kalk till räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #61
    Ursprungligen postat av Katharina
    Jag plockade upp en gammal tråd i ämnet för att ställa min fråga.. som du för övrigt inte svarade på det är inte säkert att Sabina är på hugget.. det känns fortfarande som en djungel det här...
    Jag lyckades ju höja upp kh till 4 i japankaret men då stiger ph över 7 också och de gillar inte räkbebisarna.. det syns att skalen på de vuxna räkorna mår bättre än förrut men bebisarna dör... skulle vilja ha ph under 7 och kh 4 som rekomenderas.. om jag öser ner alkottar så färgas vattnet så mycket...
    Nej, jag reagerade på det som skrevs om att kitinet hårdnar vid tillförsel av kalciumkarbonat. När det i själva verket är skelerotinet som hårdnar med hjälp av tyrosin och tyrosinas.

    Själva disskussionen handlade om ifall det behövs kalk för räkorna skal. Men både kitin och skelerotin är proteiner.
    Kan det vara så enkelt att räkor som har problem med sina skal får för lite protein i sin kost? Finns en hel del som inte ens matar sina räkor utan tror det räcker men de alger som finns i akvariet.

    Ett annat alternativ kan vara kopparhalten i vattnet. Tyrosinas är ett kopparhaltigt enzym. Hur påverkas det av för mycket/för lite koppar i vattnet/födan? Stelnar skalet för lite, för fort, inte alls?

    JAG tror inte att det behövs kalk för själva skalets bildande eller ömsning. Eftersom inget av det består av kalk.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #62
      Ursprungligen postat av Eurydike
      Nej, jag reagerade på det som skrevs om att kitinet hårdnar vid tillförsel av kalciumkarbonat. När det i själva verket är skelerotinet som hårdnar med hjälp av tyrosin och tyrosinas.

      Själva disskussionen handlade om ifall det behövs kalk för räkorna skal. Men både kitin och skelerotin är proteiner.
      Kan det vara så enkelt att räkor som har problem med sina skal får för lite protein i sin kost? Finns en hel del som inte ens matar sina räkor utan tror det räcker men de alger som finns i akvariet.

      Ett annat alternativ kan vara kopparhalten i vattnet. Tyrosinas är ett kopparhaltigt enzym. Hur påverkas det av för mycket/för lite koppar i vattnet/födan? Stelnar skalet för lite, för fort, inte alls?

      JAG tror inte att det behövs kalk för själva skalets bildande eller ömsning. Eftersom inget av det består av kalk.
      Det innebär alltså att det skulle räcka med att ge dem cyklops eller artemia oftare bara??? Idag ger jag kanske 1-2 dagar i veckan... då kan man ju öka det till 3-4 dagar i veckan...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #63
        Ursprungligen postat av Katharina
        Det innebär alltså att det skulle räcka med att ge dem cyklops eller artemia oftare bara??? Idag ger jag kanske 1-2 dagar i veckan... då kan man ju öka det till 3-4 dagar i veckan...
        Det skadar ju inte att prova
        Jag utfodrar mina med något proteininnehållande nästan varje gång de får mat. Fast mestadels vegetabiliskt. Viktigt också att lämna kvar skalen tror jag.
        Synd att det finns så lite att hitta om deras naturliga habitat. Hade varit väldigt intressant.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #64
          Ja, de är nog allätare, tror jag.. Äter allt som trillar ner på botten... Jag tycker att det är så gulligt när de sitter på en växt eller en algboll.. de sitter fint kvar fast man flyttar på växten och sitter lugnt kvar när algbollen rullar iväg på botten.. de måste vara vana vid regält strömt iaf..

          Men du har ingen uppfattning om hur man gör för att behålla kh på 4 men få ph under 7.. Patsuu kanske vet.. jag får gå in på hans räksida och fråga... du har väl hittat dit?!
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #65
            Ursprungligen postat av Katharina
            Ja, de är nog allätare, tror jag.. Äter allt som trillar ner på botten... Jag tycker att det är så gulligt när de sitter på en växt eller en algboll.. de sitter fint kvar fast man flyttar på växten och sitter lugnt kvar när algbollen rullar iväg på botten.. de måste vara vana vid regält strömt iaf..

