi är inte min starka sida så jag matar med artemia och cyklops.. som ju är små kräftdjur.. man ska även kunna ge lite räkskal när man har skalat räkor hemma...
        Vilka är det som tvistar? Är väl hur enkelt som helst att slå upp vad räkors skal respektive snäckors skal är gjorda av i vilket lexikon som helst eller för all del Internet. Räkor har inget någonstans i sin kropp som borde behöva kalk. Medan snäckor har det och alla däggdjur som ju har skelett.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #79
          Ursprungligen postat av Eurydike
          Vilka är det som tvistar? Är väl hur enkelt som helst att slå upp vad räkors skal respektive snäckors skal är gjorda av i vilket lexikon som helst eller för all del Internet. Räkor har inget någonstans i sin kropp som borde behöva kalk. Medan snäckor har det och alla däggdjur som ju har skelett.
          Jag har alltid fått höra att de är så duktiga på Akvarielagret i Bromma. Andra affärer som Simbi i Sickla uppger att de ringer till AL och frågar om det är svåra frågor.
          Men när jag hade Camallanus Cotti så sålde de mig en helt verkningslös medicin och nu när jag var där senast och passade på att fråga så uppgav de att de ger räkorna vad de behöver till skalen genom att ha snäckkross i pumpen!?

          Därav uttrycket, därom tvistar de lärda.. Här på Zoopet säger ju b la Sonja att räkskal och snäckskal inte kräver samma ämnen..
          Det är det värsta när man inte alls vet någonting och man frågar en massa människor och alla säger olika och ingen har något riktigt bra svar på vad man ska göra...

          Våra svenska räkor kanske klarar av vår bristfälliga vattenkvalité men ju mer vi importerar desto mer känsliga varianter kommer hit och framförallt känsliga de första generationerna innan de har acklimatiserat sig till förhållandena här.. Inte kul om alla dör eller får fula skal för att man har fel ph, kh eller gh.. mineralbrister eller hua å hela världen...
          Senast redigerad av Katharina; 09 January 2008, 18:01.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #80
            Nej men så är det ju med allt. Därför är det alltid bäst att söka information själv.

            Jag undrade också över det där med kalk innan. Blev tillsagd att jag var tvungen att ha kalk i vattnet om jag skulle ha räkor när jag började med amano för många år sedan. Sen sa någon att de inte behövde det. Så då läste jag om räkor och undrade vad de skulle ha kalket till.....De som säger att de behöver kalk måste ju ha en förklaring. Vilken är det? har aldrig hört någon någonsin av någon.

            Min är att de behöver inte kalk. De består inte av kalk. Skalen består av kitin och skelerotin som är proteiner. Kitin är smidigt och skelerotin hårt, men inte direkt när räkan ömsar utan blir hårt med hjälp av en ensymisk process med aminosyran tyrosin och enzymet tyrosinas.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #81
              Räkor behöver inte kalk för skalen; de har (med få undantag) mycket svagt förkalkade skal.
              Däremot är de flesta akvarieräkarter avkomlingar av bräck- eller saltvattenslevande förfäder som rätt nyligen invaderade sötvatten, och är fortfarande rätt dåligt anpassade till livet i sötvatten. I naturen förekommer de flesta i hårt vatten med högt pH och hög ledningsförmåga (som man har i havet), och har fortfarande kvar det långa, saltvattenskrävande, planktoniska yngelstadie deras saltvattensförfäder hade. Amano-räka är typfallet för en sån halvdåligt sötvattensanpassad räka.

              Den gillar kalkhaltigt vatten inte för att den behöver kalk till sitt skal, utan för att den behöver hyfsat hårt vatten med minst neutralt pH, och det får man med kalk.

              Vad gäller räkor som dör under ömsning, kan man för det första tänka på att ömsning är en mycket komplex process som påverkas av många faktorer, t.ex. tillgången på jodid; och dessutom en process som kräver mycket av räkan - räkor som dör en naturlig död av ålderdom gör det normalt i samband med ömsning just pga att de inte längre klarar påfrestningen.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #82
                Azur. Tack för att du klargör i djungeln...
                Men snäckor vill väl gärna ha kalk??? Som qenzo frågade..
                Min tanke var helt enkelt att ge dem lik. Snäckskal till snäckor och cyklops eller artemia till räkor..
                Finns det något annat lätt sätt att tillsätta vad dessa båda skaldjur behöver utan att bli kemist???

                Eurodike. Jaha så kitin är ett protein... Det hade jag inte uppfattat...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #83
                  Ja, de flesta akvariesnäckor (t.ex. äppelsnäcka och neritider) har förkalkade skal och behöver kalk (och pH över 7) annars får de skalerosion.

                  (Skall dock sägas att snäckor anpassade till att leva i surt eller kalkfattigt vatten har tunna, ofta halvgenomskinliga, skal som innehåller mycket litet eller ingen kalk, utan är gjorda av protein.)
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • qenzo
                    • February 2005
                    • 1747

                    #84
                    Åkej! Ja men dåså, här ska införskaffas i kalkmedelsprylar
                    Ni förstår, det här med kemi är inte ens grekiska, utan med som Klingon eller nåt annat språk från yttre galaxen, platser jag inte besökt eller studerat lokala dialekter från.

                    Nu ska jag checka läget hos Peter
                    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...