            Men du har ingen uppfattning om hur man gör för att behålla kh på 4 men få ph under 7.. Patsuu kanske vet.. jag får gå in på hans räksida och fråga... du har väl hittat dit?!
            Visst är de underbara!! Totalt orädda! Putsar på allt.
            Jag har också uppfattat det som att det gillar strömt. Unga räkor och ibland även vuxna verkar gilla att leka i utblåset från pumpen.

            Det är så länge sedan man läste kemi i skolan....
            Jag kan mina räkor litegann men inget annat. Ha ha.
            Vattenvärden är bättre någon annan svarar på. Jag brukar inte fippla så mycket med mitt vatten. En liten skvätt vattenberedningsmedel och rötter, löv och kottar sen får det vara. Mäter värdena ibland så det ser bra ut.

            Klart jag hittat till Redbee

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #66
              Ursprungligen postat av Eurydike
              Visst är de underbara!! Totalt orädda! Putsar på allt.
              Jag har också uppfattat det som att det gillar strömt. Unga räkor och ibland även vuxna verkar gilla att leka i utblåset från pumpen.

              Det är så länge sedan man läste kemi i skolan....
              Jag kan mina räkor litegann men inget annat. Ha ha.
              Vattenvärden är bättre någon annan svarar på. Jag brukar inte fippla så mycket med mitt vatten. En liten skvätt vattenberedningsmedel och rötter, löv och kottar sen får det vara. Mäter värdena ibland så det ser bra ut.

              Klart jag hittat till Redbee
              Så körde ju jag med och allt gick jättebra ända tills jag började med de här känsliga japanerna.. hmm nu måste jag lära mig det här ordentligt.. phu va jobbigt... sen vill jag ju inte ha en massa kemikalier utan helst använda typ korallkross och alkottar för att komma dit som är optimalt...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                #67
                Ursprungligen postat av Katharina
                Så körde ju jag med och allt gick jättebra ända tills jag började med de här känsliga japanerna.. hmm nu måste jag lära mig det här ordentligt.. phu va jobbigt... sen vill jag ju inte ha en massa kemikalier utan helst använda typ korallkross och alkottar för att komma dit som är optimalt...
                Kemikalier tror jag man ska vara försiktig med ihop med räkor. Jag skulle tex inte använda vilket vattenberedningsmedel som helst.

                Kolla du med paatsu. Han vet säkert vad känsliga japanska CR vill ha.

                Hoppas inte några av mina sorter är känsliga av sig och börjar dö för mig

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #68
                  Ursprungligen postat av Eurydike
                  Kemikalier tror jag man ska vara försiktig med ihop med räkor. Jag skulle tex inte använda vilket vattenberedningsmedel som helst.

                  Kolla du med paatsu. Han vet säkert vad känsliga japanska CR vill ha.

                  Hoppas inte några av mina sorter är känsliga av sig och börjar dö för mig
                  Åhh.. Nu har jag glömt min lösen till räksidan...fattar inte... har ju samma överallt... jaja... det hinns väl med... tror jag ska ta upp en tråd om att blanda olika gradering för att höja livsstyrkan hos räkorna alternativt selektiv avel med utplock av de finaste... Just nu känns det som att jag ska blanda eftersom jag inte har fått mer än 1-2 per kull av japanerna... + att jag tänkte göra rent i svenskkaret och byta till svart sand...

                  Jo... jag hade för mig att jag har sett dig på Redbee.se men jag tänkte slänga ut lite reklam om nya räkintresserade läser...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Eurydike
                    • September 2004
                    • 931

                    #69
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Åhh.. Nu har jag glömt min lösen till räksidan...fattar inte... har ju samma överallt... jaja... det hinns väl med... tror jag ska ta upp en tråd om att blanda olika gradering för att höja livsstyrkan hos räkorna alternativt selektiv avel med utplock av de finaste... Just nu känns det som att jag ska blanda eftersom jag inte har fått mer än 1-2 per kull av japanerna... + att jag tänkte göra rent i svenskkaret och byta till svart sand...

                    Jo... jag hade för mig att jag har sett dig på Redbee.se men jag tänkte slänga ut lite reklam om nya räkintresserade läser...
                    Jag har själv tänkt mig ha lite selektiv avel vad gäller färger. Jag har nyligen skaffat mig Celestichthys margaritatus (Galaxy) som sägs trots sin storlek ska vara hungrig på räkyngel. Då tänkte jag att jag kan slänga dit vuxna inte-så-fina räkor. De kan städa och hålla fint i karet men Galaxyna äter deras antagligen fula barn. Därav får jag bara snygga avelsdjur i mina rena räkkar. Slugt va?

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #70
                      Tänker precis lika, fast hos mig är det skalarerna som får frossa...
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      • qenzo
                        • February 2005
                        • 1747

                        #71
                        *Fattar ingenting*

                        Inte för att det gäller räkor, men snäckor nämndes ju också
                        Räcker det med att tillföra några kalkstenar i akvariet för att ge snäckorna det de behöver??
                        Ett enkelt ja eller nej vore toppen
                        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #72
                          Ursprungligen postat av qenzo
                          *Fattar ingenting*

                          Inte för att det gäller räkor, men snäckor nämndes ju också
                          Räcker det med att tillföra några kalkstenar i akvariet för att ge snäckorna det de behöver??
                          Ett enkelt ja eller nej vore toppen
                          Nej, tydligen ska det vara två skilda saker men därav tvistar de lärda. På Akarielagret i Bromma har de snäckskal i pumpen och tror att det är bra för räkornas skal?! Men kinin säjs vara knepet här på zoopet.. Kemi är inte min starka sida så jag matar med artemia och cyklops.. som ju är små kräftdjur.. man ska även kunna ge lite räkskal när man har skalat räkor hemma...

                          Du kan även kolla tråden med mellanotinlera eller hur det nu stavades.. Koilera, Supermin Plus var ett tips från Patsuu som har Redbee.se Det finns även foder som ska vara mer nyttiga än andra..Röd Kristall

                          Oj.. Missade att det var snäckorna du frågade om..

                          Jag tror att snäckskalskross räcker för att snäckor ska må bra. Sen kan dåliga vattenvärden fräta på skalet har någon sagt här men jag vet inte vid vilka värden... Står det inte på snäcktrådarna???
                          Senast redigerad av Katharina; 09 January 2008, 14:32.
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • qenzo
                            • February 2005
                            • 1747

                            #73
                            Jag har letat mig grön i alla trådar om kalk öht, sedan (tror det var Sabina) sa ngt om att jag borde tillföra kalk ffa nu då snäckorna börjat leka.
                            Det är bara det att jag har 10 mil enkel resa till närmaste djuraffär, så det blir ju ett himla dyrt tillägg. Jag åker ju inte in mer än kanske ett par tre gånger per år

                            Och eftersom jag har noll koll på kemi, så trodde jag att det fanns ett skitenkelt svar i all denna (i mina ögon) röra
                            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                            Kommentar

                            • smokin
                              • January 2007
                              • 198

                              #74
                              Ursprungligen postat av qenzo
                              Jag har letat mig grön i alla trådar om kalk öht, sedan (tror det var Sabina) sa ngt om att jag borde tillföra kalk ffa nu då snäckorna börjat leka.
                              Det är bara det att jag har 10 mil enkel resa till närmaste djuraffär, så det blir ju ett himla dyrt tillägg. Jag åker ju inte in mer än kanske ett par tre gånger per år

                              Och eftersom jag har noll koll på kemi, så trodde jag att det fanns ett skitenkelt svar i all denna (i mina ögon) röra
                              testa att höra med peterhaack om han har nåt som går tillsätta..han säljer det mesta tror jag
                              Senast redigerad av smokin; 09 January 2008, 15:27.
                              Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



                              Kommentar

                              • jubbe063
                                • November 2007
                                • 343

                                #75
                                En av de mest kalciumrikaste grönsakerna är vanlig dill, så det kan man mata med. Eller dryga ut annat foder man ger genom att tillsätta kalktillskott i form av sepia eller reptilkalk. Spenat och boccoli är oxå kalkrik och bra, samma med vanliga hönsägg, låt skalen torka nåt dygn så kan man pilla bort hinnan från insidan, krossa till pulver och antingen hälla i vattnet eller blanda med mat.

                                Funkar även bra att använda vanlig krita, sån man hade på svarta tavlans tid och lägga i akvariet i filtret eller så

                                Kommentar

                                Arbetssätt...